Windows XP + SSD= fail?

Permalänk
Medlem

Windows XP + SSD= fail?

Jag sitter på en gammal HP nc6320 Windows XP pro. Ska köpa en ny laptop om ca 4 månader men fram till dess tänkte jag byta ut min hårddisk mot en SSD.
Glad i hågen var jag på väg in och skulle beställa en Crucial m4 SSD 2,5" 128GB men sedan såg jag den här videon från PC World, där de inte rekommenderar att man ska byta till en SSD om man kör Windows XP.
http://www.youtube.com/watch?v=bvFEGHFo_jg

Har hört att det kan vara problem p.g.a. att Windows XP installsskivor inte har SATA drivrutiner, utan man måste mata in dem via disket(F6)...

Har någon här installerat Windows XP på en SSD på en laptop utan disketenhet?

Skulle man kunna överkomma problemet genom att använda något liknande där någon har lekt med NLite?
Torrentnamn: Windows XP SP2 PRO -SATA drivers

Om ni har svar på dessa frågor(tack isåfall!!), finns det ytterligare problem som gör att SSD och Windows XP inte går ihop?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounior:

Om ni har svar på dessa frågor(tack isåfall!!), finns det ytterligare problem som gör att SSD och Windows XP inte går ihop?

Saknaden av TRIM vilket i vissa fall kan resultera i kraftig skriv prestanda förlust efter att du skrivit lika mycket data till disken som dess kapacitet, samt att XP ej förstår 4kb sektorer - så disken måste antigen formateras av Windows Vista eller Windows 7, eller en 'Alignment' med specifik mjukvara göras efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounior:

Jag sitter på en gammal HP nc6320 Windows XP pro. Ska köpa en ny laptop om ca 4 månader men fram till dess tänkte jag byta ut min hårddisk mot en SSD.
Glad i hågen var jag på väg in och skulle beställa en Crucial m4 SSD 2,5" 128GB men sedan såg jag den här videon från PC World, där de inte rekommenderar att man ska byta till en SSD om man kör Windows XP.
http://www.youtube.com/watch?v=bvFEGHFo_jg

Har hört att det kan vara problem p.g.a. att Windows XP installsskivor inte har SATA drivrutiner, utan man måste mata in dem via disket(F6)...

Har någon här installerat Windows XP på en SSD på en laptop utan disketenhet?

Skulle man kunna överkomma problemet genom att använda något liknande där någon har lekt med NLite?
http://www.tankafetast.com/torrent/2863-windows-xp-sp2-pro-sa...

Om ni har svar på dessa frågor(tack isåfall!!), finns det ytterligare problem som gör att SSD och Windows XP inte går ihop?

Klona disken till ssd:n..

Om du inte har möjlighet att stoppa in diskarna in en stationär disk så kan du använda en extern disk och skapa en image av den vanliga disken där. Sedan byter du till ssd:n i laptopen och återställer imagen dit. Enda problemet med det är att alignment kommer att bli fel. Det går att fixa, gjorde det själv med gparted, går också att göra med tex paragon alignment tool.

Ska du byta till ny dator om 4 månader så är inte avsaknaden av trim något större problem, du kommer att få en viss degradering av prestandan, men när du sedan byter till nu dator så kan du göra en secure erase i samband med det så återställer du den till nyskick.

Permalänk

Jag har sata driver på min XP skiva fast de är ju serverpack 2 på den med Kör så klart med sata disk och inget strul.

Du måste förresten läsa reglerna bättre (kommer inte anmäla dig).
Förresten vill du ha virus i datorn rekommenderar jag den sidan du länkade till.

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fan ibland är man bra dum.
Så det enklaste jag kan göra är att koppla in min nya SSD i en stationär med diskenhet, installera Windows XP på SSD:n(med SATA drivrutinerna på disketten) och sedan byta ut min gamla HDD mot den nya SSD i min laptop? På så sätt slipper jag ju riskerna någon information som fanns på HDD:n.

Tänker jag rätt?

Skulle det i värsta fall inte fungera så har jag ju en ny SSD tills jag ska köpa en ny laptop om 4 månader.

P.S Sorry, tog bort länken nu .D.S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så väntar du tills du har din nya dator så slipper du allt detta trassel plus att SSD:n förmodligen gått ner nån hundralapp i pris

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB