Nya batchen med Corsair Force 3, alla problem borta??

Permalänk
Medlem

Nya batchen med Corsair Force 3, alla problem borta??

Hej!

Sitter och funderar på en SSD. Var på G att köpa en Corsair Force 3 men väntade som tur var. Någon som köpt en eller läst något om de nya batcharna med Force 3? Är alla problem borta?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Nej, alla problem är tyvärr inte borta.

Kolla på Corsairs forum, det finns tydligen många med den nya revisionen som fortfarande har problem: http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?f=188

En del stackare är på sin tredje RMA.

För mig känns det som att alla Sandforce 2 diskar går fetbort just nu... Alla SSD är ändå så pass snabba att nån sekund hit eller dit i laddtid har mindre betydelse, då är stabilitet betydligt viktigare, speciellt till en systemdisk. Intel 320 eller 510 tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Force 3 behöver en ny firmware för att fixa de återstående problemen. Ocz släppte för någon vecka sedan fw 2.09 för sina sandforce 2xxx diskar och den verkar lösa problemen med BSOD. Skulle tro att det inte kommer att dröja länge för corsair nu när de upptäckt vad problemet var.

Permalänk
Medlem

Hmmm det låter ju sådär......Funkar Vertex 3 helt som det ska nu då? Med den nya Firmwaren? Kanske skulle satsa på den istället isåfall.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar som dig Jaxione, och när man läser på OCZs forum så verkar det inte som att nya firmware har fixat alla problem :/ När man läser där så verkar många ha fått betydligt färre BSOD men det verkar inte vara helt löst ännu..

Permalänk
Medlem

Min Vertex3 har varit stabil i en vecka nu iaf, hur den funkar för andra, ja det är väl bara att kolla OCZ forum, verkar funka för de flesta men fortfarande vissa med problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ja man får väl följa forumen och lugna sig till det börjar se bra ut.

Man skulle kunna köpa en Intel också, men i och med att Corsair Force 3 och Vertex 3 ligger i samma prisklass och är de vassaste diskarna prestanda mässigt så våra det gutt att köpa en sån. Men man vill ju ha stabilitet också och det verkar ju vara sisådär just nu.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Fick den nya generationen av Force 3 häromdagen och det har funkat bra men länkar till mitt tidigare inlägg.
#11137468

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Fick den nya generationen av Force 3 häromdagen och det har funkat bra men länkar till mitt tidigare inlägg.
#11137468

Hur har den funkat? Min som jag haft haft 1vecka är det strul med. Den stänger av sig och systemet ser den inte mer sen. Måste typ dra ut sladdar och prova igen.
FETT störande..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Sandforce är ett stort experiment på kunderna, testade en ny SF2 och det var bara problem, laggningar och annat konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Hur har den funkat? Min som jag haft haft 1vecka är det strul med. Den stänger av sig och systemet ser den inte mer sen. Måste typ dra ut sladdar och prova igen.
FETT störande..

Kört min ett tag nu och jag har haft ett ras av bootsektorn en gång under tiden, vet inte om det berodde på SSD'n dock alla problem jag hade med den första utgåvan har jag inte märkt av.
Får uppdatera här om det händer nånting värt att notera.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad märker man på säg 285mb read och 525mb read?
Är det stor skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jachxz:

Hur stor skillnad märker man på säg 285mb read och 525mb read?
Är det stor skillnad?

Hehe... Den här tråden ligger på förstasidan i det här forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1022031-285mb-s-la...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hehe... Den här tråden ligger på förstasidan i det här forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1022031-285mb-s-la...

Tackar

Permalänk
Medlem

Updatering

Skrivet av PMJ:

Kört min ett tag nu och jag har haft ett ras av bootsektorn en gång under tiden, vet inte om det berodde på SSD'n dock alla problem jag hade med den första utgåvan har jag inte märkt av.
Får uppdatera här om det händer nånting värt att notera.

Varit ute hela kvällen och när jag kom hem så hade burken hängt sig med en blåskärm, ska kolla lite mera vad som står i loggarna imorrn men vid en reset så var disken inte synlig i bios, gjorde en kallstart genom att bryta strömmen och då är disken där igen och funkar precis som vanligt så jag kan nog konstatera att den är lite buggig fortfarande, kör med daglig backup till en annan disk så det är ganska så lugnt ändå men känns lite drygt för man vill juh ha ett driftsäkert system.

Go'natt

Edit: Fyllestavning

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Har också en av nya Force 3'orna.
Hade STORA problem med random fryslagg, att disken försvann från kontrollern osv.
Men efter att ha bytt från Intel-kontrollern till Marvell, samt uppdaterat BIOS och uppdaterat drivers så verkar alla problem vara så gott som borta.

Har haft en eller två konstiga krasher sen dess, men det kan mycket väl bero på något annat, inte samma typ av problem som tidigare iallafall.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Har också en av nya Force 3'orna.
Hade STORA problem med random fryslagg, att disken försvann från kontrollern osv.
Men efter att ha bytt från Intel-kontrollern till Marvell, samt uppdaterat BIOS och uppdaterat drivers så verkar alla problem vara så gott som borta.

Har haft en eller två konstiga krasher sen dess, men det kan mycket väl bero på något annat, inte samma typ av problem som tidigare iallafall.

Har bara kört på Intel kontrollern sen jag fick den nya revisionen av disken men kanske borde testa den på marvelkontrollern istället också, kanske funkar bättre för mig också

EDIT TILLÄGG:
När jag vaknade i morse så hade burken hängt sig igen med saknad SSD i bios, får se om jag lämnar tillbaka den och köper en 510 disk istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

För ungefär en timme sen krashade datorn i BSOD, på skärmen fanns en sys-fil tillhörande marvell namngiven så jag anade det värsta.

Nu bootar inte disken oavsett vilken kontroller jag sätter den i, håller på att dra ner en windows-iso för att se om man kan komma in i OS överhuvudtaget.

Hur ska man gå tillväga för att byta ut diskhelvetet? Köpte den från inet och dom lär ju hävda att disken ska funka eftersom det är nya revisionen...
Har Corsair själva nämnt något om dessa?

EDIT:
"A disk read error occured
Press Ctrl+Alt+Del to restart"
Är felmeddelandet jag får vid boot, återkommer om cirka en timme när jag fått till en windows-repair

EDIT2:
Tog en evighet att få min systemkamera att bli bootbar men efter det så räckte det med en simpel automagisk startup repair för att komma in igen, antagligen bara bootsektorn som fick damp.
I övrigt verkar allt funka, har bytt tillbaka från Marvell- till Intel-kontrollern och ytterligare uppdaterat drivers, får se om det i kombinationen med senaste BIOS gör någon skillnad, annars blir det nog RMA för min del.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering

Skrivet av PMJ:

Har bara kört på Intel kontrollern sen jag fick den nya revisionen av disken men kanske borde testa den på marvelkontrollern istället också, kanske funkar bättre för mig också

EDIT TILLÄGG:
När jag vaknade i morse så hade burken hängt sig igen med saknad SSD i bios, får se om jag lämnar tillbaka den och köper en 510 disk istället.

Har bytt till Jmicron SATA2 kontrollern på mitt moderkort för några dagar sedan och än så länge har det funkat utan några som helst problem.

Edit: har fallit ur bios en gång än så länge bara så lite stabilare men felet verkar vara konsekvent oavsett vilken kontroller jag än kör på förutom att den kraschar mest på intel kontrollern..

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD