Request - RAID förklaring

Permalänk
Medlem

Request - RAID förklaring

Tja! Jag hittade inget annat forum att posta detta i så jag kör på här.

Jag har inte fattat hur RAID fungerar, jag försökte läsa på wikipedia men det var i stort sett "blablabla" i mitt huvud. Jag har kunskap inom datorer men just detta har jag aldrig brytt mig om fören nu, (Ska bygga en egen dator snart) så jag undrar ifall någon har lust att göra en tråd där dom förklarar vad RAID är och hur man använder det etc. Eller bara ger mig länkar till andra sidor som man kan förstå.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landizz:

Tja! Jag hittade inget annat forum att posta detta i så jag kör på här.

Jag har inte fattat hur RAID fungerar, jag försökte läsa på wikipedia men det var i stort sett "blablabla" i mitt huvud. Jag har kunskap inom datorer men just detta har jag aldrig brytt mig om fören nu, (Ska bygga en egen dator snart) så jag undrar ifall någon har lust att göra en tråd där dom förklarar vad RAID är och hur man använder det etc. Eller bara ger mig länkar till andra sidor som man kan förstå.

Tack!

Kort sagt:

Raid0= datan som skrivs delas upp på två diskar så att hälften skrivs till varje. Detta ökar prestandan men också felrisken. Om en av diskarna kraschar så är all info borta.

Raid 1 = alla data skrivs till båda diskarna. Oförändrad prestanda, halverad lagringskapacitet men högre säkerhet.

Raid 5 = Lämpar sig när man har fler diskar. Har du n diskar så har du lagringsplats på n-1 diskar. Den sista disken används för att återställa eventuella kraschade diskar.

Vet att jag sett en bra guide här någonstans. Någon kan säkert länka, och rätta mig då jag ej har personlig erfarenhet av RAID:ande

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHartman:

Tack den var jättebra. En sista fråga, vad använder ni? Händer det ofta att en disk kraschar? Annars låter ju RAID0 skit bra.