Permalänk
Medlem

Warning,Speed fan has failed

Hejsan har kopplat in 6 st nya fläktar i mitt antec twelvehundred chassi.
Innan jag kopplade in dom så startade datorn normalt fast nu när jag har kopplat in dom så kommer det en svart skärm med vit text " Warning speed fan has failed" vet inte hur det kan komma sig, har kollat så alla sladdar sitter i som dom ska och att alla är igång, så kan det bero på att jag har serie kopplat 3 st 120x120 mm fläktar till ett Molex utag på nätagget?

Permalänk
Medlem

Kolla så cpu fläkt och ev. gpu gläkt snurrar och dra ur alla andra och starta igen!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Kolla så cpu fläkt och ev. gpu gläkt snurrar och dra ur alla andra och starta igen!

Alla fläktar snurrar, okej ska testa det nu=)

Permalänk
Medlem

Kom på vad felet är men vet inte hur jag ska lösa det, hade en annan gammal fläkt med 3 pin kontakt som jag hade bak på chassit innan, men den fattar inte att den är ur kopplad. kommer inte in på Bios så jag kan återställa heller för varnings rutan avbryter. så ska jag koppla in fläkten,gå in i bios, dra ut fläkten ochåterställa?, eller kan ngt skadas?.

Permalänk

Om det är för att bios jävlas borde det räcka med å använda jumpern för att nolla bios? brukar gå lite fortare..

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

beroende på bios skall det fungera att "hoppa över" varningar när du går in i bios

Permalänk
Medlem

Du har väll bara glömt ställa i bios på fan fail warning?
Alltså bios är inställt att det ska varna när en fläkt inte snurrar. Dock när ingen är inkopplad tror den att fläkten är paj = varningen.
Bara gå in i bios där man kan ställa in saker om fläktarna och ställa rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Du har väll bara glömt ställa i bios på fan fail warning?
Alltså bios är inställt att det ska varna när en fläkt inte snurrar. Dock när ingen är inkopplad tror den att fläkten är paj = varningen.
Bara gå in i bios där man kan ställa in saker om fläktarna och ställa rätt.

okej, men detv är hp orginal skit modekort och dom har typ spärrat allt, men kan kolla om det går.

Permalänk
Skrivet av sekko123:

okej, men detv är hp orginal skit modekort och dom har typ spärrat allt, men kan kolla om det går.

Annars är det väl inte hela världen att koppla en av fläktarna till moderkortet istället för till molex direkt?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Annars är det väl inte hela världen att koppla en av fläktarna till moderkortet istället för till molex direkt?

Nej det är inte så farligt, men det är att den fläkten är inte den bästa direkt+låter mkt. Blev en extra anledning till att vilja köpa nytt.

Permalänk
Skrivet av sekko123:

Nej det är inte så farligt, men det är att den fläkten är inte den bästa direkt+låter mkt. Blev en extra anledning till att vilja köpa nytt.

Jag menade att du skulle koppla en av de nya fläktarna till moderkortet. Du kan ju alltid koppla motstånd innan fläkten och få riktigt lågt varvtal på fläkten oavsett om moderkortet inte vill mata annat än 12V.
12V -> 5,5V
http://www.inet.se/artikel/6308177/motstand-12v-5-5v-3-pin
12V -> 7V
http://www.inet.se/artikel/6308178/motstand-flakt-zalman12v-7...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jag menade att du skulle koppla en av de nya fläktarna till moderkortet. Du kan ju alltid koppla motstånd innan fläkten och få riktigt lågt varvtal på fläkten oavsett om moderkortet inte vill mata annat än 12V.
12V -> 5,5V
http://www.inet.se/artikel/6308177/motstand-12v-5-5v-3-pin
12V -> 7V
http://www.inet.se/artikel/6308178/motstand-flakt-zalman12v-7...

Ja men fläkten har Molex

Permalänk
Skrivet av sekko123:

Ja men fläkten har Molex

Vilken fläkt har enbart molex? Låter knepigt (om det nu inte är Antec Tri Cool).

Ja,Ja i vilket fall kan du ju koppla den gamla fläkten och sänka varvtalet på den med en av resistorerna jag länkade till (alternativt köpa en ny bättre som har trepinskontakt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Vilken fläkt har enbart molex? Låter knepigt (om det nu inte är Antec Tri Cool).

Ja,Ja i vilket fall kan du ju koppla den gamla fläkten och sänka varvtalet på den med en av resistorerna jag länkade till (alternativt köpa en ny bättre som har trepinskontakt).

Ja det blir nog att gå på det,men vet du vart man kan köpa Varvtalsregulator till molex?, skulle behöva till bakfläktarna.