RAID 10 - olika märke

Permalänk
Medlem

RAID 10 - olika märke

Hej.

Nu är det dags att omsätta en del av våra server-hårddiskar som kraschat fysiskt. Hur viktigt är det att man har samma märke i en RAID-uppsättning? Som det är nu har vi fyra diskars RAID 10 med en Global Hot Spare, totalt fem diskar. Diskarna är vanliga SATA Western Digital 1TB. Spelar det någon roll vad det är för märke så länge storlek, cahche och hastighet stämmer överrens?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är väl att olika tillverkare har olika stora diskar, även om det handlar om små mängder. Det vill säga, ena disken kanske är 1,05 TB medan den andra är 1,04 TB. Har du allokerat allt utrymme kan det bli besynnerliga fel på grund av sådana saker. Generellt rekommenderar man inte RAID med olika typer av diskar, men så länge specifikationerna överensstämmer fungerar det precis lika bra enligt min erfarenhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Så länge den minsta gemensamma faktorn överensstämmer så spelar det ingen roll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net