Samsung GT-P7500 Galaxy Tab 10.1

Permalänk
Medlem

Samsung GT-P7500 Galaxy Tab 10.1

Såg att Samsungs nya surfplatta dykt upp på prisjakt.

Tycker det verkar vara väldigt tyst om denna och dess prestanda, så jag startar en tråd om den.

Jag noterar att den är väldigt slimmad och lätt. Den väger mindre än Ipaden och är mycket tunn.
Den verkar dessutom ha 3G enligt prisjakt. Dock står bara Wi-fi nämnt i de tester jag läst.
Nån som vet vad som gäller ?

Vad är för och nackdelar med denna ?
En nackdel jag ser direkt är att den inte har IPS skärm utan TFT.
Sedan verkar det vara brist på uttag som USB, HDMI etc, men det ska tydligen iallafall finnas "donglar" för det.
Annars ser det mesta bra ut vid en snabbtitt. Priset verkar också högst rimligt runt 5000 kr.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på denna men tyvärr verkar ingen veta när den kommer.

Permalänk

Frågan är väl om den har Tegra 2 eller Exynos; oklarhet därom verkar ju fortfarande råda. Annars kan ju Asus Transformer vara ett vettigt alternativ med tangentbordsdockan och allt. Jag är ju iofs partisk då jag har en Transformer utan docka och är extremt nöjd med den. Byggkvalitet och förhoppningsvis mjukvaruuppdateringar som man kan förvänta sig från ett företag med såpass gott rykte.

Bara det enkla faktum att Asus själva är aktiva på flera forum är nu ett gott tecken om något.
Positivt på alla vis är ju iaf att det ploppar upp fler och fler Androidplattor som på fullt allvar kan konkurrera med Ipad. Inte bara för att basha Äpplet utan mer driva utvecklingen framåt med sund konkurrens som förhoppningsvis generar överlag bättre och billigare plattor till oss vanliga konsumenter.
Å andra sidan är jag ganska säker på att ett megaföretag som Samsung kan producera en mkt bra platta. Är själv mkt nöjd med min SGS.

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helter_Skelter:

Frågan är väl om den har Tegra 2 eller Exynos; oklarhet därom verkar ju fortfarande råda. Annars kan ju Asus Transformer vara ett vettigt alternativ med tangentbordsdockan och allt. Jag är ju iofs partisk då jag har en Transformer utan docka och är extremt nöjd med den. Byggkvalitet och förhoppningsvis mjukvaruuppdateringar som man kan förvänta sig från ett företag med såpass gott rykte.

Bara det enkla faktum att Asus själva är aktiva på flera forum är nu ett gott tecken om något.
Positivt på alla vis är ju iaf att det ploppar upp fler och fler Androidplattor som på fullt allvar kan konkurrera med Ipad. Inte bara för att basha Äpplet utan mer driva utvecklingen framåt med sund konkurrens som förhoppningsvis generar överlag bättre och billigare plattor till oss vanliga konsumenter.
Å andra sidan är jag ganska säker på att ett megaföretag som Samsung kan producera en mkt bra platta. Är själv mkt nöjd med min SGS.

Jo, transformern ser på många sätt väldigt läcker ut och jag håller på och tvekar om jag ska köpa en eller inte. Den kostar ju trots allt 5000kr. Inte för att det är dyrt för att vara en surfplatta, men om det ligger bättre alternativ precis om hörnet så skulle jag känna mig rätt snopen när de kom ut.

Visst, det kommer ju alltid att vara bättre teknik i framtiden och man kan ju teoretiskt få vänta hur länge som helst med mitt argument. Dock verkar det finnas ett par rätt stora tillkortakommanden med transformern som är rätt väsentliga för en surfplatta. Det ena är avsaknad av 3G. Har man ingen smartphone att koppla upp plattan med så blir man beroende av Wi-fi nätverk och då försvinner mycket av poängen med att kunna surfa varsomhelst, eftersom man då verkligen inte kan surfa varsomhelst.

Den andra bristen är att filmuppspelningen verkar väldigt dålig och laggig, iallfall i högre upplösning, från vad andra säger om sina plattor. Sedan ska tydligen spel lagga en hel del också.
Dessa brister verkar bero på att Tegra 2 processorn inte är riktigt mogen för sina uppgifter.

Väntar man lite torde det rätt snart komma ut plattor som är bättre på dessa punkter och då skulle man sitta där med sina platta som man gärna skulle byta ut mot någon av dessa.

Förutom nämnda nackdelar så verkar dock transformern mycket lockande.
Får se vad jag gör. Just idag finns inte så många alternativ annat än Ipad och eventuellt Xoom, men Ipaden har ju sina kända Applebegränsningar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är en TFT LCD PLS skärm, PLS står då för Plane to Line Switching.
Går att läsa lite mer om denna typ av skärm här: http://www.sweclockers.com/nyhet/13143-samsung-visar-skarmar-...

Har själv beställt en Samsung Galaxy Tab 10.1, men bara för att jag fick den löjligt billigt när jag förnyade mitt fiber.

Permalänk

Jag har också beställt mig en från telia för löjligt bra pris.
150 kr i 24 månader på min Pappas Telia Bredband VDSL2

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem

Någon som har fått den ännu? Är sugen på att ta denna platta för 150 pix i månaden via Telia och förlänga bredbandet.

Var idag hos Telia och bokade denna platta för 150 pix i månaden med Mobilt bredband start gratis i 3 månader och därefter 29kr / dygn(om det används) med max taxa på 279 i månaden.

Blir perfekt att ha med sig på sjön och som navigering i bilen, måste bara fixa en hållare till bilen för den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Två polare köpte den förra veckan i USA. Själv tog jag en Transformer. Prestandamässigt så är de i stort sett likadana, men skiljer sig i alla fall på en del andra punkter. Här är det jag reagerade på i alla fall...

Samsung jämfört med transformern
+Haptisk feedback
+ ca 100g lättare
+ 4.3 mm tunnare
+ Lampa/blixt
+ Levereras med 3.1 (Transformern 3.0)
- $100 dyrare
- Mycket hal baksida
- Ingen plats för SD-kort

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått den och gillar den skarp, genom en adapter jag fick med kan jag koppla in usb minne, kortläsare om jag förstod texten rätt och min Nikon D300s och föra över bilder. Ska bara byta ut mitt mobila bredband start mot en löpande version, blir rätt fort dyrt med 29kr dag då telias liten med 2 gb i månaden kostar 99kr i månaden och tror att det blir svårt att bräcka 2 gb med forum läsning, epost etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet exakta datumet när 3G-versionen släpps?

Permalänk
Medlem

ifall Galaxy tabben tar en extern USB disk? såg att via telia att man fick med en USB adabter. måste få USB minnen att fungera, inte lika många får diskarna att funka. Om så är fallet vilken disk var det som fungerade?

edit nu när jag har en min ägo måste jag säga att jag är extremt nöjd med plattan, provade använda usb-möss, 4 olika usb-minnen inga problem men när jag skulle köra min externa disk ville den inte starta.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Har beställt den från telia nu, förlängde mitt fiber abbonnemang. Kommer det med ett sim kort för telia start automatiskt eller måste man beställa den separat. Beställde min platta igår, så får se när den kommer. Hur lång brukar leveranstiden vara, den fanns på lager, därför fick jag välja vit, svart fanns inte på lager.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200