Permalänk
Medlem

Ej IP lokalt från router

Hej!

Min granne har fått problem med ej IP lokalt från Telias Thomson Gateway 787 till deras stationära dator.
Deras bärbara fungerar utmärkt (både trådlöst och med kabel).

Då man frigör IP-adressen och man sedan ska förnya får man felmeddelandet:
Ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk 4 skulle förnyas: Det gick inte att läsa in eller initiera den begärda tjänsteprovidern.

Testade därefter att byta patchkabel mellan gateway och stationär dator. Avinstallerade och installerade drivrutiner till nätverkskortet (integrerat på Intel moderkort). Samt inaktivera Windows Brandväggen. Såg inte någon annan brandvägg eller antivirusprogram.

Köpt därefter nytt D-link DGE-528T och installerade enligt medföljande beskrivning (dock utan medföljande Wake-On kabel då uttag saknades på moderkortet). Då jag sedan försöker förnya IP får jag först meddelandet -
Ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk 6 skulle förnyas: En åtgärd försökte utföras på något som inte är en socket. Förnyar jag igen så får jag samma felmeddelande som det integrerade kortet.

Testar sedan mot annan fungerande router och samma fel uppstår där.
Testar jag med patchkabel direkt från den bärbara datorn mot bägge nätverkskorten på den stationära med hårdställd IP så fungerar det utmärkt att både pinga samt utforska och skicka filer emellan datorerna.

Min fråga är då varför datorn ej vill hämta någon IP från DHCP, varken från Telias eller en egen TP-Link Router? Datorn i fråga är en DELL med WinXP.

Tack på Förhand
/Adson

Permalänk
Vila i frid

DHCP-virus? Någon "fin" Internet Security Suite installerad som blockerar port 67?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

DHCP-virus? Någon "fin" Internet Security Suite installerad som blockerar port 67?

Var kontrollerar jag detta och vilka åtgärder kan man vidta ifall så är fallet?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att starta datorn i felsäkert läge med nätverk o sett om det funkar då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.