Permalänk
Medlem

bärbardator som väggdator

Tjo.
Har en gammal HP dv5000 som legat och skräpat i garderoben, ända anledningen till att den slutade användas var för att fläkten började låta som en orkan efter 1 minuts användning.

Men här i veckan så snubblade jag över så kallade "touchscreen kits" och fick iden om att bygga en pekskärmsdator för att ha i köket. Den ska mest användas för recept och musik, tänkte koppla in några hyfsade USB-högtalare, vet dock inte om jag ska bygga in dom i chassit eller om jag ska köra dom på sidan av. Då jag aldrig har byggt/byggt om en dator på den här nivån eller ens skruvat i en bärbardator förens idag, när jag plockade isär HP:n för att titta hur den såg ut så skulle jag behöva lite tips och idéer.

Jag har tänkt att jag skall bygga en "fotoram" som datorn skall husera i, vad tror ni om behov av kylning i en sådan, tror ni det räcker med fläkten som sitter i den bärbara? Jag hade en tanke på att bygga ramen tillräckligt bred för att kunna sätta in ett par 120mm fläktar, om man kör på den iden, skall man då köra så att dom blåser in eller ut luft? eller ska man sätta en i toppen och en i botten, och en suger in medan den andra blåser ut luft? Hittar dock inget sätt att koppla in några extra fläktar på, men någon som har erfarenhet av detta kanske har någon ide.

På tal om kylningen så är ju kylaren som sitter i defekt, den täcker 3 komponenter, skulle tro att det är chipset, CPU och en tredje som jag inte vet vad det är, GPU kanske(Intel GMA 950). Ska jag satsa på att hitta en kylare som är kompatibel med den här datorn, funderar om alla dessa komponenter behöver aktiv kylning, eller ska man satsa på någon annan slags kylning, aktiv, passiv, vatten?

För att kunna bygga chassit som jag vill skulle skärmkabeln behöva förlängas, vet inte om det finns någon slags förlängningskabel man kan köpa eller om man måste löda något själv. Har aldrig gjort de förut men någon gång måste ju vara den första =).

Sist har vi strömmen, själv strömknappen sitter ju längst upp på tangentbordet tillsammans med multimedia knapparna och den ansluts med samma slags kabel som tangentbordet (tangentbordet har en, start och multimediaknappar har en). Det skulle ju gå att lösa genom att fästa den där längst upp och göra ett hål för startknappen men jag skulle hellre se en annan lösning.

Så vad tror ni? synpunkter/förslag?