Permalänk
Medlem

Pump pwm styrning

Halloj

Köpte nyss en phobya 400. 18W +/- 10%
Tänkte att man kunde förlänga livslängden på pumpen då den ger flöde så det räcker till o blir över så tänkte jag man kunde varva ned den lite.. (Min gamla hydro seltz L30 höll bara i ~6år )
O även om jag inte direkt hör pumpen så är det ju trotts allt många bäckar små.

Nåja strunt samma om det behövs eller ej.
Kollat på denna http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12108033
Står inget om frekvens men kan man anta att det är 100hz? likt "storebror" http://www.electrokit.se/moduler-motorstyrning-dc-motor-speed... som börjar bli väldigt overkill för dessa ~1.5A

Någon som har några erfarenheter? Bättre/billigare?

Permalänk
Medlem

behöver det va "controlled PWM (Pulse With Modulation)." eller räcker det med att bara sänka spänningen lite med ett motstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

behöver det va "controlled PWM (Pulse With Modulation)." eller räcker det med att bara sänka spänningen lite med ett motstånd?

Mjo, men en 20W vridresistor kostar väl en slant. O ett fast läge är ju inte lika kul.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte säkert att det funkar att reglera den alls, vet du vilken typ av motor/pumptyp det är i den och att den går att reglera? vissa typer kräver ett visst minimi flöde för att funka överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

haha sant du kan ju iofs ta en klenare vridresistor och låta den styra en transistor, kan väl va kul om man känner för att löda lite men annars är det nog lättast och köpa en färdig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att det funkar att reglera den alls, vet du vilken typ av motor/pumptyp det är i den och att den går att reglera? vissa typer kräver ett visst minimi flöde för att funka överhuvudtaget.

Varför skulle det inte gå att reglera hastigheten på motorn??

http://www.coolingtechnique.com/img/rece/pompe/Phobya/DC12-22...

Skrivet av tjabo:

haha sant du kan ju iofs ta en klenare vridresistor och låta den styra en transistor, kan väl va kul om man känner för att löda lite men annars är det nog lättast och köpa en färdig iallafall.

Vet inte riktigt var man ska vända sig för färdiga lösningar utan att priserna drar iväg..
En typ zalman fanmate lär väl inte hålla många sekunder. Knäckte en på en sketen ~200mm fläkt.

Beställde en 15A modell för skojsskull. Att man får löda ihop det själv ser jag inte som något problem.
Kosta på en plastlåda för 20:- också.
Lirar den inte bra så kan den användas till något annat.

Kul med fler tips!!

Permalänk
Rekordmedlem

Motorn kan gå att reglera, men vissa pumpar kräver ett visst tryck eller flöde för att kunna pumpa, annars står vattnet still även om motorn går, det kan vara tex bero på backventiler, membranpumpar, skruvpumpar, de kan vara kinkiga. man måste ha koll på att man inte stryper så mycket att flödet upphör, flödeskurvan brukar ha ett "knä" man inte får gå under.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Motorn kan gå att reglera, men vissa pumpar kräver ett visst tryck eller flöde för att kunna pumpa, annars står vattnet still även om motorn går, det kan vara tex bero på backventiler, membranpumpar, skruvpumpar, de kan vara kinkiga. man måste ha koll på att man inte stryper så mycket att flödet upphör, flödeskurvan brukar ha ett "knä" man inte får gå under.

Aha du menar så. Fattade som att du menade att även dc motorn kan spela en roll. (vilket den kanske kan? därför jag fråga.)

Det är en vanlig impellerpump med "bra" tryckhöjd.

Permalänk
Medlem

kör den på din fläktkontroller bara :S, hur svårt ska det vara :S!

Permalänk
Rekordmedlem

NEJ!! koppla den absolut inte till nån vanlig fläktkontroller !!!! pumpen drar mycket mer effekt än en fläkt, kolla så att kontrollern tål det, speciellt om det är på moderkortet, det är dyrt att bränna upp moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den pump du lade upp en bild på liknar en akvariepump, en permanentmagnet som sitter ihop med impellern, den ligger i en spole som matas med växelström som får magneten att rotera, det är frekvensen på växelströmmen som bestämmer varvtalet och då den verkar matas med likström så sitter det lite prylar i pumpen som fixar till växelströmmen, jag tror det kan vara lite svårt att sänka farten med en PWM, i detta fall skulle nog sänka livslängden istället för att öka den.

Jag sitter och funderar om den går att öppna och om man kunde sänka frekvensen på den (komponentbyte) så att den snurrar långsammare men då tror jag att den kommer att låta mera eller börja stanna slumpmässigt lite beroende på hur många poler spolarna har som ska dra runt rotorn. Men den kanske har så pass intelligent elektronik att den klarar av att gå med PWM.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Vet absolut inget om hur själva motorn o ev kringelektronik är konstruerad. Bryta sig in i pumpen till motorn verkar besvärligt. Trodde det var en BLDC motor, men det kanske är helt fel?

Styr inte moderkorten fläktar med pwm?
Det är vanlig 3pins anslutning på pumpen för att kunna styra varvtalet med moderkortfläktanslutning. Om man känner för att koppla på den effekten..

Nåja skulle det inte funka till detta så finns flera andra anv områden

Skrivet av foppson:

Jag sitter och funderar om den går att öppna och om man kunde sänka frekvensen på den (komponentbyte) så att den snurrar långsammare men då tror jag att den kommer att låta mera eller börja stanna slumpmässigt lite beroende på hur många poler spolarna har som ska dra runt rotorn. Men den kanske har så pass intelligent elektronik att den klarar av att gå med PWM.

Det vore mer arbete än jag orkar lägga ned på något "onödigt" iaf (med onödigt menar jag att den funkar bra i stock hastighet)

Skrivet av KsKz_91:

kör den på din fläktkontroller bara :S, hur svårt ska det vara :S!

Hade jag någon som jag vet palla effekten så vore det såklart enklast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vet absolut inget om hur själva motorn o ev kringelektronik är konstruerad. Bryta sig in i pumpen till motorn verkar besvärligt. Trodde det var en BLDC motor, men det kanske är helt fel?

Styr inte moderkorten fläktar med pwm?
Det är vanlig 3pins anslutning på pumpen för att kunna styra varvtalet med moderkortfläktanslutning. Om man känner för att koppla på den effekten..

Nåja skulle det inte funka till detta så finns flera andra anv områden

Det vore mer arbete än jag orkar lägga ned på något "onödigt" iaf (med onödigt menar jag att den funkar bra i stock hastighet)

Hade jag någon som jag vet palla effekten så vore det såklart enklast..

ahaa :/, mina fläktkontrollrar klarar av det utmärkt, hmm men du borde kunna köra den på moderkortet :), PWM styrda fläktar och pumpar har kontakter med 4pins!, men däremot går det att styra 3pins fläktar mm genom moderkortets pulsengerator

Permalänk
Medlem

Testade på en fläkt o det gick att reglera varvtalet, blev dock inte tystare p.g.a frekvensen.. Kanske går att släta ut fyrkantsvågen lite men det skiter vi i då jag ändå har hittat ett bättre anv område för den.

Får väl köra på en "traditionell" transistorreglering istället.

Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

ahaa :/, mina fläktkontrollrar klarar av det utmärkt, hmm men du borde kunna köra den på moderkortet :), PWM styrda fläktar och pumpar har kontakter med 4pins!, men däremot går det att styra 3pins fläktar mm genom moderkortets pulsengerator

Borde och kan är helt skillda saker, hans pump drar 18Watt, hur många watt brukar en fläkt dra?

Min ena fläktkontroll ála Zalman klarar fan inte ett skit, medans jag har en annan som klarar 45W per kanal

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Om någon går i ungefär samma funderingar så klarar lm350 3Amp (den billigare lm317 - 1.5A)
(Glöm ej kylfläns)
http://www.electrokit.se/ic-linjara-lm350t-to-220-adjustable-...