Permalänk

Projekt: Boombox/Strandstereo

Till att börja med: Det här är ingen bygglogg. Jag har inte tagit så många bilder i början då jag inte hade tänkt att göra någon logg. Men det är iaf lite bilder i slutet för de som e intresserade

Det började med att jag ville göra något vettigt på träslöjden (9:an) sista terminen och kom då fram till att en strandstereo/boombox (efter att ha tittat lite här på sweclockers på flukkes bygge).
Notera att jag inte är så värst händig och hade aldrig lött innan jag började detta projekt

Delar:

10mm plywood (6mm innuti på något ställe) - Fick i skolan
AMP6-BASIC - Förstärkaren (återfinns på www.41hz.com) - 400kr
4 x Monacor SP-60 - 10.20£, ~108kr/st = ~432kr
4 x Monacor DT-99 - 11.66£, ~123kr/st = ~492kr
Frakt högtalare - ~500kr (damn america!)
4 x Plastkondensatorer 4.7 µF - 25kr/st = 100kr
4 x Motstånd (minns inte ohmen, kan dock ta reda på ifall någon vill) - 5kr/st = 20kr
MC-gel batteri 7A från biltema - 500kr
Kabel, krympslang,kopplingsplintar samt lite kontakter - ~100kr
Laddare - 150kr
Färg - Minns inte, men dyr var den haha
Högtalarskydd - 50kr/st = 200kr

Ungefär total prislapp för material: 2900kr

Kan ha glömt nånting, så se den som ungefärlig.
Sen får man inte glömma alla timmar som har lagts ner, ett seriöst bygge kräver en jävla massa tid har jag lärt mig

Kamerorna som e använda e en iPhone 3g samt en riktig kamera (laica 10mp).

Det är på tiden att sweclockers skaffar någon plugin så att alla bilder automatiskt skalas ner, men går att klicka på så dem så att de blir fullstorlek (återfinns på många forum)!

3D ritning i sketchup

Nu ska vi se...blommig underlägg - check, lödkolv - check, lödtenn - check och kretskort - check. Då kör vi!

Trots att värdena stämde på denna bild så fungerade inte kretskortet, kom inget ljud. Efter lite pillande och en bränd lysdiod så fungerade det dock

Och så tar vi ett stort steg tills då jag tog hem den eftersom terminen var slut....

Huvudramen hopsatt i skolan, resten får jag göra hemma.

Övre hålet = kretskort, undre = batteriet.

Blev ju såklart lite sugen på att se hur slutprodukten skulle se ut (någorlunda).

Akryltätning, 10kr på biltema

Sidorna påsatta och maskinslipat ordentligt (svårt att se dock). Topplocket är löst och kan tas bort atm.
Fyllde igen skruvarna med lite plastic padding också.

De hade inga svarta skruvar....

Då var det målat och kablarna är dragna samt högtalarna e fastskruvade!

Locket är inte målat än (bara löst ditsatt fortfarande)

Nämnde jag att den hade 8 högtalare? 4 på var sida

Ser riktigt fint ut enligt mig, kommer dock behöva sätta något galler där, vill ju inte ha en spark in i högtalaren!

Jag är inte elektriker!

Krympslang för att dölja motstånds-skarven (och för att det är roligt att sätta på krympslang )

Temporärt med eltejp, tills blymattorna e på plats. (Kondensatorerna)

Ögonstenen <3 Undrar om man kan överklocka den.....;)
Måste dock fixa bra kylning till denna, en fläns eller något.

Hmm vad kan nästa steg vara....*hint*hint*

Ska resa bort i 3-4 veckor nu så slutför den i slutet av sommarn och uppdaterar här. Ska fixa en prislista också för de som är intresserade.

EDIT:

Här kommer slutresultatet! Jag har även satt lite priser högst upp.

Bitumen matta isatt (självhäftande)

Det viktigaste var inte att täcka 100% av ytan, bara nästan

4 starka skruvar och muttrar för att fästa "öglan" på utsidan

Kanalen ut från förstärkaren

Fårull från hifi-kit, ca 250g.

En bockad kopparplåt á 1-2mm, samt 2 kylflänsar från djungelapa. Tejpade den bara för att inte belasta kretskortet allt för mycket. Kyler riktigt fint med lite kylpasta.

Lite mer närbilder på hur den sitter:

Går ej att ta bort plåten, för knappen är fäst utifrån, och lödd inuti.

Här ser ni 3,5mm kontakten för inkoppling av iPhone eller dylikt.

I botten sitter kontakten för inkoppling av laddare, som är en liten svart låda (3x8x8cm ungefär) som laddar batteriet på en natt

Det här blev riktigt snyggt tycker jag

Och här är hela boxen utifrån:

Dold text

Som ni ser så är det en klarklackad plåt på framsidan. Jag använder även ett axelband som följde med en gamingväska.

Ifall ni har några frågor om projektet så är det bara att fråga på! Har inte kört 100% än, eftersom den blev färdig när sommarn var slut. Men det blir högt, det tycker jag. I alla fall via min iPhone (som jag tror jag har volume-moddat). Basen är inte den bästa, men å andra sidan så gör det inte så mycket tycker jag. Större högtalare = mer bas, dyrare & tyngre.

Permalänk
Medlem

lite dämpull i lådan skulle kanske inte skada?..elr skummgummi..bitummen kanske?..nått för att slippa få en trälåda att sjunga..dvs bli burkigt ljud..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

lite dämpull i lådan skulle kanske inte skada?..elr skummgummi..bitummen kanske?..nått för att slippa få en trälåda att sjunga..dvs bli burkigt ljud..

Joda det är inplanerat. Ska införskaffa blymattor från biltema (billigt och bra där ) när jag kommer hem. Har även fått en del fårull av grannen (har får) som ska i lådan

Permalänk
Medlem

asså det blir mycket bättre ljud ifall du använder mdf ;)... fast det känns som det e över budget har jag rätt?? sedan ska du väll du ha hål för basen annars låter det så jävla burkigt

Permalänk
Skrivet av neom96:

asså det blir mycket bättre ljud ifall du använder mdf ;)... fast det känns som det e över budget har jag rätt?? sedan ska du väll du ha hål för basen annars låter det så jävla burkigt

Funderade på mdf i början men valde plywood eftersom mdf e så känsligt för vatten. Har någon nederländsk expert som hjälper mig på ett annat forum som kan allt typ (snackar i kurvor ), han avrådde mig från att ta mdf. Över budget hade det inte varit, fick virket av skolan

Sen så valde jag även en sluten design, istället för portad eftersom den dels kanske kommer användas på en strand och helt enkelt utomhus och dels så blev "kurvan" mycket bättre för en sluten på den här designen har jag för mig...

Här e länken till forumet jag har fått hjälp på:
http://www.41hz.com/forums/showthread.php?3982-First-Boombox-...
Ifall du läser igenom den så lovar jag dig att du kommer ha lärt dig en hel del om ljud och skit haha (V-Bro e nederländaren)

Permalänk
Avstängd

det fins exteriör MDF med som klara fukt bättre än avnlig MDF, och det fins "vatten fast" MDF som har märkning V313 om man nu skulle vilja ha det. Men det funkar lika bra med plywood.

Intressant bygge btw, blir det inte jobbig att bära/släpa omkring på lådan?

Permalänk

Jaha där ser man, finns ju allt nu för tiden. Den väger 11 kilo med batteri och allt. Har inte tagit nån runda med den så vet inte riktigt, men en axelrem och 2 stadiga handtag tror jag gör upplevelsen lättare. Ska dock in med 2kg blymatta så den lär väl sluta upp på en 13 kilo haha. Men whatever, jag e stolt över den ändå

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande trots din ålder, ett riktigt häftigt projekt.

Gissar på att du har kollat i 41hz forum samt eventuellt diyaudio då det är en väldigt populär model du bygger. Själv har jag just blivit klar med min Boominator vars design liknar din väldigt mycket trots sina 40 kg.

Om jag var du så skulle jag staga lådan bättre du då använder ganska tunn plywood och förlorar troligen lägre frekvenser. Men som sagt, riktigt snyggt och otroligt roligt att se något annat en de förbaskade bilhögtalarna.

EDIT: angående MDF vs "allt annat" så finns det delade meningar. Folk står på olika sidor men det som är klart är att vanlig MDF ska aldrig användas utomhus. Prismässigt ligger dem ungefär på samma nivå så det gör ingen större skillnad på budgeten.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Väldigt imponerande trots din ålder, ett riktigt häftigt projekt.

Gissar på att du har kollat i 41hz forum samt eventuellt diyaudio då det är en väldigt populär model du bygger. Själv har jag just blivit klar med min Boominator vars design liknar din väldigt mycket trots sina 40 kg.

Om jag var du så skulle jag staga lådan bättre du då använder ganska tunn plywood och förlorar troligen lägre frekvenser. Men som sagt, riktigt snyggt och otroligt roligt att se något annat en de förbaskade bilhögtalarna.

EDIT: angående MDF vs "allt annat" så finns det delade meningar. Folk står på olika sidor men det som är klart är att vanlig MDF ska aldrig användas utomhus. Prismässigt ligger dem ungefär på samma nivå så det gör ingen större skillnad på budgeten.

Japp jag kollade runt en hel del, är ingen riktig boominator tyvärr då högtalarna inte går emot varandra innuti lådan, den skulle bli för smal då. Men det är iaf ingen speciell riktning på ljudet

Jag ska införskaffa blymattor till lådan denna vecka och sedan ska den även stoppas med fårull (prima vara från grannen ). Kommer det behövas trästag också?

Ska förövrigt måla sidorna idag. Funderar på handtag....Vill ju inte sätta ett stort plåthandtag på sidorna som förstör det jag målar, så funderade på en knopp på varsin sida, en sådan man har på gitarren för att fästa remmen i. Fast en kraftigare variant (ca 2cm i diameter). Kan det funka?

Permalänk
Medlem

Smexy, måste få se slutresulatet
Härligt projekt!

Vad väger den förresten?

Permalänk

Tack
För tillfället med batteri och och allt så väger den ca 8-10kg, men det ska in lite blymatta också så slutvikten hamnar nog kanske på 12-13. Hoppas innerligt att den blir klar denna veckan.

Permalänk

Du vill inte ha 13kg belastning på en axel, tro mig.

Ett annat alternativ är ju hjul, typ en skrinda, men det kanske är för coolt.

EDIT: Sätt ett eller två hjul i ena änden och skuva fast två lagom tjocka pinnar (typ 2*2cm) på undersidan och låt dem sticka ut på andra sidan. Finns det något häftigare än rullebörar?

Fear my mad paint skillz!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Nä det ligger ju iofs något i det. Haha det är en smart lösning. Jag väntar nog med hur jag ska transportera den till sist, för att se vikten och utseende osv. I så fall så skulle man ha infällbara handtag iaf

Permalänk
Medlem

Om du någon gång ska på festival kommer du va riktigt tacksam om dina talare är på hjul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fin låda!

En fråga, varför valde du Monacor SP-60? Tänkte att dom är rätt trögdrivna. Jag har en portfölj nu med koaxialtalare, men tänkte slänga ihop nåt nytt till sommaren. Poängen borde ju vara att få känsligare högtalare, men dom jag har nu är på 95dB...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det behövs någon bitumenmatta i den där om du ser till att fästa lock o botten i mitten, du kommer inte att tjäna något på att lägga i mattan. däremot fårull är det bästa dämpmaterialet man kan ha, optimal mängd kräver att man mäter, men "lättpackat" duger nog, lämna dock fritt runt elementen så det inte slår i å skramlar, och glöm inte att tvätta ullen heller, det är gjort om du köper, men får du direkt av bonden så är den kanske otvättad, då kan det bli ohyra i den och det kan även lukta fårfarm av lådan, så fixa tvättning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bör inte lådan va klar nu? Man vill ju se slut produkten!

Permalänk
Skrivet av moron:

Fin låda!

En fråga, varför valde du Monacor SP-60? Tänkte att dom är rätt trögdrivna. Jag har en portfölj nu med koaxialtalare, men tänkte slänga ihop nåt nytt till sommaren. Poängen borde ju vara att få känsligare högtalare, men dom jag har nu är på 95dB...

Jag fick dem varmt rekommenderade av en nederländare som verkar ha bra med koll (på amp6-forumet jag länkar till nånstans här tror jag).
Enligt honom så får jag i alla fall ut mest effekt ur ampen, visserligen blir den ganska varm, men har fixat kyllösning (kommer bild på det).

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det behövs någon bitumenmatta i den där om du ser till att fästa lock o botten i mitten, du kommer inte att tjäna något på att lägga i mattan. däremot fårull är det bästa dämpmaterialet man kan ha, optimal mängd kräver att man mäter, men "lättpackat" duger nog, lämna dock fritt runt elementen så det inte slår i å skramlar, och glöm inte att tvätta ullen heller, det är gjort om du köper, men får du direkt av bonden så är den kanske otvättad, då kan det bli ohyra i den och det kan även lukta fårfarm av lådan, så fixa tvättning.

Det blev bitumen matta ändå, är inte 100 på att det gjorde skillnad menmen :/
Fårull är ilagt! Fick från grannen till att börja med (halvbonde typ), men den lukta som fan och var skitig, och den var helt omöjlig att tvätta. Så köpte en halv säck på hifi-butiken istället, dyrt men värt det!

Skrivet av Lergöken:

Bör inte lådan va klar nu? Man vill ju se slut produkten!

jo! Jag ursäktar, glömde bort den här tråden. Men ska försöka få in lite bilder idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag fick dem varmt rekommenderade av en nederländare som verkar ha bra med koll (på amp6-forumet jag länkar till nånstans här tror jag).
Enligt honom så får jag i alla fall ut mest effekt ur ampen, visserligen blir den ganska varm, men har fixat kyllösning (kommer bild på det).

Jo, jag såg det med... blev bara lite undrande

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Jo, jag såg det med... blev bara lite undrande

Ja nä mig är nog fel person att fråga egentligen, är trots projektet inte helt hemma på den här marknaden

Lägger upp bilderna imorgon istället, alltid svårt att lyckas med något en Lördags kväll hehe....

Permalänk

Så nu har man fotat i princip hela lådan och allt som kanske kan vara av intresse till alla boombox-byggare i år
Körde för det mesta med blixten på, så det ser oftast ljusare ut än vad det är. Saker som lite repor och sånt syns också betydligt bättre än i verkligheten.

Så ja, ni hittar dem i main-posten

Permalänk
Medlem

EN till sak bara - för en som inte kan nåt om högtalare alls... - hur vet jag vilket kondensator/delningsfilter/motstånd man ska ha? Eh

Fina bilder!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

EN till sak bara - för en som inte kan nåt om högtalare alls... - hur vet jag vilket kondensator/delningsfilter/motstånd man ska ha? Eh

Fina bilder!

Titta här!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moron:

EN till sak bara - för en som inte kan nåt om högtalare alls... - hur vet jag vilket kondensator/delningsfilter/motstånd man ska ha? Eh

Fina bilder!

Du bör lära dig filterteori, eller åtminstonde något simuleringsprogram, videon är inte tillräcklig även om den visar grundprinciperna, elementen och lådan agerar också som filterkomponenter så man måste ta hänsyn till det också om det ska bli ett bra filter totalt sett.
Men här har du en enkel förenklad onlinekalkulator. http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte montera in 2 st basar på vardera kortsida?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör lära dig filterteori, eller åtminstonde något simuleringsprogram, videon är inte tillräcklig även om den visar grundprinciperna, elementen och lådan agerar också som filterkomponenter så man måste ta hänsyn till det också om det ska bli ett bra filter totalt sett.
Men här har du en enkel förenklad onlinekalkulator. http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Tack för länkarna ... jag får kolla lite. Problemet är att jag inte vill BYGGA en låda så vill helst slippa att ta hänsyn till volymen på lådan (lat, jag vet...). Har en stor portfölj som jag ska stärka upp och använda hade jag tänkt.

Det kommer aldrig bli perfekt, eller ens nära när man vill bygga som jag vill men men...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte vill göra det riktigt så duger såna där beräkningssidor, de skiter i verkligheten men ger ett filter som åtminstone skyddar elementen från att gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Du vill inte ha 13kg belastning på en axel, tro mig.

Fear my mad paint skillz!
http://img825.imageshack.us/img825/5182/namnlssh.png

13kg e bara lite mer än ett flak öl. de har väll ingen klagat på släpa:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga.
Har du fasvänt högtalarna på ena sidan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vill göra det riktigt så duger såna där beräkningssidor, de skiter i verkligheten men ger ett filter som åtminstone skyddar elementen från att gå sönder.

Jag tar en sommar i taget Förra - bilhögtalare, denna - PA.

Enklast vore väl nästan att att köpa bredband...

Visa signatur

En server här, några servrar där.