AMD siktar mot toppen med Radeon HD 6990M

Permalänk
Skrivet av coolacrille:

Inte før att vara petig, men 6990 och 6990m ær ju faktiskt inte samma namn...

Om du läser mitt inlägg så fattar du att det var den okunniga jag citerade som tänkte så och jag förklarade i följande mening om att det i själva fallet handlar om samma namn med m på slutet vilket det faktiskt gör.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Om du läser mitt inlägg så fattar du att det var den okunniga jag citerade som tänkte så och jag förklarade i följande mening om att det i själva fallet handlar om samma namn med m på slutet vilket det faktiskt gör.

Och jag vill førtydliga hur korkat det ær att sæga att 6990 ær samma som 6990m

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nej men jag har fått frågor som "Varför ska jag köpa en stationär dator för 10000:- med grafikkort x när där finns billigare laptops med samma grafikkort?". Men själva fallet handlar det om samma namn med m på slutet, vilket inte alls ger samma prestanda. Och det finns gott om folk som tänker så.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får leva med att grafikkorts företagen vill få in pengar.
Och att alla inte tänker som mig.
Jag tycker dock att ett M är tillräckligt för att göra det tydligt men uppenbarligen inte alla andra

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Riktig jävla luring.. Jag tänkte direkt "Åh fan, två GPUer i en laptop!?" vilket ju var fel.

Fine om de hade döpt den till 6970m och sagt att det var sin toppmodell för bärbara, och jag hade accepterat det. Men att kalla den 6990 får ju alla att tro att det handlar om en nerbantad 6990 där, inte en jävla singelGPU som inte har nån likhet med riktiga 6990...

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit en bra poäng. Men 6970M finns redan.

Skrivet av Teknocide:

Namngivningsschemat är inte anpassat efter konkret prestanda utan efter den målgrupp en krets riktas till.
Jag tolkar 6990 som "det starkaste kortet i 6000-serien", och sålunda 6990M som "det starkaste 6000-kortet i vår laptop-lineup". Inte "vi tog ett 6990, slängde på ett M och tryckte in det i en bärbar dator" som vissa verkar läsa det som.

Jag håller med dig.

Sedan gillar jag inte riktigt all den här jakten på fet prestanda hela tiden. Jag tycker att man borde koncentrera sig mer på att utveckla Optimus-liknande teknik istället, så att man kan få bra batteritid.
Ska man spela så kan man bygga sig en stationär dator. Har man inte plats på samma sätt, så kan man bygga sig en i en mindre formfaktor - men ändå få bättre prestanda i en laptop.

Permalänk
Skrivet av coolacrille:

Och jag vill førtydliga hur korkat det ær att sæga att 6990 ær samma som 6990m

Jo jag fattar vad du menar och jag fattar ju direkt att det är stor skillnad på ett M kort och ett vanligt men för en som inte är insatt i datorer så är detta inte alltid lika självklart.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Varför har dom inte en separat serie för laptops?
Väldigt förvirrande när dom gör så här...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jo jag fattar vad du menar och jag fattar ju direkt att det är stor skillnad på ett M kort och ett vanligt men för en som inte är insatt i datorer så är detta inte alltid lika självklart.

Nej jag håller væl med om det, fast sånt får man ju ta reda på.

Om jag skulle gå och køpa en bil eller ett vapen så skulle inte jag heller ha någon aning om vad som ær bra eller dåligt - oavsett modellbeteckningar och prestandatester eftersom jag inte har en aning om hur varken bilar eller vapen fungerar. MEN, jag skulle lægga ner i alla fall lite tid och energi før att ta reda på vad jag køper før mina stackars øren.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vi får leva med att grafikkorts företagen vill få in pengar.
Och att alla inte tänker som mig.
Jag tycker dock att ett M är tillräckligt för att göra det tydligt men uppenbarligen inte alla andra

Instämmer helt. Att "m" signifierar en "mobil" version borde ju vara tydligt nog för att förstå sammanhanget.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Tycker iaf att det är rätt av AMD att ta deras högsta kända namn 6990 då Nvidia redan har deras 580.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna vara så dum att dem tror ett diskret 6990 är likvärdigt med ett 6990m... Ingen är väll så dum att dem stror att man kan klämma in ett grafikkort som är över 30cm stort i en stackars laptop? Dumaste jag hört, jag tror inte någon kommer blanda ihop dem.

Jag menar det är itne precis så att svenssons spinger och köper ett 6990 när dem skaffar ny dator och skulle dem göra det så förstår dem garanterat att det inte är samma femma som laptop varianten (iallfall efter dem haft ett riktigt 6990 i handen haha).
Vet dem var ett diskret 6990 kort är så begriper dem även att det inte är samma som i en laptop, så dumma är inte folk.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna vara så dum att dem tror ett diskret 6990 är likvärdigt med ett 6990m... Ingen är väll så dum att dem stror att man kan klämma in ett grafikkort som är över 30cm stort i en stackars laptop? Dumaste jag hört, jag tror inte någon kommer blanda ihop dem.

Jag menar det är itne precis så att svenssons spinger och köper ett 6990 när dem skaffar ny dator och skulle dem göra det så förstår dem garanterat att det inte är samma femma som laptop varianten (iallfall efter dem haft ett riktigt 6990 i handen haha).
Vet dem var ett diskret 6990 kort är så begriper dem även att det inte är samma som i en laptop, så dumma är inte folk.

Jag skulle inte säga att "folk är så dumma", men jag skulle säga att folk är så oinsatta. Vet inte hur det ser ut i era bekantskapskretsar, men precis som -=|ZetaXtreme|=- så har i alla fall jag jättemånga bekanta som garanterat skulle kunna gå på en sån här nit och tro att 6990m presterar som ett vanligt 6990. Om ni dessutom kollar på modellbeteckningen på en laptop, plockade helt slumpmässigt fram "Asus G73SW-TZ060V" på Inet, så är det inte så enkelt för gemene man att förstå vilka bokstäver som är viktiga och inte.

Visst, folk borde kolla upp noggrannare innan de handlar teknik, men kan vi inte vara överens om att det vore mycket bättre om modellbeteckningen var så pass logisk att även den oinsatte förstod vad han skulle titta efter?

EDIT: Tittar man dessutom i specifikationen för ovannämnda laptop på Inet så står det dessutom "GPU-typ: GeForce GTX 460" medans det i den beskrivande texten i början står 460M. Ännu svårare att veta vart man ska kolla...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna vara så dum att dem tror ett diskret 6990 är likvärdigt med ett 6990m... Ingen är väll så dum att dem stror att man kan klämma in ett grafikkort som är över 30cm stort i en stackars laptop? Dumaste jag hört, jag tror inte någon kommer blanda ihop dem.

Jag menar det är itne precis så att svenssons spinger och köper ett 6990 när dem skaffar ny dator och skulle dem göra det så förstår dem garanterat att det inte är samma femma som laptop varianten (iallfall efter dem haft ett riktigt 6990 i handen haha).
Vet dem var ett diskret 6990 kort är så begriper dem även att det inte är samma som i en laptop, så dumma är inte folk.

Håller med dig helt där!

Permalänk
Medlem

världens kortaste batteritid!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Jag skulle inte säga att "folk är så dumma", men jag skulle säga att folk är så oinsatta. Vet inte hur det ser ut i era bekantskapskretsar, men precis som -=|ZetaXtreme|=- så har i alla fall jag jättemånga bekanta som garanterat skulle kunna gå på en sån här nit och tro att 6990m presterar som ett vanligt 6990. Om ni dessutom kollar på modellbeteckningen på en laptop, plockade helt slumpmässigt fram "Asus G73SW-TZ060V" på Inet, så är det inte så enkelt för gemene man att förstå vilka bokstäver som är viktiga och inte.

Visst, folk borde kolla upp noggrannare innan de handlar teknik, men kan vi inte vara överens om att det vore mycket bättre om modellbeteckningen var så pass logisk att även den oinsatte förstod vad han skulle titta efter?

EDIT: Tittar man dessutom i specifikationen för ovannämnda laptop på Inet så står det dessutom "GPU-typ: GeForce GTX 460" medans det i den beskrivande texten i början står 460M. Ännu svårare att veta vart man ska kolla...

Okunnigt folk skulle köpa det första skit som försäljaren prackar på dem.. Medan folk som faktiskt vet ett och annat borde se skillnanden mellan ett 6990m och ett 6990.. Om man inte gör det så finns alltid tester om just detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Jag skulle inte säga att "folk är så dumma", men jag skulle säga att folk är så oinsatta. Vet inte hur det ser ut i era bekantskapskretsar, men precis som -=|ZetaXtreme|=- så har i alla fall jag jättemånga bekanta som garanterat skulle kunna gå på en sån här nit och tro att 6990m presterar som ett vanligt 6990. Om ni dessutom kollar på modellbeteckningen på en laptop, plockade helt slumpmässigt fram "Asus G73SW-TZ060V" på Inet, så är det inte så enkelt för gemene man att förstå vilka bokstäver som är viktiga och inte.

Visst, folk borde kolla upp noggrannare innan de handlar teknik, men kan vi inte vara överens om att det vore mycket bättre om modellbeteckningen var så pass logisk att även den oinsatte förstod vad han skulle titta efter?

EDIT: Tittar man dessutom i specifikationen för ovannämnda laptop på Inet så står det dessutom "GPU-typ: GeForce GTX 460" medans det i den beskrivande texten i början står 460M. Ännu svårare att veta vart man ska kolla...

Jag håller med dig fullständigt men tror inte att det är lönt att argumentera för det här då folk här generellt öt för elitiska för att kunna förstå sig på gemene man och förmodligen tycker många att om man inte vet bättre så får man skylla sig själva.

Personligen tycker jag att 6870m vore ett mer logiskt namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Alla dessa jävla namn på grafikkort till stationära och bärbara. Förvirrar bara kunderna.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna vara så dum att dem tror ett diskret 6990 är likvärdigt med ett 6990m... Ingen är väll så dum att dem stror att man kan klämma in ett grafikkort som är över 30cm stort i en stackars laptop? Dumaste jag hört, jag tror inte någon kommer blanda ihop dem.

Kanske inte. (fast man ska aldrig underskatta folks dumhet.)
Däremot kan man luras att tro att 6990M är baserad på samma chip som 6990. eller att det skulle vara 2 chip till och med.

Men vänta några år så ska du se att dom lyckas klämma in den. (och den kommer att vara superslö jämnfört med vad som finns på stationära.)

Permalänk
Medlem

Varför stoppar man inte in detta i Wii U? *drool*

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Moderator
Testpilot

Diskussionen om namngivningen tycker jag är rätt infantil.

Jag håller med om att det kan under vissa omständigheter vara förvirrande, men det förutsätter ju att konsumenten i fråga har en aning om vad ett HD6990 presterar, vilket en klar majoritet inte lär vara medvetna om.

AMD följer helt enkelt nVidia i mångt och mycket i namngivningen. Om nVidia tar namnet från sin värsting desktop modell och använder snarlikt namnschema för sina bärbara så är det ju rätt naturligt att AMD får följa efter för att de konsumenter som faktiskt har lite koll skall veta att HD6990m är AMD's värstingmodell i bärbara och är motdraget mot GTX580m.

Jag tycker det är betydligt värre när man tar gammalteknik och döper om till nya namn, det är riktigt lurendrejeri men detta tycker jag inte är särskilt konstigt. Är man dessutom insatt så fattar vem som helst att ett HD6990 aldrig någonsing skulle kunna klämmas ner i en laptop, datorn skulle brinna upp snabbare än snabbt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vi får leva med att grafikkorts företagen vill få in pengar.
Och att alla inte tänker som mig.
Jag tycker dock att ett M är tillräckligt för att göra det tydligt men uppenbarligen inte alla andra

Skrivet av scienta:

Instämmer helt. Att "m" signifierar en "mobil" version borde ju vara tydligt nog för att förstå sammanhanget.

Jo, jag tycker också det är helt självklart att kortet med ett "M" är det klenare av dom två, jag brukar utgå från att ett graffe kort med ett "M" är ca 5 modeller ner i stegen om mna utgår från namnet och jämför med kort för stationära datorer vilket nästan undantagslöst stämmer mycket bra

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag håller med dig fullständigt men tror inte att det är lönt att argumentera för det här då folk här generellt öt för elitiska för att kunna förstå sig på gemene man och förmodligen tycker många att om man inte vet bättre så får man skylla sig själva.

Personligen tycker jag att 6870m vore ett mer logiskt namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte mer vilseledande än när nVidia kallar sina mobila kort GTX 580m, 570m, som är hälften så snabba som sina desktop-motsvarigheter.

Permalänk
Skrivet av anon89918:

Det är inte mer vilseledande än när nVidia kallar sina mobila kort GTX 580m, 570m, som är hälften så snabba som sina desktop-motsvarigheter.

Sämsta argument för namnen någonsin, känns som när man var liten och skyllde i från sig på att någon annan gjorde det först när man gjort något fel. Nvidia är inte mer vilseledande kanske nej men minst lika vilseledande är de och jag tycker ingen av dem gör rätt. För oss entusiaster som kan sådant här är det inga problem men för okunniga är det.

Skulle jag se en dammsugare i affären som heter Volta Vacuum Über Sucker GH 47650 TLS ena dagen i affären för 1500kr och en som hette Volta Vacuum Über Sucker GH 47650 TLZ som kostade 1000kr så hade jag helt klart köpt den andra, jag hade nog inte ens reagerat på att det var någon skillnad på namnen och även om jag hade så hade jag nog inte trott det gjorde någon större skillnad men de sanna städ- och dammsugareentusiasterna på sweclean.com hade skrattat åt mig bakom ryggen då jag i själva verket hade köpt en dammsugare som hade mindre än hälften av prestanda från den första.

Men namnet är ju logiskt och alla borde reagera på att en bokstav skiljer i det långa namnet (precis som att Asus AMD Radeon HD 6870 är ett långt namn), i ett sådant långt namn är det ju inte alls logiskt att tänka att siffrorna har störst betydelse nej.

De som köpt 47650 TLZ kan ju skylla sig själva att de inte reagerat stort på bokstaven som skiljer och dragit slutsatsen att skillnaden lär vara enorm och därefter sök genom nätet för recensioner på olika städsidor där de använder begrepp och förkortningar som man själv inte har en aning om och egentligen inte vet om mer eller mindre är bättre t.ex. så har ju 47650 TLZ SVI på hela 45369 och 47650 TLS bara på 14356 (fast i själva verket står ju SVI för sladdvindindragning och handlar om hur många millisekunder det tar för dammsugaren att dra in sladden) och sen finns det ju ett annat mått som heter SPW (vilket egentligen står för sug per watt) där mer är bättre, självklart lär det finnas sidor som förklarar detta men hur ska en okunnig hitta dem i djunglen av sidor som recenserat dammsugarna, utöver det så verkar där ju inte direkt finns några recensioner ( i alla fall inte många ) som ställer 47650 TLS direkt mot 47650 TLZ då det är så uppenbarligen är dammsugare av två helt skilda världar (jag tror inte jag sätt någon recension där man jämför text HD 6970m och HD 6970).

Men det spelar ju ingen roll om vissa skulle kunna tycka det är förvirrande för Electrolux och Nilfisk gör ju exakt samma sak.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Sämsta argument för namnen någonsin, känns som när man var liten och skyllde i från sig på att någon annan gjorde det först när man gjort något fel. Nvidia är inte mer vilseledande kanske nej men minst lika vilseledande är de och jag tycker ingen av dem gör rätt. För oss entusiaster som kan sådant här är det inga problem men för okunniga är det.

Skulle jag se en dammsugare i affären som heter Volta Vacuum Über Sucker GH 47650 TLS ena dagen i affären för 1500kr och en som hette Volta Vacuum Über Sucker GH 47650 TLZ som kostade 1000kr så hade jag helt klart köpt den andra, jag hade nog inte ens reagerat på att det var någon skillnad på namnen och även om jag hade så hade jag nog inte trott det gjorde någon större skillnad men de sanna städ- och dammsugareentusiasterna på sweclean.com hade skrattat åt mig bakom ryggen då jag i själva verket hade köpt en dammsugare som hade mindre än hälften av prestanda från den första.

Men namnet är ju logiskt och alla borde reagera på att en bokstav skiljer i det långa namnet (precis som att Asus AMD Radeon HD 6870 är ett långt namn), i ett sådant långt namn är det ju inte alls logiskt att tänka att siffrorna har störst betydelse nej.

De som köpt 47650 TLZ kan ju skylla sig själva att de inte reagerat stort på bokstaven som skiljer och dragit slutsatsen att skillnaden lär vara enorm och därefter sök genom nätet för recensioner på olika städsidor där de använder begrepp och förkortningar som man själv inte har en aning om och egentligen inte vet om mer eller mindre är bättre t.ex. så har ju 47650 TLZ SVI på hela 45369 och 47650 TLS bara på 14356 (fast i själva verket står ju SVI för sladdvindindragning och handlar om hur många millisekunder det tar för dammsugaren att dra in sladden) och sen finns det ju ett annat mått som heter SPW (vilket egentligen står för sug per watt) där mer är bättre, självklart lär det finnas sidor som förklarar detta men hur ska en okunnig hitta dem i djunglen av sidor som recenserat dammsugarna, utöver det så verkar där ju inte direkt finns några recensioner ( i alla fall inte många ) som ställer 47650 TLS direkt mot 47650 TLZ då det är så uppenbarligen är dammsugare av två helt skilda världar (jag tror inte jag sätt någon recension där man jämför text HD 6970m och HD 6970).

Men det spelar ju ingen roll om vissa skulle kunna tycka det är förvirrande för Electrolux och Nilfisk gör ju exakt samma sak.

"Wall of text" full av ironi, kanske inte bästa kommunikations sättet?

Så du tror att det är många oinvigda som kommer ha koll på att HD6990m inte presterar i närheten av HD6990 som finns som instickskort till stationär PC? Eller att de som överväger att köpa en dator med ett HD6990m ens vet vad HD6990 innebär.

Visst i sanningens namn finns det säkerligen de som kommer bli vilseledda men de lär vara en försvinnande liten skara människor i ett försvinnande litet segment människor som köper den typen av datorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Sedan gillar jag inte riktigt all den här jakten på fet prestanda hela tiden. Jag tycker att man borde koncentrera sig mer på att utveckla Optimus-liknande teknik istället, så att man kan få bra batteritid.
Ska man spela så kan man bygga sig en stationär dator. Har man inte plats på samma sätt, så kan man bygga sig en i en mindre formfaktor - men ändå få bättre prestanda i en laptop.

Att ha prestandakronan spelar alltid roll, även om det är en liten skara som faktiskt kommer ha den komponenten. Bra batteritid bryr sig inte de som gamar på laptop om då det kompromissar för mycket med prestanda. Jag känner dock inte någon polare som gamar med laptop, men det finns säkert en efterfrågan - annars hade väl inte amd och nvidia utvecklat såna här mobila grafikkort?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync