Byte till Cruical M4 256GB och ny firmware?

Permalänk
Medlem

Byte till Cruical M4 256GB och ny firmware?

Nu ska den g:a Samsung 1TB disken bytas ut till en Cruical M4 256GB och jag är lite osäker på arbetsgången, så här hade jag tänkt göra:

1. Montera SSD som D: disk, formatera.
2. Köra Acronics TrueImage, så att C: och D: blir lika
3. Koppla bort g:a C: och anslut SSD till C: SATA så att den bootar
4. Sätt SSD i IDE-mode så att den går att flasha med ny firmware via CD-skiva
5. Uppdatera firmware
6. Ändra till AHCI
7. Återmontera g:a Samsung 1TB disken som D: och formatera
8. Klart eller?

Att ändra mellan IDE och ACHI, det påverkar inte data mm. på något? Utan det är väl bara en prestanda parameter?

/Lennart

Permalänk
Medlem

du bör uppgradera firmware:n innan du gör något med SSD, då det finns en risk att du förlorar all data, du får ta och läsa vad tillverkaren säger att du skall köra för läge när du gör uppdateringen men troligen är det ide-mode du skall ha eftersom det har bäst stöd.

i windows måste du aktivera stöd / installera drivrutiner för ACHI innan du akktivera det, sök på ACHI och windows här på forumet så hittar du många trådar om hur man gör.

Permalänk
Medlem

Alla Crucials M4 kommer idag med 0002 firmware, dvs senaste, det kan du se på etiketten på baksidan.

Permalänk
Medlem

Tackar för Era råd och tips!

/Lennart

Permalänk
Medlem

Hur stor prestandaskillnad är det för biossetup IDE och ACHI för en SSD-disk?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Hur stor prestandaskillnad är det för biossetup IDE och ACHI för en SSD-disk?

/Lennart

det beror lite på vad du har för moderkort och ssd, de som har minst skillnad säger att det skiljer bara någon MB/s medans andra förlorar nästan 100 MB/s i läsning med att ha den i ide-mode.

När folk inte får ut rätt hastigheter från sin SSD så beror det på att de inte kör disken i ACHI-mode till 99% av fallen.
så kör i ACHI-mode, annars om det blir problem så är det första du får gör när folk hjälper dig att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Hur stor prestandaskillnad är det för biossetup IDE och ACHI för en SSD-disk?

/Lennart

Skrivet av mattoys:

det beror lite på vad du har för moderkort och ssd, de som har minst skillnad säger att det skiljer bara någon MB/s medans andra förlorar nästan 100 MB/s i läsning med att ha den i ide-mode.

När folk inte får ut rätt hastigheter från sin SSD så beror det på att de inte kör disken i ACHI-mode till 99% av fallen.
så kör i ACHI-mode, annars om det blir problem så är det första du får gör när folk hjälper dig att felsöka.

Kör man i ahci-läge så får man tillgång till NCQ vilket i sin tur innebär att disken kan hantera flera små läs/skriv-förfrågningar parallellt, disken i sig blir inte snabbare. Kör man testprogram så ser man det i att man får betydligt bättre resultat vid flertrådiga tester än vid enkeltrådiga.

Permalänk
Medlem

Håller nu på och formaterar min Crucial m4 256 under Windows 7, jag valde "standard" under full formatering. Skulle jag kanske valt annan anpassad "blockstorlek" eller?

/Lennart

Permalänk
Medlem

när jag körde ide på min 256gb crucial m4 så låg jag på runt 250mb/s i tester och med ahci så låg jag på runt 400mb/s
kör med en 64gb crucial m4 till windows och 256gb till spel och är inget mer än nöjd

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Aktivera AHCI i windows innan du ghostar installationen ( http://support.microsoft.com/kb/922976 ) annars kommer du inte komma byta.

Du vill verkligen köra AHCI med SSDn, annars saknar du NCQ. Om du saknar NCQ så kan man hamna i situationer där disken "fryser till" i ngn sekund vid hög belastning, vilket gör att musik/film/etc stannar till då och då.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Tackar för mer info, men hur gör jag med formateringen först? Vald blockstorlek eller standard?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Har nu klonat och installerat SSD Crucial m4 256 samt uppgraderat firmware, men helt problemfritt är det inte!

Jag har ASUS P7P55D-E Pro och jag får den bara att fungera under en SATA 3 GB port. Ansluter jag till en 6 GBs port får jag kort blåskärm när windows laddas och med reboot? Så jag antar att det hänger ihop med Marvell kontrollern? Nu är den som sagt ansluten till SATA 3 GB port med ACHI inställt i bios.

Några råd eller tips? Byta drivers för Marvell kontrollern, hur gör man det på rätt sätt?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har nu klonat och installerat SSD Crucial m4 256 samt uppgraderat firmware, men helt problemfritt är det inte!

Jag har ASUS P7P55D-E Pro och jag får den bara att fungera under en SATA 3 GB port. Ansluter jag till en 6 GBs port får jag kort blåskärm när windows laddas och med reboot? Så jag antar att det hänger ihop med Marvell kontrollern? Nu är den som sagt ansluten till SATA 3 GB port med ACHI inställt i bios.

Några råd eller tips? Byta drivers för Marvell kontrollern, hur gör man det på rätt sätt?

/Lennart

Ett tips är att se till att du kör med en SATA kabel som är klassad för SATA 6GB. Har hört att en del personer fått problem när de kört med fel kablage. Det spekuleras t.ex. att problemen på vissa MacBooks beror på detta.

I övrigt har jag hört att de där Marvell kontrollerna som följer med ger ganska dålig SSD prestanda och kanske även andra problem. Det finns en risk att du får hålla dig till Intel 3 GB kontrollern, men testa för all del med Marvell kontrollern först.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Japp, har ASUS eget SATA kablage för SATA 6GB. En fråga, hur ser jag vilken Marvell kontroller jag har? På ASUS downloadsida för E Pro så finns det filer för två olika?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Update: Nu har jag fått igång Marvell kontrollern och SATA 6 Gbs anslutningen, sen har jag dessutom plockat in en ny Seagate Green 2 TB som i princip är ljudlös även den. Och jag har även jämfört SATA3 och 6 för SSD-disken, skillnaden i prestanda är inte speciellt stor.

Fråga, jag klonade min förra systemdisk (Samsung 1TB) till den nya SSD-disken. Aligment som jag läst om, är det något jag bör åtgärda och hur?
Ska tillägga att jag har Windows 7 Ultimate 64 som operativ.

/Lennart