Hur ska jag dämpa ljudet i 600t white?

Permalänk

Hur ska jag dämpa ljudet i 600t white?

Hej, har skaffat mig 600t white, dock så tycker jag att den låter en del, det kan vara min 212 plus som jag tror att de är. Vad tycker ni jag ska göra, några tips?
Har själv tänkt att byta fläkt på 212 plus och se ifall det blir förändring.

Permalänk
Avstängd

jag har ett 650D och är samma stomme tror jag?? jag har iaf gt1850rpm fläktar med en fläktkontrolller och är väldigt tyst vida lägre varv. så byt till bra fläktar och en bra kontroller så blir det nog tystare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Hej, har skaffat mig 600t white, dock så tycker jag att den låter en del, det kan vara min 212 plus som jag tror att de är. Vad tycker ni jag ska göra, några tips?
Har själv tänkt att byta fläkt på 212 plus och se ifall det blir förändring.

Fläkten på 212 plus är väldigt tyst, stängde jag av allting i rummet (förutom datorn som har USB som lagrings enhet) så hörde jag ingenting alls, så tvivlar på att det är den

(nej den datorn används i vanliga fall inte)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag har använt ljudisoleringsmattor i mitt chassi och det funkar grymt bra men jag har inget fönster.

Permalänk

okej, tack, det finns redan en fläktkontroller i 600t white, men testat att ändra till högsta då hörs fortfarande det speciella "jetflyget".

Permalänk

men vad tycker ni jag ska göra, byta alla eller testa först med 212 plus, vissa har ju haft ett dånande ljud med den.

Permalänk

Vill bara tillägga att när jag tar bort "takluckan" har jag ett tickande ljud, men vet inte om det fortf. är 212 plus eller 200mm top.

Permalänk
Medlem

Fläkten på 212+ är tyst under ca 900 rpm. I högre varv låter den alldeles för mycket enligt mig. Jag rekommenderar att köpa två st Schyte Gentle Typhoon 1150 rpm 16db och köra Push n' Pull.

Annars kan du kolla i BIOS hur fläkten styrs, den kan ju ligga på full fart hela tiden, eller styras av tex volten eller liknande. Kolla där.

EDIT: Du kan ju börja med att försiktigt "stoppa" varje fläkt försig med fingret, och de om ljudet avtar. På så sätt kan du lokalisera ljudkällan.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Stoppa fläkten genom att trycka på fläktens centrum. Lyssna och se vilken som är boven. Det är inte den lådan du kan byta mellan window och mesh på? Stoppa dit fönstret då.

Permalänk

okej, tack, ska kolla i bios, testade även "finger saken" då låter de bara mer eftersom det skrapar mot fingret x)

Permalänk

@jocke92, jag använder window, fick nämligen den klar levererad från inet, haft den nu i tre dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

okej, tack, ska kolla i bios, testade även "finger saken" då låter de bara mer eftersom det skrapar mot fingret x)

Men du får stanna den helt, haha!

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk

haha, ville bara vara lite försiktig..

Permalänk

okej, kollat alla fläktar, inga låtar så värst, det kanse alltid har varit xfx 6970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

okej, kollat alla fläktar, inga låtar så värst, det kanse alltid har varit xfx 6970...

Du kan ju ändra fläktkurvan på kortet i något program, jag gör det i MSI Afterburner, tror det ska fungera för ATI/AMD kort också. Temperaturerna kommer ändå inte bli farligt höga när du inte spelar så visst kan man sänka fläkten lite då.

Alltså: Sänk fläkten så att den snurrar på lägre RPM när kortet inte belastas.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro