Kylning till i7 2600K, mATX, FD Define Mini

Permalänk
Medlem

Kylning till i7 2600K, mATX, FD Define Mini

Hej!

Jag har en rigg enligt signaturen, mATX med intels box-kylare som jag vill öka effektiviteten på.

Till att börja med så ger olika temperaturmätare olika värden, ASUS säger CPU ungefär 10 grader mindre än Core Temp ger på de enskilda kärnorna. Båda ger dock lite för höga värden vid Prime efter några få minuter. Vsel är 1,17V, multiplier på 35 ger stabila max 79 grader enligt Core Temp på samtliga kärnor. Högre multiplier ger oacceptabla över 90 efter bara några få minuter.

Är det någon särskilt program ni rekommenderar för att få bra temperaturkontroll?

Då jag vill kunna köra processorn en del snabbare än den är just nu och helst hyfsat tyst så funderar jag på kylning.

Noctua DH14 är max jag kan tänka mig men undrar om den är lite overkill för mitt behov. Jag har kollat lite på tidigare version U12P SE2 eller Cooler Master 212 Plus. Mugen II ska också vara prisvärd men gigantisk av vad jag förstått.

Jag är troligen inte intresserad av vattenkylning utan börjar med luft. Jag tror inte mina minnen är för höga, lägre än vengance iaf.

Tacksam för hjälp, är ny på det här och vill helst inte lära mig den dyra och jobbiga vägen vad som fungerar. Enligt en guide på nätet ska Noctua DH14 gå att få in i lådan vilket gör att förhoppningsvis samtliga kylare passar, dock inget jag vet.

Sen har jag lite problem med blåskärmar ibland, men tänkte att det kanske löser sig med bättre kylning, tyckte det blev bättre när jag minskade på multipliern.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte två stycken Cooler Master Hyper 212 Plus. Jag måste säga att jag är överraskad. Om du kollar det här testet, http://www.maximumpc.com/article/reviews/corsair_hydro_h70_li... så ser du att Hyper 212+ är prisvärd, endast 220 kr på prisjakt.nu

Du har möjlighet att köra push pull på 212+. Det medföljer nämligen extra fästen för en fläkt till.

Permalänk

Tveksam om en 212+ passar i en define mini. TX3 är en liten marginal sämre men passar mATX chassin. kolla måtten först. Passar 212+ kör den självklart.

Permalänk
Inaktiv

Har nog bara en eller två cm tillgodo på min Define R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Tveksam om en 212+ passar i en define mini. TX3 är en liten marginal sämre men passar mATX chassin. kolla måtten först. Passar 212+ kör den självklart.

Skrivet av anon2110:

Har nog bara en eller två cm tillgodo på min Define R3.

Jag har kollat lite på måtten och Noctuan är på 160mm, CM212+ på 158,3 och TX 3 på 136. På höjden borde alltså samtliga passa men hur är det på andra ledder, tänker mest på utrymmet över kortet.

Annars verkar ju 212+ vara riktigt prisvärd och ska väl inte vara alltför högljudd heller. I värsta fall får man väl byta fläkt på den av vad jag förstått. Blir nog att beställa en sådan om inget bättre tips alternativt någon kan berätta att det inte kommer funka i min rigg.

Tack för svaren!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

yes dom passar. du kan ha en kylare som är 165mm hög i define mini så kör på cm212+ då den har ett fint pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

yes dom passar. du kan ha en kylare som är 165mm hög i define mini så kör på cm212+ då den har ett fint pris

Tackar, beställd från Alina nu. Finns tyvärr ingen Dataaffär i Kalmar (Kjell&Kompani och OnOff det närmsta i den slängen).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Blåskärmar har med Minnes inställningar att göra, du får sätta Minnes volten på 1.65v alt 1.5v beroende på vilken typ av minne du har. Och Hyper212 verkar som ett bra alternativ för ditt endamål, personligen skulle jag köpt till en Schythe GT 1450/1850RPM

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Blåskärmar har med Minnes inställningar att göra, du får sätta Minnes volten på 1.65v alt 1.5v beroende på vilken typ av minne du har. Och Hyper212 verkar som ett bra alternativ för ditt endamål, personligen skulle jag köpt till en Schythe GT 1450/1850RPM

Ska kolla lite på minnesinställningarna, tror de ligger på 1,65v vilket är rekommenderat för de minnen jag har. Tror de har XMP så de kanske kan ställa in sig själva lite.

Angående fläktar så har jag en generell fråga om luftkylning. I mitt Define Mini sitter det nu 1 inblåsfläkt och en utblåsfläkt (FDs egna). Det finns färdiga hål för två till och två täckta hål för ytterliga två. Min fundering är hur man ska förstärka kylningen bäst. Är det mer inblås eller utblås i första hand eller är en balans/övertryck/undertryck att föredra?

Har beställt två GT1850, tänkte om inte annat ha en på 212:an och den andra kan säkert vara bra att ha i chassit..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ska kolla lite på minnesinställningarna, tror de ligger på 1,65v vilket är rekommenderat för de minnen jag har. Tror de har XMP så de kanske kan ställa in sig själva lite.

Angående fläktar så har jag en generell fråga om luftkylning. I mitt Define Mini sitter det nu 1 inblåsfläkt och en utblåsfläkt (FDs egna). Det finns färdiga hål för två till och två täckta hål för ytterliga två. Min fundering är hur man ska förstärka kylningen bäst. Är det mer inblås eller utblås i första hand eller är en balans/övertryck/undertryck att föredra?

Har beställt två GT1850, tänkte om inte annat ha en på 212:an och den andra kan säkert vara bra att ha i chassit..

Låter bra, jag är inte helt säker på det där men mer inblås skulle jag nog chansa på - finns nog någon tråd eller liknande om det. kom och tänka på mitt Lian-li chassi det har trotsallt 2x120mm inblås och 1x80mm utblås så det förstärker min tanke om inblås.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Kör med H50. ligger på 45grader vid mina 4,6 Ghz

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv

Återkommer med mer info när jag har byggt ihop min burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Kör med H50. ligger på 45grader vid mina 4,6 Ghz

Skapligt låg temp, vid full load?

Fråga angående överklockning, vilken basfrekvens kör du? Mitt Asus valde 103Mhz, undrar om det påverkar så systemet snabbare blir instabilt?

I övrigt multiplier på 44 vilket ger 4,5GHz, vcore på 1.195 (höjs automatiskt sen, men inställningen är det iaf, stabilt i prime)
Maxbelastning ger 65grader och klart hörbar fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W