Permalänk
Medlem

Hittar inte ny HDD

Hej,

Införskaffade nyligen en ny HDD (WD Caviar Green 2TB) men nu när jag har monterat den så kan jag inte använda den. Jag hittar den i BIOS men inte i windows. Den finns varken i utforskaren eller i diskhanteraren så jag kan inte formatera den.
Mitt moderkort(asus m4a77) stöder endast SATA medan HDD:n är SATA2, kan detta vara roten till problemet?

Om det är relevant eller ej vet jag inte men när jag startar upp datorn så får jag ett meddelande att gällande min nya HDD: "WD....blabla... S.M.A.R.T. Capable but Command Failed.
Jag stängde av S.M.A.R.T.-funktionen HDD:n i BIOS och har sedan dess inte fått meddelandet, men den hittas fortfarande inte.

Tack på förhand!

Update:
Har testat att plocka ut alla andra diskar och installera Win7 på ny HDD:n. HDD:n hittas men när jag väljer att installera OS på den får jag felmeddelandet: "Error: 0x80300025". Om jag kopplar i mina andra diskar och försöker att installera OS så hittas inte ens den nya disken...

Vid ett andra försök att koppla ur alla andra diskar och installera OS på den nya så upptäcktes den inte alls....

Update2:
Om jag varierar lite mellan vilka diskar som är ikopplade vid uppstart så funkar S.M.A.R.T.-funktionen på den nya disken ibland, den upptäcks aldrig i diskhanteraren dock.

Permalänk
Medlem

Vilket OS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Vilket OS ?

Ah visste att jag glömde något. Win7.

Permalänk
Medlem

Den är bakåtkompatibel så att du bara har vanlig Sata ska inte spela någon roll iaf, men att du får ett S.M.A.R.T fel på en ny disk känns för mig lite oroväckande, du har inte möjlighet att testa disken i en annan dator och se om den funkar där?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

ta ut och sätt i den igen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den är bakåtkompatibel så att du bara har vanlig Sata ska inte spela någon roll iaf, men att du får ett S.M.A.R.T fel på en ny disk känns för mig lite oroväckande, du har inte möjlighet att testa disken i en annan dator och se om den funkar där?

Okej, då var det inte det som var problemet då. JAg har tyvärr inte möjlighet förrän än några dagar, jag får väl hålla mig till tåls tills dess antar jag.

Skrivet av Kogster:

ta ut och sätt i den igen.

Har gjort detta och även bytt både ström- och SATA-sladd, utan framgång.

Permalänk
Medlem

Du får gå in i windows dator administration -> diskhantering. Kan inte den direkta sökvägen i huvudet men du kommer antagligen dit via kontrollpanelen. Där kommer du att hitta din opartionerade oformaterade disk. Sitter på en Linux burk just nu så jag kan inte kolla den exakta sökvägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Du får gå in i windows dator administration -> diskhantering. Kan inte den direkta sökvägen i huvudet men du kommer antagligen dit via kontrollpanelen. Där kommer du att hitta din opartionerade oformaterade disk. Sitter på en Linux burk just nu så jag kan inte kolla den exakta sökvägen...

HDD:n går dessvärre inte att finna i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem

Antar att du provat att byta sata kontakt på moderplankan. Kan vara värt o testa annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Antar att du provat att byta sata kontakt på moderplankan. Kan vara värt o testa annars.

Yes, det har jag gjort.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte ser särskilt ljust ut för min HDD:s del, får ta ett snack med försäljaren och returnera den. Tack alla som har svarat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av premu:

HDD:n går dessvärre inte att finna i diskhanteraren.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så borde du se den längst ned. Det är ett vanligt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så borde du se den längst ned. Det är ett vanligt misstag.

Alt scrolla neråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så borde du se den längst ned. Det är ett vanligt misstag.

Skrivet av milla_66:

Alt scrolla neråt

Tack, tack men finns inte där.

Permalänk
Medlem

Har testat att plocka ut alla andra diskar och installera Win7 på ny HDD:n. HDD:n hittas men när jag väljer att installera OS på den får jag felmeddelandet: "Error: 0x80300025". Om jag kopplar i mina andra diskar och försöker att installera OS så hittas inte ens den nya disken...

Update:
Om jag varierar lite mellan vilka diskar som är ikopplade vid uppstart så funkar S.M.A.R.T.-funktionen på den nya disken, den upptäcks aldrig i diskhanteraren dock.