Bästa recovery/unformat-programmet?

Permalänk
Medlem

Bästa recovery/unformat-programmet?

Hej!

Jag sökte lite här på forumet efter en liknande tråd men hittade ej.

Jag undrar om det går, för en privatperson med enbart en dator till som hjälp att få tillbaka förlorad information från en formaterad hårddisk. Den har alltså varit med ett tag och jag vill kunna få tillbaka information som varit borta ett bra tag. Den har även varit med om en och annan lågformatering och den har säkerligen både ett och annat skadat kluster.

Är det Spinrite som gäller eller finns det bättre lösningar?

Är mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem

SpinRite kan ev. temporärt byta ut/förstärka dåliga sektorer.
GetDataBack kan hitta förlorade filer om dessa finns i MFT'n annars hittar den bara förlorade filsegment.
Har du fysiska fel på disken kan ev. en dataräddningsfirma hitta mer.

Permalänk
Skrivet av slicky:

Hej!

Jag sökte lite här på forumet efter en liknande tråd men hittade ej.

Jag undrar om det går, för en privatperson med enbart en dator till som hjälp att få tillbaka förlorad information från en formaterad hårddisk. Den har alltså varit med ett tag och jag vill kunna få tillbaka information som varit borta ett bra tag. Den har även varit med om en och annan lågformatering och den har säkerligen både ett och annat skadat kluster.

Är det Spinrite som gäller eller finns det bättre lösningar?

Är mycket tacksam för svar.

Tja!

åhh så xxxxx drygt jobb du har framför dig (har själv slösat 1 månads tid på att testa en massa freeware program som misslyckats om och om igen)

Men iaf. så fick jag tillbaka en hel del filer med - Getdataback for ntfs (Edit: du hann före jookeer )

dra ner freeware versionen och ifall du gillar appen så köp!

Testa även - HirensBootCD om den kan hjälpa, om du inte redan gjort det dvs. annars så finns det "experter" här som kan hjälpa dig.

Lycka till med eländet.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Har jag bara missförstått dig eller har du verkligen gjort så mycket med disken sen du förlorade filerna du vill ha tillbaka?

Har du sparat, installerat eller använt reparations program på disken sedan du förlorade filerna?
Har du gjort det så är risken stor att det du vill ha tillbaka redan har blivit överskriven (sabbats) för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har jag bara missförstått dig eller har du verkligen gjort så mycket med disken sen du förlorade filerna du vill ha tillbaka?

Har du sparat, installerat eller använt reparations program på disken sedan du förlorade filerna?
Har du gjort det så är risken stor att det du vill ha tillbaka redan har blivit överskriven (sabbats) för alltid.

Jag har gjort ganska mycket med disken sedan de filerna jag vill ha tillbaka försvann. Många snabbformateringar, om partitioneringar och lågformateringar osv.. Sen har den används som system/home på en linuxserver ett tag.

Jag ska prova getdataback!

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av slicky:

Jag har gjort ganska mycket med disken sedan de filerna jag vill ha tillbaka försvann. Många snabbformateringar, om partitioneringar och lågformateringar osv.. Sen har den används som system/home på en linuxserver ett tag.

Jag ska prova getdataback!

Du kan inte räkna med att hitta särskilt mycket om du skrivit över de sektorer som de gamla filerna låg på.
Vill du återskapa data så har du störst chans innan du skrivit saker till disken, varje skrivning som görs sabbar alla chanser att få tillbaka det som låg på den sektorn tidigare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan inte räkna med att hitta särskilt mycket om du skrivit över de sektorer som de gamla filerna låg på.
Vill du återskapa data så har du störst chans innan du skrivit saker till disken, varje skrivning som görs sabbar alla chanser att få tillbaka det som låg på den sektorn tidigare.

Ok, vi får helt enkelt se vad den hittar. Det ska bli spännande att se. Dock så tar det nog en timme till innan den läst färdigt. Hurra!

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk

Hittade du några hela filer då eller bara filfragment/oläsbara hexadecimaler-binära tal?

Tänkte inte på att du hade skrivit över filerna innan jag postat (lågformaterat) [facepalm] my bad!

Bara utav nyfikenhet: hur många timmar har lagt ner på detta totalt...uppskattningsvis?

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7