Spotify öppnar i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Bara jag som reagerade på att amerikaner sparar en tjuga för varje månad?

Lite enkelt i huvudet, om man antar att USD ligger på ~7 SEK, så betalar dem bara 70 :- för premium...

Not Okey o.O

Man lägger på sales tax efteråt eftersom den är olika i olika stater.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv

Så de tror att hela max 5 gånger samma låt kommer tvinga amerikaner att betala direkt? Tror att hjärndöda är redan apple användare och de lär knappast överge apple som de so religiöst älskar.

Permalänk
Medlem

Vore ju kul om USA kunde öppna hela sitt iTunes och Netflix bibliotek med filmer som tack för att de får Spotify nu då, är väl en fair deal?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Nu när amerikanarna har fått Europeiska tjänsterna kan man bara undra då hulu eller netflix kommer till europa..

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Amerikanare jag pratat med fattar inte vad vi är så glada över, dem har redan streamingtjänster och har haft i flera år till mycket lägre priser.

Men om dom nu själva haft steamingtjänster länge, o vet hur nice de är, borde inte de ge dom än mer anledning o förstå varför vi är så glada vid den steamingen vi har? Då föstår dom vad vi pratar om lexom

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Synd bara att Spotify numera är helt värdelöst, men men.

Permalänk
Medlem

spotify+grooveshark på jobbet och hemma rätt mycket. Minimalt med filer nu för tiden, orkar inte hålla på och hantera flac bibliotek.

Om det däremot finns någon grupp som köper skivor och delar med sig av FLAC så kan jag tänka mig att gå med och bidra till den med cash för fortsatt inköp av musik. Jag är dock mycket intresserad av alla former av hårdrock, metal, death, trash...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Spotify är för hypat tycker jag, har aldrig använt mig av spotify annat än hos kompisar någon enstaka gång.. dessutom dödar tjänsten bandbredd som bara den. Kul för ägarna iaf att deras företag går framåt.

Här har vi killen med kollen ser jag... Om man har någorlunda normal musiksmak (pop, rock, hårdrock osv) så finns det mesta, och det fungerar skitsmidigt!

Har du lyssnat igenom din spellista en gång har du majoriteten av låtarna cachade och då drar det knappt någon bandbredd längre, men det gör det inte heller när den väl streamar. Jag lyssnade på Spootify under en natt i fjällen med mobilt bredband, drog inte ens 200MB totalt. I ett blixtnedslag häromdagen tvingades jag använda min mobilsurf för samma sak, då hade jag många låtar cachade, och drog väl ungefär 30MB under en hel natt. Kvalitén duger med ett par standardlurar (jag kör med koss porta pro och macbook pro med ljudet något modifierat med eq för att få mer bas och fylligare diskant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Nu när amerikanarna har fått Europeiska tjänsterna kan man bara undra då hulu eller netflix kommer till europa..

Jag ser gärna att Netflix kommer till Schweden också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

kul för dom...om det bara funkade åt andra hållet också...att vi fick tjänster som usa har, och vissa länder i eu...netflix, hulu...att google får arslet ur vägen och fixar till navigationen i min galaxy s....att itunes funkar i sverige som i usa....dvs tvserier och filmer...

man kan inte alltid bortförklara att sverige är ett litet land, och att den och den tjänsten inte kan lanseras här...när ex danmark har vissa tjänster som inte sverige har...

ibland är det ju så... men det kanske blir bättre... man kan ju alltid hoppas... navigation ska väl gå att fixa har jag för mig... men jag vet inte... det löser sig nog... ... ... ....... ...

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Vilka andra streaming tjänster finns det i staterna som spotify konkurerar med?

Jag har för mig Rdio är som Spotify finns både för datorn och mobilen. Sen finns ju Napster och Pandora. Men det är nog Rdio som är Spotifys konkurrent i USA. Är dock osäker på hur stort Rdio är där.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas man bara att Netflix kommer hit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Nerladdat. Min musikstil finns endast att få tag på på det viset.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Nu lär jag väl få både arga blickar och kommentarer men jag hoppas att det framkommer att digitala köp **** ****** *** ****** ***** ********** (censurerat för känsliga personer) så kan vi lägga av med all sådan här fjantighet och återgå till att betala för något som faktiskt finns.

Jag har en dröm! Jag har en dröm om att mina barn ska få växa upp i en värld där de kan döma ett album efter omslaget. Jag har en dröm om en värld där Sgt. Peppers-omslaget inte reducerats till en lågupplöst JPEG-fil. Jag har en dröm om en värld där små barn kan ta sin veckopeng till skivbutiken, gå runt i raderna och köpa sig en CD-skiva efter noggrant övervägande. Jag har en dröm om en värld där människor får uppleva glädjen och stoltheten över att äga sin egen musik!

Länge leve fysisk media! Digitalt duger bara om det är gratis.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Nu lär jag väl få både arga blickar och kommentarer men jag hoppas att det framkommer att digitala köp **** ****** *** ****** ***** ********** (censurerat för känsliga personer) så kan vi lägga av med all sådan här fjantighet och återgå till att betala för något som faktiskt finns.

Jag har en dröm! Jag har en dröm om att mina barn ska få växa upp i en värld där de kan döma ett album efter omslaget. Jag har en dröm om en värld där Sgt. Peppers-omslaget inte reducerats till en lågupplöst JPEG-fil. Jag har en dröm om en värld där små barn kan ta sin veckopeng till skivbutiken, gå runt i raderna och köpa sig en CD-skiva efter noggrant övervägande. Jag har en dröm om en värld där människor får uppleva glädjen och stoltheten över att äga sin egen musik!

Länge leve fysisk media! Digitalt duger bara om det är gratis.

Jag menar inte att döma dig men så som jag har förstått dig (rätta mig om jag har fel) så är du ute efter själva känslan av att gå till en skivbutik, bläddra bland alla skivor, bläddra i den lilla "katalogen" som hänger med. Det låter nästan som att du mer är ute efter det än att lyssna på själva musiken. Speciellt när du säger att digitalt endast duger om det är gratis.

Men som sagt rätta mig om jag är helt ute och cyklar!

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha hit Netflix och Hulu, främst Hulu. Varför måste vi fortfarande vänta veckor, ibland månader, för att se det nyaste avsnittet av någon TV-serie från USA? Så dåligt. Men det är nog svårare än vad man tror, de flesta skulle väl vilja ha undertexter på svenska, och det skulle nog kosta astronomiska summor för att erbjuda det till hela världen...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Skrivet av Chigurh:

Jag menar inte att döma dig men så som jag har förstått dig (rätta mig om jag har fel) så är du ute efter själva känslan av att gå till en skivbutik, bläddra bland alla skivor, bläddra i den lilla "katalogen" som hänger med. Det låter nästan som att du mer är ute efter det än att lyssna på själva musiken. Speciellt när du säger att digitalt endast duger om det är gratis.

Men som sagt rätta mig om jag är helt ute och cyklar!

Helt fel ute är du inte. Men det är som jag sa i första stycket, jag skulle aldrig betala för något som inte finns. Men sedan så tycker jag att albumen i sig själva är en stor del av musiken. Digital musik är totalt opersonlig, inget omslag, inga "sleeve notes" och framförallt så lockas lyssnaren att bara flippa igenom låtarna som den själv vill.

Den stora grejen med Dark Side of The Moon var ju att albumet var ETT musikstycke i nio delar. Inte nio enskilda låtar. Att man kan köpa en låt och låta bli resten är ju inget annat än en återgång till singelformatet som regerade före mitten av 60-talet.

Hela grejen med album är ju att musikerna ska presentera en hel uppsättning med sånger, med kontraster och flytande övergångar som skapar en helhet. Det ska vara en symfoni om du vill kalla det så. Idag har man gått över till fyra minuters lyssnande vilket helst ska följas av en helt annan musiker och helt annan musikstil.

Om något så representerar det väl dagens samhälle där man inte kan ta sig tid att luta sig tillbaka en timme eller en och en halv och låta sig föras bort till en annan värld. Det symboliserar i stor del dagens extremindividualism där människor är så rädda för varandra att man hellre stressar ihjäl sig med alla beslut om allt från spelningslistan i iPoden till elleverantören än att man litar på varandra och lämnar besluten över till någon som faktiskt är expert på området och experten på området ifråga är musikern.

Kan han/hon/dom/det inte skapa ett flytande, sammanhängande album så är det ingen bra musiker. För att vara en bra musiker handlar inte bara om att sjunga bra, spela bra och skriva bra, det handlar också om att framföra bra.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

va det inte '10 som dem förlorade en förbannans massa pengar? bara undrar, blev lite nyfiken nu, pga dem tog bort gratistjänsten (Musik med reklam, som va ett väldigt bra koncept!)

Gratisversionen togs bort i år.

Skrivet av rancor:

Det jag undrar över är om detta har någon påverkan på innehållet. Får vi fler artister eller vad innebär avtalen med dessa giganter till musikbolag? Hade vi dem inte innan i Europa och.. får vi Metallica, ABBA, De Lyckliga Kompisarna, Jävlar Anamma och allt annat som saknas.

Innehållet på spotify styrs av tre faktorer:

1, Att Spotify har hunnit konvertera låtarna och lagt upp på servern. Detta var ett problem första året, vet inte om det egentligen har någon effekt idag.
2, Huruvida skivbolaget vill vara med. I dagsläget finns det ett antal bolag som helt enkelt inte tycker att det där med internet är någonting att ha. Ibland kan det tyvärr vara så att BMI i ett land vill vara med, men BMI i ett annat vägrar. Då kan exempelvis fransmännen lyssna på massa låtar som svenskar inte får lyssna på. Det beror på massa distributionsavtal fram och tillbaka. Mycket märkligt såhär 2011, inte direkt anpassat till nuet. Dock ingenting spotify kan göra någonting åt.
3, Huruvida artisterna vill vara med. Exempelvis Metallica vill inte vara med på spotify. Det är alltså bara att ringa Metallica och skälla på dem om du vill se förändring. De artister som inte är med gnäller oftast över betalningen. Problemet är att betalningen inte är spotifys fel, utan avtal med skivbolag och stim. Då spotify faktiskt ger mer pengar än radio, så borde alla artister som vägrar spotify också vägra radio. Men troligtvis så hajar inte artisterna hur systemet fungerar, och tror därför att de får mer pengar från radio än från spotify.

Om USA nu är med i leken så kanske det kan ge lite lättnader under punkt 2. Förhoppningsvis kan det bli globala avtal med spotify, så att vi inte har de här löjliga skillnaderna mellan länder.

Det viktigaste med den här lanseringen är att de förhoppningsvis kan börja tjäna lite pengar på det här projektet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Gratisversionen togs bort i år.

Sa jag att den togs bort 2010? Menade på att dem förlorade såpass att dem tog bort den iår,

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Helt fel ute är du inte. Men det är som jag sa i första stycket, jag skulle aldrig betala för något som inte finns. Men sedan så tycker jag att albumen i sig själva är en stor del av musiken. Digital musik är totalt opersonlig, inget omslag, inga "sleeve notes" och framförallt så lockas lyssnaren att bara flippa igenom låtarna som den själv vill.

Den stora grejen med Dark Side of The Moon var ju att albumet var ETT musikstycke i nio delar. Inte nio enskilda låtar. Att man kan köpa en låt och låta bli resten är ju inget annat än en återgång till singelformatet som regerade före mitten av 60-talet.

Hela grejen med album är ju att musikerna ska presentera en hel uppsättning med sånger, med kontraster och flytande övergångar som skapar en helhet. Det ska vara en symfoni om du vill kalla det så. Idag har man gått över till fyra minuters lyssnande vilket helst ska följas av en helt annan musiker och helt annan musikstil.

Om något så representerar det väl dagens samhälle där man inte kan ta sig tid att luta sig tillbaka en timme eller en och en halv och låta sig föras bort till en annan värld. Det symboliserar i stor del dagens extremindividualism där människor är så rädda för varandra att man hellre stressar ihjäl sig med alla beslut om allt från spelningslistan i iPoden till elleverantören än att man litar på varandra och lämnar besluten över till någon som faktiskt är expert på området och experten på området ifråga är musikern.

Kan han/hon/dom/det inte skapa ett flytande, sammanhängande album så är det ingen bra musiker. För att vara en bra musiker handlar inte bara om att sjunga bra, spela bra och skriva bra, det handlar också om att framföra bra.

Huvudet på spiken! En mycket bra teori som även jag ställer mej bakom till 100%.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Jag håller tummarna! Förhoppningsvis leder detta till att amerikanska tjänster rör sig mot den europeiska marknaden också(Netflix I'm looking at you)

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Spotify får gå ihop med lite nederländska, franska, italienska, tyska etc. skivbolag så det finns lite riktig musik i deras, för nuvarande, skit arkiv.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

"All artists" så skulle jag gå in och lyssna på metallica..

Permalänk

För en gångs skull får de vänta med något

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Acetån:

"All artists" så skulle jag gå in och lyssna på metallica..

Importera och synka med mobilen bara....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Avstängd

då är det bara att gratulera amerikanerna till att de nu får tilklgång till ett begränsat och sönderkompirmerat utbud av musik. det värsta är ändå att de tar 49kr i månaden betalt för unlimited som stoltserar med ~160kbps ogg vorbis q0.7 komprimering, reklamen kan man slippa mex ex blockify och tidsbegränsningen kan man kringå med fler konton, ljudkvalitén är lika undermålig som open/free, så vad får man för pengarna egentligen?

jag gick över till att bara använda mig av flac för ett tag sedan och jag skulle inte använda spotify premium om det så vore gratis. som vissa här har skrivit finns det redan alternativ till spotify i usa så det kommer inte förändra så mycket.

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Bara jag som reagerade på att amerikaner sparar en tjuga för varje månad?

Lite enkelt i huvudet, om man antar att USD ligger på ~7 SEK, så betalar dem bara 70 :- för premium...

Not Okey o.O

Skrivet av P-NILZ:

Man lägger på sales tax efteråt eftersom den är olika i olika stater.

Dock så blir det ju 99/7 ~ 14 dollar så det blir en saftig skatt på det

Permalänk
Skrivet av anjora:

då är det bara att gratulera amerikanerna till att de nu får tilklgång till ett begränsat och sönderkompirmerat utbud av musik. det värsta är ändå att de tar 49kr i månaden betalt för unlimited som stoltserar med ~160kbps ogg vorbis q0.7 komprimering, reklamen kan man slippa mex ex blockify och tidsbegränsningen kan man kringå med fler konton, ljudkvalitén är lika undermålig som open/free, så vad får man för pengarna egentligen?

jag gick över till att bara använda mig av flac för ett tag sedan och jag skulle inte använda spotify premium om det så vore gratis. som vissa här har skrivit finns det redan alternativ till spotify i usa så det kommer inte förändra så mycket.

För oss dödliga människor räcker ljudkvaliten gott och väl.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till flera bra stereo system (över 20 000:-) och studio lurar, vist märker man skillnad om man tänker på det (spotify vs flac) men hur ofta sitter man och analyserar musiken? Spotify duger till 99% av alla användare och är det någon som klagar så är det oftast om utbudet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olofsson_tom:

För oss dödliga människor räcker ljudkvaliten gott och väl.

om du syftar på cd kvalité(istället för vinyl) så kan jag hålla med dig...
...om du syftar på ljudkvalitén på spotify premium så håller jag inte med dig.

Skrivet av SmOOthy:

Jag har tillgång till flera bra stereo system (över 20 000:-) och studio lurar, vist märker man skillnad om man tänker på det (spotify vs flac) men hur ofta sitter man och analyserar musiken? Spotify duger till 99% av alla användare och är det någon som klagar så är det oftast om utbudet.

saken är den att jag märkte skillnad mellan flac och ogg vorbis q1.0(bättre än spotify premium och mp3) med mitt gamla system som bestod av logitech högtalare för 250kr och moderkortets integrerade ljudkort. det gör mer än vad man tror, efter att jag hade laddat ner mitt första flac album så blev det det enda jag lyssnade på tills jag tankade mer flac(lagligt givetvis).

det jag vände mig mest mot i mitt inlägg var spotify unlimited som tar betalt för saker som man kan få mha bland annat blockify. sen är det personligt hur mycket man värdesätter ljudkvalitén.

en sak jag märker med flac är att man kan lyssna på samma låt många fler gånger utan att tröttna på den, jag är ingen hifi fanatiker men när jag insåg ändå hur mycket ljudkvalitén gör för för musikupplevelsen. däremot tycker jag att cd kvalité räcker för min del fast jag kör vinyl om jag har möjlighet till det, vinyl låter helt underbart bra.