Lian kool K62 undertryck och varma grafikkort

Permalänk
Medlem

Lian kool K62 undertryck och varma grafikkort

Bild på datorn:

Ja som ni ser så är det tajt mellan korten, fel moderkort men det är en smäll jag får ta.

Jag har en "normal-stor" fläkt på baksidan högst upp som blåser ut, på toppen sitter två 120mm fläktar som även dessa blåser ut, och på framsidan längst ner sitter en "normal-stor" fläkt som blåser in. Detta skapar ett undertryck, vilket jag inte reflekterat över innan..

Vad har jag för alternativ för att utöka kylningen av just grafikkorten? Jag tänkte första köpa en mindre fläkt o sätta framför korten som skall blåsa rakt på... men vet ej hur denna skall fästas och där är även väldigt trångt med plats.

Så som fläktarna sitter nu så förstår jag ej hur jag skall skapa ett övertryck i lådan, och samtidigt ha ett logiskt flöde i lådan.

Tacksam för alla möjliga lösningar!

Permalänk
Medlem

I mitt K56 så går det att rotera HDDracket genom att lossa och flytta några skruvar. Kanske det går att göra det på K62an med? Rotera det i så fall och flytta ner HDDn i racket så kommer du att få ett mer fritt blås från frontfläkten. Sen kör jag med nått liknande det här som det sitter en 12cm fläkt i http://www.inet.se/artikel/6900513/bay-converter-3x5-25-4x3-5... (det svarta bortplockat) som passar innan för frontgallret i 5,25" platserna.

Fixa sedan in alla sladdar bakom moderkortsplåten så mycket som möjligt. De Stör luftflödet en hel del.

Permalänk
Medlem

ok, tack för ditt svar yogge

När jag ställde in fläkthastigheten manuellt till 75% på grafikkorten så var tempen endast 55-60 grader på båda grafikkorten. Detta var när de pressades upp till 85%-100% i Shogun Total War II !!

Det låter nästan för bra för att vara sant, med tanke på hur tajt mina grafikkort sitter (och att jag har undertryck i lådan, vilket vad jag hört från alla är helt fel). Nästan så man börjar misstänka att evga precision inte avläser tempen rätt.. Kan det vara någon komponent på grafikkortet som är mycket varmare än resten? Surt o skada grafikkorten i längden så borde kanske ändå sätta en större fläkt eller nått i fronten.

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta bort HDD buren helt då du verkar bara ha en hdd, och flytta den till en 5,25" plats.

Då får du nog bra mycket bättre luftflöde i lådan.

Samt då slipper du nog en kabel också från nätagget då du kan använda samma för DVD och HDD'n.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Om du inte är så känslig för fula lösningar så tycker jag att du ska ta bort hårddisk burarna som Merlinen föreslår. Sen kan du sätta någon sorts skiva i papp eller liknande så att luften från den nedre fläkten tvingas förbi grafikkorten. Annars tar luften den lättaste vägen som kanske inte är där den behövs mest.

Permalänk
Medlem

Undertryck har fått lite onödig skrämselstämpel på sig på sistone... Ja, med undertryck kommer datorn suga in luft på fler konstiga ställen där man inte tänker sig, vilket i sin tur gör att den drar in damm på ställen där det inte finns dammfilter vilket i sin tur tenderar att leda till en dammigare insida, men rent effektivitetsmässigt för kylning så är undertryck minst lika bra eller bättre än övertryck skulle jag vilja säga. (förenklat, men iallafall)

Dock är det förstås aldrig bra med för mycket åt nått håll...
Har inte K62 någon sidofläkt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

oj sry, vad fan har jag skrivit i rubriken egentligen. Det skall vara LanCool K-62 jag har o där är tyvärr inga sidofläktar.

Hur skall jag konfigurera mina fläktar så att jag skapar ett övertryck istället? Känns som att det kan bli svårt då jag har två stora fläktar på toppen som blåser ut (och det känns ju inte smart att låta dessa blåsa in istället exempelvis). För att det ska bli övertryck så behövs det ju minst samma blås in som ut, hur skall detta egentligen uppnås :S

Permalänk
Medlem

Utöver en sidofläkt som blåser in är det nog inte så mycket mer du kan göra... Förutom möjligen vända på takfläktarna då, men som du säger låter inte det särskilt optimalt. Du kan ju kanske byta frontfläkten mot en som varvar mer, men då lär det bara låta värre.

Men som sagt är det ganska OK ändå. Dont worry, be happy

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Edit: Jag tycker du ska flytta upp hårddisken i någon av 5-tums platserna och helt ta bort den nedre hårddiskburen. Finns ju både billiga och bra adaptrar för att sätta 3.5 tums enheter i 5-tumsplatser. Det skulle ju betyda att kall-luften från den nedre fläkten skulle gå nästan obehindrat till dina bägge grafikkort.

Fläktar generellt arbetar lite sämre (flyttar mindre luft) när de måste dra ut luften från en låda med undertryck istället för att trycka in den i en låda med övertryck. Högre tryck gör ju att luften packas ihop mer, luften blir lite "tjockare" och fläktbladen får bättre "fäste".

Skillnaden är dock inte så stor när man pratar om dagens tysta och lågvarviga chassifläktar, kanske någon eller några procent.
Däremot gör det kanske skillnad om man använder gammelvärldens full-fart fläktar som satt i datorservrar och liknande skåp.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3