Permalänk
Medlem

trasig hårddisk??

hej.

jag undrar om min hårddisk håller på gå sönder för den knastrar och låter hela tiden sen så får jag bluescreen ganska ofta och det kan komma när som helst spelar ingen roll om jag sitter och surfar eller ser film eller spela.

så undra om det kan va hårddisken som håller på gå sönder att den dumpar minner?? då den jobbar låtter den som ett flyggplan typ

mvh/simon

Permalänk
Permalänk
Medlem

Backup FÖRST innan du gör något annat. En trasig disk kan går sönder ännu mer när den belastas. Tex av Tillverkarens test verktyg, långsam formatering, Kopierings som tar lång tid mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Backup FÖRST innan du gör något annat. En trasig disk kan går sönder ännu mer när den belastas. Tex av Tillverkarens test verktyg, långsam formatering, Kopierings som tar lång tid mm.

så du tror det är därför jag får bluescreen ibland??

Permalänk
Vive la liberté!

Om du nu tror att din hårddisk håller på att gå sönder så är det dumt att inte göra backup på saker du anser vara viktiga. Sen kan du felsöka hur mycket du vill.
Så gör backup
Testa hårddisken
Testa RAM-minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Om du nu tror att din hårddisk håller på att gå sönder så är det dumt att inte göra backup på saker du anser vara viktiga. Sen kan du felsöka hur mycket du vill.
Så gör backup
Testa hårddisken
Testa RAM-minnena

hur testar jag det? men var inte det jag undrade över de jag undrade över var om det var de som är orsaken till att jag får bluescreen?

Permalänk
Vive la liberté!

BSOD kan bero på:
Fel på RAM-minnen
Fel på Hårddisk
Fel på Processor
Fel på Nätaggregat
Fel på Grafikkort
Korrupta systemfiler

För att kunna veta vad det beror på krävs det att man på något sätt utesluter möjliga felkällor. Men om du tror att det är hårddisken som håller på att gå sönder så är det backup först, felsök sen. Omvänd ordning kan leda till att disken totalhavererar under testning, utan backup är du då körd.

För att testa RAM finns memtest, för hårddisk HDDScan, för processor finns Prime95, för Grafikkort finns Furmark och korrupta systemfiler kan man köra sfc /scannow alt ominstallera OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

BSOD kan bero på:
Fel på RAM-minnen
Fel på Hårddisk
Fel på Processor
Fel på Nätaggregat
Fel på Grafikkort
Korrupta systemfiler

För att kunna veta vad det beror på krävs det att man på något sätt utesluter möjliga felkällor. Men om du tror att det är hårddisken som håller på att gå sönder så är det backup först, felsök sen. Omvänd ordning kan leda till att disken totalhavererar under testning, utan backup är du då körd.

För att testa RAM finns memtest, för hårddisk HDDScan, för processor finns Prime95, för Grafikkort finns Furmark och korrupta systemfiler kan man köra sfc /scannow alt ominstallera OS.

okej tack så mycket

Permalänk
Medlem

För en del hårdiskar är det helt normalt med knaster och knatter, tex om det är en WD black eller raptor så knattrar dom en hel del
En gammal Raptor tex är en upplevelse att höra om den sitter dikt monterad mot metall, man tror det är 5 hantverkare i rummet och använder blandade maskiner nästan

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För en del hårdiskar är det helt normalt med knaster och knatter, tex om det är en WD black eller raptor så knattrar dom en hel del
En gammal Raptor tex är en upplevelse att höra om den sitter dikt monterad mot metall, man tror det är 5 hantverkare i rummet och använder blandade maskiner nästan

det är en hitachi men den sitter dirkt mot metal men de är inte vibrationer som låter utan de som knastrar när den tänker och inte låtit så förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av siMpaN__:

det är en hitachi men den sitter dirkt mot metal men de är inte vibrationer som låter utan de som knastrar när den tänker och inte låtit så förut

OK ja det är inte bra om den knastrar och inte gjort det förut, backa upp det viktigaste så du inte förlorar nått

Visa signatur

Acer Predator Helios 300