Hur gick det för era antagningar till Högskola/Universitet?

Permalänk

Hur gick det för era antagningar till Högskola/Universitet?

Nu verkar resultaten ha kommit in och det är intressant att veta hur det gått för er andra, kanske man kommer träffa någon annan swecare.

Personligen kom jag in på mitt förstaval, tekniskt basår på Chalmers. Känns lite konstigt att man nu ska flytta till Göteborg, en stad som jag bara varit några enstaka gånger i, får verkligen hoppas att man hittar en bostad också.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Antagen till datateknik i Linköping

Permalänk

Jag blev reserv 13 och 56 antagna som Civilingenjör i Datateknik, Lund. Är det någon som vet ifall det finns en chans att 13 tackar nej?

Permalänk
Medlem

Tog ett par år men nu satt den fan!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Ligger som första reserv Kommer att suga rejält om ingen tackar nej.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jag är första reserv ur högskolegruppen på mekatronikingenjör på chalmers, vad jag kan uttyda ur deras system eller har jag fel?
Jag är antagen till sjöingenjör på chalmers också, men vill hellre gå mekatronik(tror jag).

Permalänk
Medlem

Antagen till lite nationalekonomikurser att ta parallellt med jobbet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sista året så vi har platsgaranti på våra valbara kurser

Permalänk
Medlem

Någon som kan lugna mig och säga att det finns en liten chans att man kommer in ?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jag kom in på Språkteknologi i Uppsala.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Någon som kan lugna mig och säga att det finns en liten chans att man kommer in ?

Beror på vilken reservplats du hamnar på... Hoppas du har sökt fler program.

Edit:
Såg att du var första reserv... Skulle säga att dina chanser är ganska höga.. Det är alltid någon som hoppar av.

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Någon som kan lugna mig och säga att det finns en liten chans att man kommer in ?

Klart det alltid finns chans att du kommer in, kan ju vara någon som fått jobb de är nöjda med eller någon som ångrat sig och inte vill flytta till annan ort. Förstareserv är ju inte så farligt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Finns det 2 olika reserv system eller? Ett med poängen och ett med högskoleprovet eller?

Edit: Det översta är poäng kolumnen och den undre är prov kolumnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

http://forumbilder.se/images/924201165427Pc04c.jpg

Finns det 2 olika reserv system eller? Ett med poängen och ett med högskoleprovet eller?

Edit: Det översta är poäng kolumnen och den undre är prov kolumnen.

Ja du har reservplats för båda urvalsgrupperna. Teoretiskt har du chans att komma in på båda, även om poängen känns mindre trolig.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

Ja du har reservplats för båda urvalsgrupperna. Teoretiskt har du chans att komma in på båda, även om poängen känns mindre trolig.

Okej, men får hoppas att någon som gjorde högskoleprovet hoppar av då

Permalänk

Någon som vet hur man kollar när man börjar? Eller rent ut vet när förstaårs elever börjar på Chalmers?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Någon som vet hur man kollar när man börjar? Eller rent ut vet när förstaårs elever börjar på Chalmers?

upprop 16/9.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Skrivet av Tumvante:

upprop 16/9.

Tack så hemsk mycket. Bara att leta lägenhet som fan nu, lär väll vara svårt att hitta något tills dess även i andra hand så man får väll nästan räkna med att man får bo på vandrarhem eller liknande ett tag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tack så hemsk mycket. Bara att leta lägenhet som fan nu, lär väll vara svårt att hitta något tills dess även i andra hand så man får väll nästan räkna med att man får bo på vandrarhem eller liknande ett tag.

Det brukar inte vara så svårt att få en studentlägenhet om man inte är från Göteborg. Det är få som står utan bostad i mer än ett par dagar. Skaffa ett konto på boplats.se och börja jaga lägenheter. Det brukar alltid ligga ett gäng studentlägenheter ute.

Tillbaks till topic. Jag är tydligen reserv på en master vilket är irriterande då jag borde ha garantiplats. Ska maila och jaga studievägledare och se vad som hänt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det brukar inte vara så svårt att få en studentlägenhet om man inte är från Göteborg. Det är få som står utan bostad i mer än ett par dagar. Skaffa ett konto på boplats.se och börja jaga lägenheter. Det brukar alltid ligga ett gäng studentlägenheter ute.

Tillbaks till topic. Jag är tydligen reserv på en master vilket är irriterande då jag borde ha garantiplats. Ska maila och jaga studievägledare och se vad som hänt.

Jag satt upp mig i kö på boplats.se för ung ett och ett halvt år sedan men även om man skulle lyckas få en av lägenheterna där så är det ju ofta inte tillträde förrän i Oktober eller snarast September så då kommer jag behöva fixa något temporärt i vilket fall.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Tur att man bor i norrköping så man slipper jaga lägenhet i linköping(även om jag planerar på att flytta till linköping nån gång i framtiden).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kom in på min utbildning, IT, Projektledning med inriktning affärssystem på KAU.
Var inte direkt orolig heller, höhöhö *falskt gubbskratt*

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

upprop 16/9.

16/8 alltså sextonde augusti.

Permalänk
Medlem

Antagen till beteendevetenskapliga programmet på MDH

tre år att se fram emot. redan fått erbjudande om studentbostad, typ fem minuter efter jag började leta. vadå bostadskris? får se om jag tar den, inge vidare kul att halvera levnadsutrymme men öka månadskostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Okej, men får hoppas att någon som gjorde högskoleprovet hoppar av då

Är en utav de 18 som lyckades komma in via HP
Kanske får se dig där till hösten då

(mekatronikingenjör chalmers)

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Civilingenjör medieteknik, LiTH (Campus Norrköping)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

16/8 alltså sextonde augusti.

Se där, knapprade in fel siffra. Skickar ett pm till killen så inte livet hamnar en månad efter.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Skrivet av Tumvante:

Se där, knapprade in fel siffra. Skickar ett pm till killen så inte livet hamnar en månad efter.

Tack så mycket, jag tänkte faktist 16 Augusti när jag läste det och reagerade inte på 9:an då mitt sinne redan var fast satt på någon gång i Augusti. Hittade även denna sidan: https://www.student.chalmers.se/sp/academic_year_list där det finns en del information.

Ang bostad så fick jag svar på en lägenhet på blocket men när jag kollade så var annonsen borta igen, killen svarade på engelska och sa att han bodde i London och behövde hyra ut lägenheten, killen ville ha 3350kr som någon sorts säkerhetsdepisition och 3350kr för första månaden och sen skicka nycklarna med dhl till mig. Det hela lät väldigt mystiskt och luktar bedrägeri (någon som kanske vill passa på att lura en fattig student som desperat letar efter någonstans att bo), mailen var dessutom en hotmail-adress vilket kanske inte betyder att det måste vara en bedragare men de är väll knappast kända för att alltid tillhöra 100% ärliga personer. Vad tycker ni? Låter det inte lite mysko?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tack så mycket, jag tänkte faktist 16 Augusti när jag läste det och reagerade inte på 9:an då mitt sinne redan var fast satt på någon gång i Augusti. Hittade även denna sidan: https://www.student.chalmers.se/sp/academic_year_list där det finns en del information.

Ang bostad så fick jag svar på en lägenhet på blocket men när jag kollade så var annonsen borta igen, killen svarade på engelska och sa att han bodde i London och behövde hyra ut lägenheten, killen ville ha 3350kr som någon sorts säkerhetsdepisition och 3350kr för första månaden och sen skicka nycklarna med dhl till mig. Det hela lät väldigt mystiskt och luktar bedrägeri (någon som kanske vill passa på att lura en fattig student som desperat letar efter någonstans att bo), mailen var dessutom en hotmail-adress vilket kanske inte betyder att det måste vara en bedragare men de är väll knappast kända för att alltid tillhöra 100% ärliga personer. Vad tycker ni? Låter det inte lite mysko?

Hyr aldrig en lägenhet i andra hand om du inte kan träffa personen som hyr ut. Stod massa varningar om det i tidningen igår. Det är inte helt ovanligt att folk utnyttjar bostadsbristen i Göteborg för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hyr aldrig en lägenhet i andra hand om du inte kan träffa personen som hyr ut. Stod massa varningar om det i tidningen igår. Det är inte helt ovanligt att folk utnyttjar bostadsbristen i Göteborg för tillfället.

Tänkte exakt samma sak själv.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]