Har jag fel Wattstyrka på nätagget ?

Permalänk

Har jag fel Wattstyrka på nätagget ?

Hallå Sweclockers . Det är så att jag har ett problem med att datorn bara stänger av sig när jag spelar crysis 2. Spelar kanske i 15 minuter så dör datorn precis som om man hade dragit ur Strömkabeln. Den bara dör, allting slocknar. Sedan kan det ta några sekunder innan det går att trycka igång den igen. Har kollat om det kan vara värmeproblem och det är det inte. Processorn ligger på 51 grader och grafikkortet ligger på ungefär 60 när detta inträffar så jag tror inte det har med värmeproblem att göra. Dammigt är det inte heller ....

kör med 8gb ram ddr2 800mhz
ett HD6950 som är flashat till ett 6970
Phenom 2 x4 955 black edition
Nuvarande nätagg 630watt
Moderkort M4a77

Tror absolut det har med nätagget at göra eller vad tror ni ?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för märke och modell på agget?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om nätagget är ett ACE 630 W, byt GENAST!!!
ACE nätagg är det värsta man kan ha, läs om dem här på SweClockers.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Axp eller xion som märke?=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

630w borde räcka. Vad är det for modell på nätagget, och hur gammalt är det?
Jag skulle säga att grafikkortet blev ostabilt när du flashade det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Det är AXP 630 W . tror det är nästan 2 år gammalt ...

Permalänk

AXP Xion 630watt heter det Tror det är ett budget nätagg ....

Permalänk
Medlem

Om nätgagget inte är trasigt på något viss skall det fungera utmärkt.
Du kan enkelt kontrollera agget genom att köra en log på spänningarna ut när du använder datorn. Då ser du om de dippar eller ökar över ATX specifikationerna.

Hur har du kollat temperaturerna?
Loggar du dem eller har du någon graph som man kan se hur temperaturen på cpu etc var för några sekunder sedan. Bara genom att alt+taba ifrån säg ett spel ut till coretemp eller vad du än använder läsa av kommer att få cpu tempen att gå ner ordernterligt och ge missvisande information. Kolla i bios att du har en cpu shutdown temperatur som ligger väldigt lågt.

Permalänk

Japp AXP Xion 630watt

Permalänk

Är inte så inne i det där men jag vet iaf att temperaturerna inte blir så höga strax innan det händer iaf . Tabbar ner lite då och då för att kolla ....

Permalänk
Medlem

Precis vad jag misstänkte:) Riv ut det genast och köp dig ett xfx på inet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Precis som du säger pompa_kumla så tror jag att det nätagget inte håller måtten idag som det gjorde för kanske lite över 2 år sedan . Det har ju varit med om en del uppgraderingar och nu senast har jag ju byt ut ram minnena osv osv. Tror helt enkelt att det nätagget inte orkar med längre .

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Precis vad jag misstänkte:) Riv ut det genast och köp dig ett xfx på inet.

Skrivet av Robban1993:

Precis som du säger pompa_kumla så tror jag att det nätagget inte håller måtten idag som det gjorde för kanske lite över 2 år sedan . Det har ju varit med om en del uppgraderingar och nu senast har jag ju byt ut ram minnena osv osv. Tror helt enkelt att det nätagget inte orkar med längre .

Sedan är ju frågan om man ska lite på nätaggstips från någon som t.om själv skriver "nätaggsfanboy" nere i signen. ^^ men visst har han rätt

har ingen koll på AXP, med riktig tillverkare ska du nog klara 6970 utan problem med ett 650wattsagg.
Gör en logg på temperatur+spänningar hade jag föreslagit, så slipper du lägga 6-700 kronor på ett nytt agg i onödan, är du dock det minsta tveksam och har slanten över så är det inte en tokig grej att investera i, med så dyra prylar i övrigt är det dumt att snåla på nätagget.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Sedan är ju frågan om man ska lite på nätaggstips från någon som t.om själv skriver "nätaggsfanboy" nere i signen. ^^ men visst har han rätt

har ingen koll på AXP, med riktig tillverkare ska du nog klara 6970 utan problem med ett 650wattsagg.
Gör en logg på temperatur+spänningar hade jag föreslagit, så slipper du lägga 6-700 kronor på ett nytt agg i onödan, är du dock det minsta tveksam och har slanten över så är det inte en tokig grej att investera i, med så dyra prylar i övrigt är det dumt att snåla på nätagget.

Som dessutom själv har ett CX från Corsair, som är deras sämsta serie någonsin

Dock har han rätt i det här fallet, skaffa nytt nätaggregat. Tala om prisklass så kan vi rekommendera ett nytt.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Hittade Xfx Core edition 750 watt på Inet . Det måste ju räcka eller ?, En ganska rimlig summa också för den delen. Och att den är 80 +

Permalänk
Medlem

Oj vad ni hoppar på mig då hihi:P Xfx är seasconic baserat med 105 c japanska kondningar det bästa du kan få idag absolut det mest prisvärda nätaggen idag.
Oggyoc Då vill jag gärna se test på att cx 400 är skit? Nej just det tänkte väll....
Corsair valde att ta bort gamla cx serien och hela vx serien för att tillverka dem usla nya cx seriena cx 430w 500w 600w sitter bland annat 85 c kina kondingar i dem vilket inte är så mycket bättre en ace of sweden dock klarar den vad det står på etiketten.

Robban Xfx 750 räcker till dubbla kort om du vill mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Då blir nog XFX jättebra

Permalänk
Medlem

Ja AXP är inget att hänga i julgranen, kanske inga Ace of Sweden nätdelar men man har läst om folk som har datorer som drar 300-400watt som blir instabila med tex AXP 630wattare och det betyder att dom inte laverar vad som står.

Permalänk
Medlem

Ja skulle nog kollat lite mer ingående innan jag beställde ett nytt. Är det bara i Crysis II tex? Tittar man på recensionerna ser det ju ut att vara ett hyggligt om än långt ifrån enastående aggregat. Sedan är det ganska överdimensionerat agg du valt att satsa på för din rigg. ett bra 500w agg skulle driva ditt system som du har skrivit.

Permalänk

Japp, skall kolla upp det

Permalänk

Har bara crysis 2 att testa dock ....

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Som dessutom själv har ett CX från Corsair, som är deras sämsta serie någonsin

Dock har han rätt i det här fallet, skaffa nytt nätaggregat. Tala om prisklass så kan vi rekommendera ett nytt.

Och sen när är CX400 från deras sämsta serie någonsin då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Vet inte, jag kan ha fel.......

Men om man har problem med ett överklockat system så kanske det är just överklockningen man först skall kolla.........

typo
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Och sen när är CX400 från deras sämsta serie någonsin då?

Nä, CX400 är inte deras sämsta någonsin.. det är CX430 som är det. CX400 är baserat på Seasonic men med lite billigare Taiwanesiska kondingar istället för Japanska. CX400 är borttagen från Corsairs utbud sen en tid tillbaka..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Nä, CX400 är inte deras sämsta någonsin.. det är CX430 som är det. CX400 är baserat på Seasonic men med lite billigare Taiwanesiska kondingar istället för Japanska. CX400 är borttagen från Corsairs utbud sen en tid tillbaka..

Var typ det jag menade....

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Var typ det jag menade....

CX400 är inte en serie, det är en modell. CX serien är den sämsta corsair har gjort, punkt slut.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggyoc:

CX400 är inte en serie, det är en modell. CX serien är den sämsta corsair har gjort, punkt slut.

Säg CX utom CX400, då den är(var) bland de bästa i sin prisklass.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Som dessutom själv har ett CX från Corsair, som är deras sämsta serie någonsin

Dock har han rätt i det här fallet, skaffa nytt nätaggregat. Tala om prisklass så kan vi rekommendera ett nytt.

CX-serien är den sämsta från Corsair, det är sant, men CX400 är bättre än övriga CX-serien rent komponentmässigt.

Skrivet av lacrits:

Nä, CX400 är inte deras sämsta någonsin.. det är CX430 som är det. CX400 är baserat på Seasonic men med lite billigare Taiwanesiska kondingar istället för Japanska. CX400 är borttagen från Corsairs utbud sen en tid tillbaka..

För att vara petig så har faktiskt CX400 en japansk (Hitachi) konding tempklassad till 85°C på primärsidan och taiwanesiska (OST) kondingar på sekundärsidan. Vilket är snäppet bättre än om den enbart hade haft taiwanesiska kondingar.
Nya CX-serien (CX430, CX500, CX600) V2 har en kinesisk (SamXon) konding tempklassad till 85°C på primärsidan och kinesiska (SamXon) och taiwanesiska (Teapo) på sekundärsidan alla tempklassade till 105°C.

Corsairs dyrare serier (VX,TX,HX,AX) använder sig av 105°C klassade japanska kondingar rakt över.

Det är lite lustigt dock när det gäller CX400 och CX430 V2, för i det prissegmentet så håller i stort sett alla aggregat utom XFX Core Edition samma komponentkvalitet som CX430 V2, men sämre än CX400, men de aggregaten är det ingen som gnäller på.
Jag vet inte hur många trådar jag sett med "köp inte CX430, värsta skräpet någonsin", för att de sedan i samma andetag rekommenderar FSP400-60APN eller Fractal Design Integra 400W (båda med taiwanesiska kondingar från CapXcon och Teapo). Komponentkvaliteten är densamma, så varför är det ena skit och det andra guld?
Samtliga är solida budgetaggregat, vill man ha bättre får man betala lite mer och ta XFX Core Edition 450, eller öka prisnivån ännu mer och ta VX450, VX550, HX520, Antec High Current Gamer 400W eller något annat aggregat med hög kvalitet på komponenterna.

Skrivet av Oggyoc:

CX400 är inte en serie, det är en modell. CX serien är den sämsta corsair har gjort, punkt slut.

Jepp CX-serien är den sämsta Corsair gjort, men sett till komponentnivå, så är den inte sämre än konkurrenterna i prisklassen (gäller främst CX430 V2). Dock så kan aggregaten leverera effekten de lovar, håller stabila spänningar och lågt rippel. Det är främst livslängden på kondensatorerna som fortfarande är ett frågetecken, men den som lever får se som det heter.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Säg CX utom CX400, då den är(var) bland de bästa i sin prisklass.

Jepp, det är det rätt få som kommer ihåg. Det är väl bara XFX core Edition 450, som jag på rak arm kan komma på som håller högre komponentkvalitet i det prissegmentet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

WrongTarget, CX400 är byggt av Seasonic (delar design med bl.a. VX450 och Earthwatts 500 t.ex.) medans nyare CX-serien är byggt av CWT. Så det är lite mer skillnad än bara kondingarna.. det finns inte många likheter mellan CX400 och resten av den nyare CX-serien från Corsair.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

WrongTarget, CX400 är byggt av Seasonic (delar design med bl.a. VX450 och Earthwatts 500 t.ex.) medans nyare CX-serien är byggt av CWT. Så det är lite mer skillnad än bara kondingarna.. det finns inte många likheter mellan CX400 och resten av den nyare CX-serien från Corsair.

Vad jag vet har jag aldrig hävdat att det var ENDA skillnaden heller, jag har bara påpekat att det är en av skillnaderna och då just kondingarna var det som mestadels diskuterades här i tråden, så är det väl inte konstigt om jag kommenterar dem? Dessutom brukar ju kondensatorer vara de komponenter som ger upp först i ett aggregat (pga värme och ålder).

Uppbyggnadsmässigt, så skiljer sig nya CX-serien en hel del från gamla CX och de dyrare serierna från Corsair. Den nya CX-serien ÄR en budgetserie, vilket märks på komponentnivån och prisnivån.
Som sagt, vill man ha bättre, så får man betala för det (och då är XFX Core-serie det billigaste aggregatet med bra komponenter i och dessutom en bra OEM, övriga aggregat av högre klass är rätt mycket dyrare).

Visa signatur

~Pelle~