Är ni en ''Samla och få'' människa?

Permalänk
Medlem

Är ni en ''Samla och få'' människa?

Var precis och handlade livsmedel då jag såg ett av de vanligaste försäljningsknepen som förekommer. Texten på påläggsförpackningen löd: SAMLA 4 EAN-koder av vårt påläggssortiment FÅ EN DUSCHHANDDUK!

Vem/vilka utnyttjar detta eller i vissa fall går på det? Är det några utav er här på SweC som brukar vara aktiv inom just detta?
Kan det vara så att driften hos människor för att få någonting gratis är så stark att man betalar för det?

Det enda minne jag har av att ha fullbordat det här var när jag var mindre och man skulle samla Pepsikorkar för att få spelet Star Wars Episode I The Phantom Menace. Det var bara det att när man väl fick spelet så var det en demo-skiva :(. Kommer ihåg att mamma ringde in och det gjorde även flera arga föräldrar Sverige över. Så Pepsi fick skicka varsin matkupong á 100kr till alla som samlat korkar :D.

Har ni fler berättelser eller kanske bara sett några knepiga ''samla och få'' erbjudanden?

Permalänk
Medlem

Samlade också pepsi korkar för massa år sedan, men då var det fotboll och massa andra sport grejer man fick. Men kom ihåg att det var 10 pepsi korkar i alla fall. En bra sommar åtminstone

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt känt att erbjudandet ska vara värt energin och omständligheterna med att samla och hålla koll på etiketter, samt köpa brev och frimärke, skicka in och vänta på att få något. Då köper jag hellre en duschhandduk på ikea för en femma direkt istället :).

Praktisk av mig i det avseendet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

När jag var mindre klippte pappa ut EAN-koderna på chipspåsar (minns ej om det var OLW eller Estrella). Minns inte vad man "fick" heller.

Det enda jag kan säga i nuläget är att jag ignorerar detta stenhårt. I många pizzerior kanske ni känner igen stämpelkorten? Jag brukar ha ett gäng olika sådana halvfulla, sedan kastar jag dem för jag inte orkar hålla reda på skiten. Det är förvisso lite slöseri om man kan kalla det, men sån är jag.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Åt nästan ihjäl mig på Kellogg's Frosties när jag var mindre för att jag ville samla tillräckligt många streckkoder för att kunna få en Space Jam-klocka. Jag lyckades till slut och två veckor senare blev klockan stulen i skolan. Om jag fick tag på personen som stal den i dag så hade jag rådbråkat honom.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Ehum... Back in the days var det ju gummipackningar i pet-korkarna. Coca-cola hade någon kampanj där man skulle pilla ur dessa packningar och skicka in för att få nåt.
Jag samlade i alla fall en sådan packning innan drickan var slut, det enda vi fick var cola i hela kylen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Åt nästan ihjäl mig på Kellogg's Frosties när jag var mindre för att jag ville samla tillräckligt många streckkoder för att kunna få en Space Jam-klocka. Jag lyckades till slut och två veckor senare blev klockan stulen i skolan. Om jag fick tag på personen som stal den i dag så hade jag rådbråkat honom.

Låt mig gissa. Den händelsen är grunden till att du håller hårt i dina ägodelar idag :D.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre, och gick och lämnade blod någon gång om året. Så kunde man samla på sig olika poäng för att sen få ut något sak, produkt. Och jag vet att jag tappade, och tappade, och tappade, och tappade blod. Bara för att sen få ut en sketen t-shirt, som det stog "Jag lämnar blod". En t-shirt som blev tre storleker mindre vid första tvätten.

Så efter det, och blodfattig som man var, så tappade jag insperationen för att överhuvudtagat ge mig in i det här att samla på mig saker och ting för att sen få något för det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

När jag var yngre, och gick och lämnade blod någon gång om året. Så kunde man samla på sig olika poäng för att sen få ut något sak, produkt. Och jag vet att jag tappade, och tappade, och tappade, och tappade blod. Bara för att sen få ut en sketen t-shirt, som det stog "Jag lämnar blod". En t-shirt som blev tre storleker mindre vid första tvätten.

Så efter det, och blodfattig som man var, så tappade jag insperationen för att överhuvudtagat ge mig in i det här att samla på mig saker och ting för att sen få något för det.

Det fanns en del humor i det hela. Tack.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

När jag var yngre, och gick och lämnade blod någon gång om året. Så kunde man samla på sig olika poäng för att sen få ut något sak, produkt. Och jag vet att jag tappade, och tappade, och tappade, och tappade blod. Bara för att sen få ut en sketen t-shirt, som det stog "Jag lämnar blod".

Du tog alltså samlandet på så kallat ''blodigt allvar'' :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Du tog alltså samlandet på så kallat ''blodigt allvar'' :D.

Mm. jo, jag blev lite bitter efter det hela.

Evra: Roligt att man kan underhålla någon.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10