Permalänk

MythTV och usb dvb-t problem

Har satt upp en HTPC med AMD Fusion kortet ASRock E350M1 och är nöjd med prestandan så här långt. Jag har även installerat en USB DVB-T dongel som jag hade liggande. Den har funkat utan problem på andra datorer där jag kört Mythbuntu men nu får jag ett mycket skummt problem.

När jag tittar på tv får jag alltid "dubbel" bild. Samma kanal visas i ihoptryckt i övre och under halvan av skärmen samtidigt. Alla "on-screen" menyer och annan info från Mythtv blir också dubblerad, en i övre och en i undre halvan.

När jag ser på DVD eller DVD rippad till disk beter det sig som man förväntar sig, dvs. en kopia av bilden över hela TV:n.

Har svårt att tro att det har med hårdvaran att göra utan gissar att det är någon inställning någonstas som inte är ställd som jag vill ha den men förstår inte vad det skulle kunna vara. Googel verkar inte heller kunna hjälpa mig här. Någon som har råkat ut för det här och har några tips?

Kör förövrigt Mythbuntu 11.04 med Catalyst drivrutinerna som Ubuntu installerar åt en om man ber om icke-fri mjukvara.

Permalänk

Hej,

Du har troligen aktiverat PiP (Picture In Picture). Tryck på V i visningsläget (t.ex. liveTV) för att ta bort.

Daniel

'V toggle Picture-in-picture on or off'
ref: http://www.mythtv.org/wiki/Keybindings

Permalänk

Jag sökte även hjälp på Mythbuntus IRC kanal och fick reda på vad mitt problem berodde på.

Det hade med deinterlacing att göra. När man kör ATI/AMD grafik funkar det tydligen inte alltid att köra default interlacern bob2x. Om man byter till t.ex. Interlaced2x istället och låter TV:n sköta deinterlacingen så blir det bara en bild.

Jag förstår aldeles för lite av hur interlacing fungerar men bob2x verkar visa hela bilden med halva antalet linjer om vartannat. På något sätt klarar inte min zacate av att hantera det här och TV blir förvirrad och visar båda bilderna samtidigt ovanför varandra.

http://www.mythtv.org/wiki/Deinterlacing

Ett tips för andra som kanske stöter på samma skumma problem.