Datortillverkare satsar på Intel Ultrabook till julhandeln

Permalänk
Medlem

Väntat på nåt sånt här sen netbooks kom!

Ser fram mot vad denna utveckling kommer att ge oss. Har inte velat ha en bärbar sen SX-64an men nu börjar det ta sej!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Avvaktar till någon tillverkare släpper en rustik modell i gjut-järn så jag kan bli unik och verkligen imponera på min omgivning...

Skämt åsido, trots att jag inte är nån apple-fan så måste man ändå berömma dom för att (åter igen) så tidigt uppfattat människors önskemål (att MacBook Air startat denna trend är ju självklart)... Elegans, design och användarvänlighet säljer, bra att Apple finns om inte annat för att sätta press på 'PC-sidan'...

Bara en sådan sak som att Apple fortfarande säljer vita tangentbord....!
Går det förresten att ha dessa till en vanlig PC?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Bara en sådan sak som att Apple fortfarande säljer vita tangentbord....!
Går det förresten att ha dessa till en vanlig PC?

Ja det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Tycker att det här kan vara en bra komplettering där man tar det bästa från de 2 helt olika dator-typerna. Apple står för design och Asus (samt resten av dom som kommer använda denna design) står för prestanda och förhållande lågt pris. Mac befann sig länge i kategori för sig själv genom att använda en annan operativsystem och hävda att deras datorer var bättre och därför kunde dom sätta hur höga prisser som möjligt men nu kanske blir det förändring då man får alternativ och mac kunder kanske övergår till datorer med minst lika bra design och får dessutom bättre grejer på köpet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tråkigt för Asus att Apple nästa vecka troligtvis kommer börja sälja nya MacBook Air med i5..

Asus ska väl ha eloge för och lyckats göra en innovativ design som sticker ut! eller vänta lite här nu..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Tråkigt för Asus att Apple nästa vecka troligtvis kommer börja sälja nya MacBook Air med i5..

Asus ska väl ha eloge för och lyckats göra en innovativ design som sticker ut! eller vänta lite här nu..

Med så lite yta och hållbarhet i åtanke är det en design som blir svår att göra unik.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Med så lite yta och hållbarhet i åtanke är det en design som blir svår att göra unik.

Har svårt och tro att dom var tvungna och sätta portarna på exakt samma ställe och samma form..

http://www.youtube.com/watch?v=-aLwBxaNDiA&feature=player_det...

Den är dessutom en pain in the ass och få upp!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Har svårt och tro att dom var tvungna och sätta portarna på exakt samma ställe och samma form..

http://www.youtube.com/watch?v=-aLwBxaNDiA&feature=player_det...

Den är dessutom en pain in the ass och få upp!

Kom inte och påstå att det finns så många andra ställen att sätta portarna på
Att den är trög att öppna är väl ett måste för en pc? Har inte en enda gång i hela mitt liv använt en pc-laptop där sjävla datorn inte hängt med upp från bordet när man viker upp skärmen (Förutom min nc6000)

Edit: Kollade lite på videon, hur då pain in the ass att få upp? Den gick ju hur lätt som helst.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Kom inte och påstå att det finns så många andra ställen att sätta portarna på
Att den är trög att öppna är väl ett måste för en pc? Har inte en enda gång i hela mitt liv använt en pc-laptop där sjävla datorn inte hängt med upp från bordet när man viker upp skärmen (Förutom min nc6000)

Edit: Kollade lite på videon, hur då pain in the ass att få upp? Den gick ju hur lätt som helst.

Baksidan där alla PC designerns gillar att ha portarna?

Han har problem andra gången, det finns ingen "lucka" där man kan lyfta locket på..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Baksidan där alla PC designerns gillar att ha portarna?

Han har problem andra gången, det finns ingen "lucka" där man kan lyfta locket på..

På baksidan sitter ju gångjärnet till skärmen. I princip alla bärbara nu för tiden har ju ett stort gångjärn i bakkant och när man sen öppnar datorn täcker skärmen hela baksidan

Det lilla "problemet" han har är ju ingenting jämfört mot när man ska öppna en modern 15" och hela datorn som väger kanske 2-3kg hänger med

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tunna men förhållandevis kraftfulla bärbara datorer är datortillverkarnas recept för framgång, men det är först till julhandeln de nya modellerna gör entré på allvar.

Läs artikeln

Perfekt!

Bra att det satsas på denna kategori även för privatpersoner (ultralätta och kraftfulla har ju alltid funnits för företags och proffsmarknaden, men oftast svindyra). Ser fram emot detta. Bara för att jag vill ha en liten lätt dator med mig, så vill jag inte nöja mig med en underpresterande netbook (även om helt OK för andra).

Fram för 4-kärniga superlätta maskiner med rejält minne och hyfsad grafik!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Verkligen på tiden att man nu äntligen fokuserar på det som borde vara det som framförallt särskiljer bärbara datorer från stationära och "semi"-stationära 17-tummare: verklig bärbarhet! Vet inte hur många som ofta är ute och reser här men för er som inte har erfarenhet av det kan jag berätta att det är en grym skillnad mellan att släpa runt på ett 3,5-kilos 15/17-tumsmonster och en MacBook Air en hel dag...

Har faktiskt ägt ett antal netbooks tidigare men har alltid känt att de kompromissar lite för mycket med prestanda för min smak. Äger just nu en 13-tums MacBook Air (2010:a) plus två andra bärbara PCs och måste säga att Airen är den mest praktiskt användbara bärbara dator jag någonsin har ägt. Men lite mer konkurrens i segmentet tjänar alla på inklusive Mac-ägare. Bättre pris mår ju ingen konsument sämre av. Är grymt sugen på en ASUS UX-serie när jag ska byta ut min Windows-lappe.

(Får väl bara hoppas att ASUS hittar en bättre leverantör av skärmar. Den medikora kvalitéten på skärmarna är enligt min erfarenhet verkligen ASUS svagaste punkt för tillfället. Hitta en leverantör av paneler som åtminstone håller MacBook Air-kvalitét och jag är såld!)

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker