Min HDD försvinner..

Permalänk
Medlem

Min HDD försvinner..

Har ett problem.

Har en hdd som är min dokument disk, när jag startar datorn så finns den tillgänglig att använda, men efter ett par timmar, kanske 8-12 timmar så försvinner disken från datorn, Finns inte i heller i "Datorhantering - Lagring" när den har försvunnit.

Jag har kopplat ur den med sladdar och kopplat i.
1. Börjar disken göra sina sista dagar?
2. En teori jag eventuellt har, SATA uttagen på moderkortet sitter precis bakom grafikkortet och bakom där är det varmt, kanske slår ut en sata port?
Men då skulle ju mina andra diskar också försvinna?

3. Eller varför gör det på detta visat, har varit med om det på en annan disk, men den skulle ändå bytas.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma sak med en disk tidigare, dock försvann den inte lika ofta, kunde försvinna efter 3 timmar, kunde försvinna efter 2 veckor.
Den slutade aldrig funka, var bara att man blev tvungen att starta om datorn lite oftare.

Dock skulle jag ju rekommendera att du säkerhetskopierar det du behöver från den disken och är beredd på att den kan ge upp när som helst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hade exakt samma sak med en disk tidigare, dock försvann den inte lika ofta, kunde försvinna efter 3 timmar, kunde försvinna efter 2 veckor.
Den slutade aldrig funka, var bara att man blev tvungen att starta om datorn lite oftare.

Dock skulle jag ju rekommendera att du säkerhetskopierar det du behöver från den disken och är beredd på att den kan ge upp när som helst.

Håller på att göra en backup just nu! Har bokföring för mitt företag och även andra dokument på disken, inte bra om det försvinner!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadeByMe:

Håller på att göra en backup just nu! Har bokföring för mitt företag och även andra dokument på disken, inte bra om det försvinner!

Kanske dags att börja göra ordentliga backuper i framtiden då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kanske dags att börja göra ordentliga backuper i framtiden då?

Jo jag gör kontinuerlig backup på min fotodisk, trodde jag även hade gjort på dokument disken.. men det hade jag nog missat.. :S Läskigt nog.
Har nog haft "dokument disken är inte på OP disken.. inte stor chans till krasch"

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadeByMe:

Jo jag gör kontinuerlig backup på min fotodisk, trodde jag även hade gjort på dokument disken.. men det hade jag nog missat.. :S Läskigt nog.
Har nog haft "dokument disken är inte på OP disken.. inte stor chans till krasch"

Ojoj, hade kunnat sluta väldigt illa de där!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kunde slutat riktigt illa Hade en disk som betedde sig så sen plötsligt ville den inte vara med längre alls Klart det var disken man hade mest bilder på o.s.v.. Blir nog att köpa externt när pengarna räcker till. Sen blir det dubbel backup på allt viktigt

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.