corsair force 3 120 problem!

Permalänk
Medlem

corsair force 3 120 problem!

Hej är ny här! jag har inhandlat mig en ny dator som jag byggt ihop ASUS P8Z68-V PRO och 2600k intel processor, xfx 6950, corsair vengeance minnen 1600Mhz. Köpte den nya force 3 serien som skulle vara till fixad! Mitt problem är att jag får blåskärm ibland, När dom kommer så kommer det oftast på rad med några minuters mellanrum. När jag startar datorn säger den ibland att c: inte finns stoppa in en windows skiva? då startar jag om den igen och då fungerar det! jag har intel kontroll center som jag startar men där hittar den inte min ssd? ringde komplett och dom berättade att dom inte fått in något om fel på dom nya force 3! Måte man ställa in något speciellt? Tacksamm för hjälp?

Mvh/Oskar

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du inte hittar den i Intel Control Center är antagligen för att du kopplat in disken på fel Sata3 port, det finns totalt 8 portar på ditt moderkort, 2 av dessa är Marvell och enheter i dom portarna kommer inte synas i ICC. Vill du nyttja Intels Sata3 portar ska du använda de vit/grå portarna på moderkortet.
Dock så bör ju inte detta vara anledningen till varför du får bluescreens och upplever samma problem den första batchen med diskar.
Vad har du för 4 första siffror i serienummret på din Force3?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Anledningen till att du inte hittar den i Intel Control Center är antagligen för att du kopplat in disken på fel Sata3 port, det finns totalt 8 portar på ditt moderkort, 2 av dessa är Marvell och enheter i dom portarna kommer inte synas i ICC. Vill du nyttja Intels Sata3 portar ska du använda de vit/grå portarna på moderkortet.
Dock så bör ju inte detta vara anledningen till varför du får bluescreens och upplever samma problem den första batchen med diskar.
Vad har du för 4 första siffror i serienummret på din Force3?

Tack för snabbt svar! serienummret är 1124

jag använder dom blå för dom är sata6g på så intels styrenhet stödjer inte sata6g då? vilka ska jag köra på? har det inställt på AHCI mode i bios som jag fattar det ska man väl ha det? Har klockat processorn men har kört tester o allt är stabilt. kan sitta o surfa och få blåskärm så känns ju inte som det borde vara klockningen!

Mvh/Oskar

Permalänk
Medlem

1124 är iaf de diskarna som ska funka så det är ju inte det att du fått en disk från första batchen.
Jag skulle rekommendera en av de vit/grå portarna då det är Intels Sata3 (6Gbps) portar då det har högre prestanda än Marvell portarna. Sen om det löser problemet med bluescreens är ju dock en annan sak, men det är värt att prova att byta port då det i vissa fall har löst de problemen.

här följer en quote från Yellowbeard på corsair.com

Citat:

4. Some users having motherboards with multiple SATA controllers have been able to gain stability by switching from 1 SATA controller to the other. This may mean switching from a secondary controller to the chipset based controller. For example, an Intel X58 board with an ICH10-R controller may also have a Marvell SATA3 controller.

5. Some users with boards showing instability with the chipset SATA3 controller have found stability by switching to the chipset SATA2 controller or a secondary controller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

1124 är iaf de diskarna som ska funka så det är ju inte det att du fått en disk från första batchen.
Jag skulle rekommendera en av de vit/grå portarna då det är Intels Sata3 (6Gbps) portar då det har högre prestanda än Marvell portarna. Sen om det löser problemet med bluescreens är ju dock en annan sak, men det är värt att prova att byta port då det i vissa fall har löst de problemen.

här följer en quote från Yellowbeard på corsair.com

Tack! ska testa det direkt. Men när jag läser manualen så står det att intels portarna är bara 3Gbps?
Mvh Oskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegaman:

Tack! ska testa det direkt. Men när jag läser manualen så står det att intels portarna är bara 3Gbps?
Mvh Oskar

Då läser du antingen på fel ställe eller så har du inte det moderkortet du skrev i första posten.
I manualen som går att ladda ner på asus.com står det att du har 4st 3Gbps portar och 4st 6Gbps portar varav 2 är Marvell och 2 är Intel, samma sak står i produktspecen för det moderkortet.

Citat:

Intel® Z68 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Support Intel® Smart Response Technology on 2nd generation Intel® Core™ processor family
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då läser du antingen på fel ställe eller så har du inte det moderkortet du skrev i första posten.
I manualen som går att ladda ner på asus.com står det att du har 4st 3Gbps portar och 4st 6Gbps portar varav 2 är Marvell och 2 är Intel, samma sak står i produktspecen för det moderkortet.

ja jag läste lite på fel ställe! Men har bytt plats nu till den gråa och hoppas på att allt fungerar bättre nu.
Stort Tack Tias

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegaman:

ja jag läste lite på fel ställe! Men har bytt plats nu till den gråa och hoppas på att allt fungerar bättre nu.
Stort Tack Tias

Inga problem, får hoppas att det löser dina problem! Annars är det egentligen bara till att vänta på att Sandforce får iväg ny Firmware till Corsair då dessa problem i princip är eliminerade på OCZ's Sandforce 21xx SSD

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Inga problem, får hoppas att det löser dina problem! Annars är det egentligen bara till att vänta på att Sandforce får iväg ny Firmware till Corsair då dessa problem i princip är eliminerade på OCZ's Sandforce 21xx SSD

Hej Tias!

Nu har mina blåskärmar försvunnit.
Men har fått ett annat problem, Och det är att i windows så hänger den sig ibland, Allt bara stannar och efter några minuter kan den hoppa igång igen om man har tur! har läst att man måste ändra i regedit för AHCI om den inte stod på det när jag installerade windows kommer tyvärr inte ihåg vad jag hade det inställt på i biosen vid installationen! Hoppas du kan hjälpa mig.

Mvh Oskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegaman:

Hej Tias!

Nu har mina blåskärmar försvunnit.
Men har fått ett annat problem, Och det är att i windows så hänger den sig ibland, Allt bara stannar och efter några minuter kan den hoppa igång igen om man har tur! har läst att man måste ändra i regedit för AHCI om den inte stod på det när jag installerade windows kommer tyvärr inte ihåg vad jag hade det inställt på i biosen vid installationen! Hoppas du kan hjälpa mig.

Mvh Oskar

Vad står det inställt på just nu i BIOS?
Står den på AHCI nu så hade du det även när du installerade, annars hade du fått blåskärm vid uppstart.
Står den på IDE så låt den stå så medans du ändrar i registret i Windows antingen manuellt eller med http://support.microsoft.com/kb/922976 , när ändringen är utförd i Windows så kan du ändra till AHCI i BIOS.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad står det inställt på just nu i BIOS?
Står den på AHCI nu så hade du det även när du installerade, annars hade du fått blåskärm vid uppstart.
Står den på IDE så låt den stå så medans du ändrar i registret i Windows antingen manuellt eller med http://support.microsoft.com/kb/922976 , när ändringen är utförd i Windows så kan du ändra till AHCI i BIOS.

tack för ditt snabba svar!

Det är inställt på AHCI. har spelat ett par timmar innan idag crysis 2 , sen tittade jag lite på youtube och då hängde han sig samma sak i går kväll? känns som jag kanske måste installera om windows från början eller är det ssd disken som spökar? fick iallafall en stor prestandad ökning när jag bytte till intels sata

Permalänk
Medlem

Skönt att prestandan blev bättre med Intel porten iaf.
En sak till du kan kolla i BIOS är att Hot-swap är aktiverat, även om du inte tänker använda den funktionen så rekommenderas det att den är på iaf på den porten du har din SSD (fråga mig inte varför, borde inte gör någon som helst skillnad men rekommendationen finns där likväl)

Fortsätter det strula skulle jag rekommendera att du skapar en tråd Corsairs SSD forum med info om ditt problem och vad du testat för att lösa det och ser om du kan få lite rekommendationer där.
http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=188

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skönt att prestandan blev bättre med Intel porten iaf.
En sak till du kan kolla i BIOS är att Hot-swap är aktiverat, även om du inte tänker använda den funktionen så rekommenderas det att den är på iaf på den porten du har din SSD (fråga mig inte varför, borde inte gör någon som helst skillnad men rekommendationen finns där likväl)

Fortsätter det strula skulle jag rekommendera att du skapar en tråd Corsairs SSD forum med info om ditt problem och vad du testat för att lösa det och ser om du kan få lite rekommendationer där.
http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=188

Okej! Tack