Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Bara att stänga av tjänster man inte vill ha....
Eller aktivera sådant som är deaktiverat från börjam.

Ah tänker tillbaka då man lekte med Win2K3 som klientsystem

Tänker tillbaka? Kör fortfarande med 2k3 och XP64, ingen risk att jag "uppgraderar" än på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Då kan jag informera dig om att den bilden är startmenyn.

Usch...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av RHWarrior:

Folk gillar ju biljämförelser!

Så varför inte glädjas åt en bil som har tomgång på 3500 varv och drar hyggligt med soppa utan att den tar dig och ditt bagage nånstans, bara för sakens skull. Då liksom känner man mer värde i att man köpte en bil med 250 hästar, eller nåt, för man kan peka på den och visa att "den gör nåt". Dessutom är det ok att den gör det, bara lacken är extra fin och en röst mjukt mässar "Välkommen in i ditt fordon" när du öppnar dörren med fjärrkontroll.

Ungefär lika begåvat är det att tro att det är BRA att ett OS käkar mycket RAM m.m. till sig självt, kör lite tjänster som du kanske eller kanske inte har nytta av, etc.

Spelar det någon roll så länge du inte lider av det prestandamässigt? Jag kan inte bry mig mindre så länge allting fungerar som det ska, vilket det gör för mig med mängder av saker igång samtidigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Ett försök till konstruktiva synpunkter vad för enkla saker jag skulle vilja se förbättras i Windows 7 och som skulle kunna bli bättre i 8:

- uppdateringsprocessen är alltför seg och kräver alltför många omstarter
- detektering av flyttbar media är för långsam
- inloggning tar för lång tid oavsett om processer trimmats
- ett nytänk vad gäller kontrollmenyerna skulle inte skada eftersom det är ett myller (sökfunktionen hjälper med det vid support tappar många användare bort sig)
- trots att Windows 7 är inne på rätt linje tycker jag ändå att intrycket blir bekräftat gång efter annan; prestandan försämras med tiden än om lite långsammare
- installationen måste kunna bantas, och det är inget bra argument att lagringsmedia är billigare, för det är också en säkerhetsrisk att ha så stor kod bara för att hålla ett OS rullande

Håller med dig om detta.

Speciellt om uppdateringsprocessen som måste startas om och är seg. Har även hänt mig att man fått en dålig uppdatering ibland. Då tar det en evig tid sen får man "uppdatering misslyckades" eller något i den stilen innan man kan komma in i skrivbordet. Och detta kan pågå mellan flera uppstarter om man har otur.

Tycker också att hitta USB minnen och dylikt tar en väldans tid har blivit värre på sista tiden för min del.

Sen hade jag gärna sett att skrivbordet hade varit laddat och klart när man loggat in precis som i Linux/Ubuntu.

Tycker också att det går segare med tiden i sann Windows anda. Har snackat med andra som tycker det håller sig fräscht hela tiden. Jag kör Windows 7 på min stationära dator för spelande och trots att jag nu optimerat den för endast spelande går den slöare än vad den gjorde från början.

Ja och banta installationen måste kunna göras.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ni som diskuterade ramminne;

Har inte läst alla kommentarer nu, men ni vet väl att W7 "tar upp" så mycket ram som möjligt för att operativsystemet ska bli snabbare. Vilket är en bra funktion. Varför ha massa ramminne ledigt när de kan fyllas med nödvändiga filer som kommer att bli snabbare att komma åt. Om man sen startar t.ex. photoshop eller något annat så kommer ju W7 att prioritera upp de program du startar och därmed ta bort sina "förberedande filer".

Kanske inte bäst på att förklara, men ni kanske förstod min poäng.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Då kan jag informera dig om att den bilden är startmenyn.

Snarare startsidan .. men oavsett det så har MS presenterat att man kommer kunna använda Win8 med klassisk desktop och startmeny.

har inga referense annat än att jag sett detta i en av dom officiella filmerna som ms har släppt.

Någon som orkar youtuba?

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Så du førstår inte att dina program ær det som drar massa ram? Du kan ju inte sæga att WINDOWS tar upp 4GB ram nær du har allt det dær igång.

Jag har inte sagt att det är mitt windows som använder 4GB ram ensamt, det förstår jag själv. Det jag vill komma fram till är att windows 7 drar mycket ram, precis som vista om jag inte missminner mig.
Dom markerade i rött är systemprocesser.

För övrigt tycker jag att windows 7 är hypat, det finns ingen anledning att byta upp sig till 7 från vista sp1 och nästa ominstallation för mig blir nog vista.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OmegaCyrus:

Snarare startsidan .. men oavsett det så har MS presenterat att man kommer kunna använda Win8 med klassisk desktop och startmeny.

har inga referense annat än att jag sett detta i en av dom officiella filmerna som ms har släppt.

Någon som orkar youtuba?

Det finns ingen klassisk startmeny längre:
http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windows7/videoga...

Spola fram till 12:15, när han trycker på startknappen kommer han till den nya "startsidan" som du kallar det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Jag har inte sagt att det är mitt windows som använder 4GB ram ensamt, det förstår jag själv. Det jag vill komma fram till är att windows 7 drar mycket ram, precis som vista om jag inte missminner mig.
Dom markerade i rött är systemprocesser.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1ecfad86655_systemp.png

För övrigt tycker jag att windows 7 är hypat, det finns ingen anledning att byta upp sig till 7 från vista sp1 och nästa ominstallation för mig blir nog vista.

Host Process for Windows Services (svchost.exe) är programmet som wrappar sig runt alla "services" (i.e. listan du får när du startar services.msc). Även antivirusprogram, webbservrar och dylikt räknas in.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

För övrigt känns hela den här "nyheten" att Windows 8 får samma eller lägre systemkrav än Windows 7 lite gammal. 1,5 månad ungefär.

Att det kommer att ske ser jag som mycket troligt, varför skulle det inte bli så när Windows 7 hade lägre systemkrav än Vista?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

I rest my case

Skrivet av Tozzi:

Ni som diskuterade ramminne;

Har inte läst alla kommentarer nu, men ni vet väl att W7 "tar upp" så mycket ram som möjligt för att operativsystemet ska bli snabbare. Vilket är en bra funktion. Varför ha massa ramminne ledigt när de kan fyllas med nödvändiga filer som kommer att bli snabbare att komma åt. Om man sen startar t.ex. photoshop eller något annat så kommer ju W7 att prioritera upp de program du startar och därmed ta bort sina "förberedande filer".

Kanske inte bäst på att förklara, men ni kanske förstod min poäng.

Skrivet av wasidop:

Jag har inte sagt att det är mitt windows som använder 4GB ram ensamt, det förstår jag själv. Det jag vill komma fram till är att windows 7 drar mycket ram, precis som vista om jag inte missminner mig.
Dom markerade i rött är systemprocesser.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1ecfad86655_systemp.png

För övrigt tycker jag att windows 7 är hypat, det finns ingen anledning att byta upp sig till 7 från vista sp1 och nästa ominstallation för mig blir nog vista.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/919548-...

Anledningen till att W7 känns rappare som någon kommenterade, just det om minnet som jag talade om ovan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ser du fördelen att från Windows 95 till 98?
Gör du inte det är då så okunnig att ingenting du säger kan tas på allvar.
Ser du fördelen så är din fråga bara dum och trollig.

Om man sitter på Windows 7 idag så är det kanske inte värt att lägga 1500 spänn för att uppgradera, men det var det inte från XP - Vista eller Vista - 7 heller.

Har inte suttit så mycket vid win95/98 men du som är kunnig kan ju tala om vad fördelen med windows 8 kommer att vara istället för att idiot förklara mig och troll anklaga mig.

Edit* Menar du inte att det var värt att uppgradera sig från xp till windows 7? Nu funderar jag vem som är dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Edit* Menar du inte att det var värt att uppgradera sig från xp till windows 7? Nu funderar jag vem som är dum.

Han skrev "XP - Vista eller Vista - 7" om du läser noggrant.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Då kan jag informera dig om att den bilden är startmenyn.

Nej. Var har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Har inte suttit så mycket vid win95/98 men du som är kunnig kan ju tala om vad fördelen med windows 8 kommer att vara istället för att idiot förklara mig och troll anklaga mig.

Du frågade vad poängen med Windows 8 var på ett väldigt konstigt sätt.
Eftersom Windows 8 inte kommit än och vi inte vet vilka de slutgiltiga funktionerna och förbättringarna kommer vara så kan jag inte uttala mig om vad fördelen med Windows 8 vara.
Men det går inte heller att uttala sig om att man inte ser poängen med Windows 8.

En av dom största poängerna som jag ser det med Windows 8 är att vi kommer få se en mer homogeniserad datorvärld där saker och ting är anpassade till att fungera på olika plattformar. Det ser jag som väldigt positivt.
Och det är faktiskt bekräftat.

Sen är det inte så mycket mer som går att veta säkert, jag bryr mig inte om att lyssna så mycket på alla rykten, det intresserar mig inte.
Men jag har hört en del om att Windows 8 ska bli effektivare och bättre på att hantera olika resurser, systemövervakaren ska bli mer kraftfull och samtidigt lättare att använda t.ex.

"Säg mig, och vad är poängen med windows 8?" är en dum retorisk fråga.
Poängen är att utveckla och göra Windows bättre.
Exakt vilka funktioner och fördelar det kommer ge går inte att uttala sig om då vi inte vet.

Permalänk
Medlem

Windows 8 kanske funkar bättre till min archos 9, För W7 är svindåligt på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Nej. Var har du fått det ifrån?

Från Microsofts demonstration av Windows 8.

#11173820

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hade XP i tio år!
Win7 uppgraderar jag inte i första taget. När DX12 kommer och/eller det blir nya begränsningar "på riktigt" får man väl fundera, och då först när något jag "måste" ha blir så pass begränsat att det verkligen är tvunget att byta upp sig. Eller om en ny funktion verkligen känns som ett nytt "måste ha". Grafiskt kladd hör knappast dit. Surfar med "F11" och det enda som stör är de fula rull-listerna till höger och i nedre kanten. Får win8 bort dem så kaaaanske jag hoppar på ändå...

Med Microsoft Windows får vi först köpa demot, sen kommer SP1, då är det en beta, sen lagom tills de slutar uppdatera så har man äntligen en fullversion, men då är det abandonware och nästa demo ligger ute till försäljning. Till fullpris...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du frågade vad poängen med Windows 8 var på ett väldigt konstigt sätt.
Eftersom Windows 8 inte kommit än och vi inte vet vilka de slutgiltiga funktionerna och förbättringarna kommer vara så kan jag inte uttala mig om vad fördelen med Windows 8 vara.
Men det går inte heller att uttala sig om att man inte ser poängen med Windows 8.

En av dom största poängerna som jag ser det med Windows 8 är att vi kommer få se en mer homogeniserad datorvärld där saker och ting är anpassade till att fungera på olika plattformar. Det ser jag som väldigt positivt.
Och det är faktiskt bekräftat.

Sen är det inte så mycket mer som går att veta säkert, jag bryr mig inte om att lyssna så mycket på alla rykten, det intresserar mig inte.
Men jag har hört en del om att Windows 8 ska bli effektivare och bättre på att hantera olika resurser, systemövervakaren ska bli mer kraftfull och samtidigt lättare att använda t.ex.

"Säg mig, och vad är poängen med windows 8?" är en dum retorisk fråga.
Poängen är att utveckla och göra Windows bättre.
Exakt vilka funktioner och fördelar det kommer ge går inte att uttala sig om då vi inte vet.

Det jag syftar på här är att windows 7 funkar så bra för de flesta och att det kommande windows 8 knappast lär ha så mycket nya funktioner att folk lär byta tvärt. Det känns liksom som att windows 7 är så nytt att de knappast lär ha hunnit gjort ett nytt os så bra så att 7an kommer vara i stort sett värdelöst i jämförelse. Så Varför byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Det jag syftar på här är att windows 7 funkar så bra för de flesta och att det kommande windows 8 knappast lär ha så mycket nya funktioner att folk lär byta tvärt. Det känns liksom som att windows 7 är så nytt att de knappast lär ha hunnit gjort ett nytt os så bra så att 7an kommer vara i stort sett värdelöst i jämförelse. Så Varför byta?

Och vad hade Windows 7 för funktioner som var så mycket bättre än Vista?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Och vad hade Windows 7 för funktioner som var så mycket bättre än Vista?

Var detta en dum retorisk fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Och vad hade Windows 7 för funktioner som var så mycket bättre än Vista?

Driftsäkrare, snabbare, mer kompatibel. Har vista något som kan matcha 7 ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Från Microsofts demonstration av Windows 8.

#11173820

Var säger han det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Var detta en dum retorisk fråga?

Delvis.
Mest var det för att visa på att det är svårt att konkret säga vad det är för funktioner som gör Windows 7 bättre än Vista.

Skrivet av Luxor ABC80:

Driftsäkrare, snabbare, mer kompatibel.

Jag efterfrågade funktioner.
Och jag är som sagt ute efter just konkreta saker som ger Svenssons en anledning att uppgradera, allt det du säger är ganska diffust och meningslöst.
Inte ens jag som är relativt insatt vet vad du syftar på med att Win7 är driftsäkrare och mer kompatibel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Delvis.
Mest var det för att visa på att det är svårt att konkret säga vad det är för funktioner som gör Windows 7 bättre än Vista.

Jag efterfrågade funktioner.
Och jag är som sagt ute efter just konkreta saker som ger Svenssons en anledning att uppgradera, allt det du säger är ganska diffust och meningslöst.
Inte ens jag som är relativt insatt vet vad du syftar på med att Win7 är driftsäkrare och mer kompatibel.

Windows 7 är resurssnålare än Vista.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Var säger han det?

Han säger det inte men du ser ju vad han gör, han trycker på startknappen och kommer då till den nya startsidan.

För övrigt kan du läsa längst ner på den här sidan att det inte går att stänga av den nya startsidan:
http://www.winsupersite.com/article/windows8/steven-sinofsky-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Delvis.
Mest var det för att visa på att det är svårt att konkret säga vad det är för funktioner som gör Windows 7 bättre än Vista.

Jag håller med, men Windows 7 känns snabbare, mer kompatibelt och mindre "hassle-free". Sen är det svårt att säga exakt vad som gör det, men så upplevs det från min sida i alla fall.

FYI, jag har haft alla Windows-versioner sedan 3.11 for Workgroups, med undantag för Windows ME *shrugs*.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Han säger det inte men du ser ju vad han gör, han trycker på startknappen och kommer då till den nya startsidan.

För övrigt kan du läsa längst ner på den här sidan att det inte går att stänga av den nya startsidan:
http://www.winsupersite.com/article/windows8/steven-sinofsky-...

Refererar även till det som tablet mode.
Att inte kunna stänga av tablet mode är inte detsamma som att det ersätter den ordinarie startmenyn.

Citat:

Q: Could an OEM make a tablet in which the user would never see “traditional” Windows?

Larsen-Green: You can’t turn the desktop off. You can choose never to go there… but it’s always there. Likewise, by the way, you can’t really turn off the new Windows. it IS the start screen.

På samma sätt som att skrivbordet alltid finns där finns startsidan alltid där. Finns inget i uttalandet som tvunget säger att man måste dras med startsidan om man hellre vill ha skrivbordet och startmenyn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och vad hade Windows 7 för funktioner som var så mycket bättre än Vista?

Vista har väl ungefär samma funktioner som win7, enda anledningen till att folket bytte var väl pga alla buggar som var innan servicepacket kom. Varför tror du att microsoft valde att släppa ett nytt os strax efter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Refererar även till det som tablet mode.
Att inte kunna stänga av tablet mode är inte detsamma som att det ersätter den ordinarie startmenyn.

På samma sätt som att skrivbordet alltid finns där finns startsidan alltid där. Finns inget i uttalandet som tvunget säger att man måste dras med startsidan om man hellre vill ha skrivbordet och startmenyn.

Standardinställningen kan vi väl båda vara överens om att den inte kommer ha någon startmeny som i Windows 7. Visst är det möjligt att startmenyn kommer gå att aktivera men på sikt tas bort precis som Microsoft gjorde med det gamla utseendet av startmenyn i Windows 7.

Förmodligen släpps betan i mitten på september så då får vi återkomma med denna diskussion! Det ser jag fram emot!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...