i7 920 4.0 ghz nu hur mycket kan jag sänka Vcore egentligen samt andra problem.

Permalänk
Medlem

i7 920 4.0 ghz nu hur mycket kan jag sänka Vcore egentligen samt andra problem.

Tjena jag har sänkt vcore flera ggr nu och jag undrar bara kan 1.27 Vcore på 4.0 ghz verkligen stämma tyckte det verka lite lågt men datorn är fortfarande stabil efter 40 min Prime iaf och jag tänkte sänka Vcore med 2 snäpp snart igen borde jag ändra något annat också?

Jag fick 77 grader på Core 0 i prime iaf, men jag läste någonstans på google att det inte är bra med för låga Vcores, fast jag är som sagt noob på överklock samt borde jag ändra något annat i min settings nedanför ?

Klockfrekvens CPU 4000 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 20
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,27 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V

Vad är det lägsta ni nånsin gått på En i7 DO i 4.0 ghz i Vcore ?

PS jag följde denna guide i början och har börjat sänka Vcore eftersom nu men har fortfarande inte fått blå Skärm ?

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Tjena jag har sänkt vcore flera ggr nu och jag undrar bara kan 1.27 Vcore på 4.0 ghz verkligen stämma tyckte det verka lite lågt men datorn är fortfarande stabil efter 40 min Prime iaf och jag tänkte sänka Vcore med 2 snäpp snart igen borde jag ändra något annat också?

Jag fick 77 grader på Core 0 i prime iaf, men jag läste någonstans på google att det inte är bra med för låga Vcores, fast jag är som sagt noob på överklock samt borde jag ändra något annat i min settings nedanför ?

Klockfrekvens CPU 4000 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 20
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,27 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V

Vad är det lägsta ni nånsin gått på En i7 DO i 4.0 ghz i Vcore ?

PS jag följde denna guide i början och har börjat sänka Vcore eftersom nu men har fortfarande inte fått blå Skärm ?

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7#...

Sänk så mycket du kan, så länge det är stabilt. Att ha lägre VCore är bara positivt. Alla processorer är också olika, så du kan ha fått ett chip som funkar med väldigt låg VCore.

Permalänk
Medlem

testa när datorn slutar bli stabil

Permalänk
Medlem

bara bra om du lyckas ha den stabil på låg vcore, ju lägre ju bättre så länge den inte crashar så de är bara fortsätta tills den ger dig blåskärm å sen dra upp en ett-två steg å så är de klart

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ok det är inget annat jag borde ändra som kan påverka så värmen sänks det är bara Lägre Vcore och lägre CPU mhz som sänker värmen eller ?

När jag var på 3.8 ghz gick jag från 1.35v till 1.23v fick aldrig blåskärm gick sen upp till 1.27v och 4.0 ghz.

Men Tempen gick från typ 81-85 Grader på 1.35v på 3.8 ghz sen vid 1.27-1.3v och lägre runt 67-71 Grader.
Sen efter detta så har tempen knappt gått ner från ca 1.3v till 1.23 v på 3.8 ghz när jag körde det så låg tempen ändå kvar på 68-71 grader konstigt att jag inte fick ner värmen mer då eller ?

Detta gjorde att jag gick till 4.0ghz istället då Vcore sänkningen verkade knappt ge lägre Grader på 3.8 ghz.

Nu har jag som sagt 77 grader i prime 95 på 1.27 Vcore får hoppas den sänks mer om det går att sänka mer, går det att köra på dessa temps sen då ? Spel tempsen brukar ju alltid vara 10 grader kallare ungefär än Prime 95 ( testkört Crysis 2 dx11, Metro, RE5, Dirt 3 etc o kolla temps i coretemp 0.99.8 sen. )

Permalänk

Jag fixar med min i7 920;

- 4ghz ht/off på 1.25
- 4ghz ht/on på 1.3
- 4.2ghz ht/off på 1.3
- 4.2ghz ht/on på 1.35

Har pillat MYCKET men kan inte komma lägre, då blir den ostabil innan ens en timme.

Så länge du är under 100 grader är det bra, men under 90 brukar jag hålla mig. Har haft den i 4.2ghz ht/on i 2 år nu ungefär och den tickar på utan problem. Oroa dig inte för värmen för mycket.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Tycker att du ska köra prime95 lite längre än 40min

När jag överklockade min Q6600 så var den stabil i 8timmar med prime95 men ändå så kraschade den när jag skulle spela LoL.

Mitt tips är att sänka Vcoren några snäpp o kör prime95, klarar den 8tim+ så borde den vara stabil o du kan testa att sänka volten lite till, klarar den inte 8tim så höjer du ett snäpp o testar igen

Lycka till med klockandet

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

lol jag är snart nere i CPU voltage 1.2V fortfarande stabil vid varje steg efter prime 95 i närmare en timme 69 grader efter en timmes i prime med skit h50 är det nån fel på prollen får inte blåskärm

Skämt o sido vad är det lägsta Vcore jag kan nå egentligen frågan om jag vågar satsa högre då om denna är stabil runt 1.20 V vid 4.0 Ghz.

Orkar ju inte sitta 8 timmar i Prime eller IBT förrän jag får Blåskärm inom 1 timme eller ?

Övrigt: Har även kört Benchmarks i Dirt 3, RE 5, World in Conflict o kört lite Crysis 2 DX11 multi också o det gick bra då iaf

Permalänk
Medlem

Strunta i prime95 är ett alldeles på tok för snällt program, och en dator kan vara prime95 stabilt i timmar, men ändå kan datorn cracha för minsta lilla med riktiga program, eller bara i idle, PGA ostabil klockning.

Kör Intel burn test på maximum eller liknade program med linpack, dessa belastar CPU lite mer verklighetstroget,och man kan på kort tid fixa en bra stabil överklockning.

Men verkar vara en väldigt gottig CPU du har hittat där, min nyare 950 skulle inte klara så låg volt vid 4.0Ghz.
1.23-1.24 vid 3.8Ghz kör jag för tillfället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Strunta i prime95 är ett alldeles på tok för snällt program, och en dator kan vara prime95 stabilt i timmar, men ändå kan datorn cracha för minsta lilla med riktiga program, eller bara i idle, PGA ostabil klockning.

Kör Intel burn test på maximum eller liknade program med linpack, dessa belastar CPU lite mer verklighetstroget,och man kan på kort tid fixa en bra stabil överklockning.

Men verkar vara en väldigt gottig CPU du har hittat där, min nyare 950 skulle inte klara så låg volt vid 4.0Ghz.
1.23-1.24 vid 3.8Ghz kör jag för tillfället.

Är inte IBT heller pålitligt du eller nån skrev i min förra tråd jag borde köra det för stabilitets test eller är intel burn test det enda pålitliga ?

Knepigt om prime95 är för snällt med tanke på man ligger oftast minst 10 grader kallare i dom ytterst tyngsta spelen på marknaden som kom slutet av 2010 och nu hela 2011 när man spelar och kollar i coretemp efteråt jämfört med Prime95 när allt är i 100% load hela tiden i core temp.

Har du länk till nyaste (stabil) version av intel burn test eller IBT vilken som nu är pålitligast eller om det finns ännu bättre program som nån annan kanske kan nämna i tråden

Permalänk
Skrivet av Jögge75:

lol jag är snart nere i CPU voltage 1.2V fortfarande stabil vid varje steg efter prime 95 i närmare en timme 69 grader efter en timmes i prime med skit h50 är det nån fel på prollen får inte blåskärm

Skämt o sido vad är det lägsta Vcore jag kan nå egentligen frågan om jag vågar satsa högre då om denna är stabil runt 1.20 V vid 4.0 Ghz.

Orkar ju inte sitta 8 timmar i Prime eller IBT förrän jag får Blåskärm inom 1 timme eller ?

Övrigt: Har även kört Benchmarks i Dirt 3, RE 5, World in Conflict o kört lite Crysis 2 DX11 multi också o det gick bra då iaf

Klart att du kan fortsätta sänka volten när datorn klarat 1timme prime.
Men grejen är att en ostabil klock inte behöver räkna fel så tidigt det kan komma långt senare, det är därför man ofta rekomenderar att köra stabilitets testerna i iaf 8timmar

Skrivet av ggustavsson:

Strunta i prime95 är ett alldeles på tok för snällt program, och en dator kan vara prime95 stabilt i timmar, men ändå kan datorn cracha för minsta lilla med riktiga program, eller bara i idle, PGA ostabil klockning.

Kör Intel burn test på maximum eller liknade program med linpack, dessa belastar CPU lite mer verklighetstroget,och man kan på kort tid fixa en bra stabil överklockning.

Men verkar vara en väldigt gottig CPU du har hittat där, min nyare 950 skulle inte klara så låg volt vid 4.0Ghz.
1.23-1.24 vid 3.8Ghz kör jag för tillfället.

Är verkligen linpack så bra? för när jag försökte köra OCCT linpack så hoppar den i CPU användning, 2-3min i ~95% cpu användning o sen i 1min så ligger den nere på ~20% så hoppar den under den timmen jag körde de innan jag bytte till prime nu när jag klockade min CPU.
(o nej det är inte något annat program som snor CPUn utan man såg att den totala CPU användningen sjönk från 100% till ~25-30%)

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

OCCT och Intel Burn Test är utan tvekan de grymmaste. De gör ens överklockning till sin bitch.
Tidigare så var jag stabil för 10 "high" rundor i IBT, men bluescreenade efter några minuter med OCCT (fast den var inställd på Max, som tar 90% ram, medan IBT's high endast tar 2GB). Överklockningen var dock stabil på alla sätt.

Permalänk
Skrivet av theWeasel:

OCCT och Intel Burn Test är utan tvekan de grymmaste. De gör ens överklockning till sin bitch.
Tidigare så var jag stabil för 10 "high" rundor i IBT, men bluescreenade efter några minuter med OCCT (fast den var inställd på Max, som tar 90% ram, medan IBT's high endast tar 2GB). Överklockningn var dock stabil på alla sätt.

Är ju bara att ställa in IBT på custom-> ändra RAM manuellt eller kör max helt enkelt. Prova att högerklicka på startknappen och kör på xtreme

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Är ju bara att ställa in IBT på custom-> ändra RAM manuellt eller kör max helt enkelt. Prova att högerklicka på startknappen och kör på xtreme

Jo, jag vet, men det fanns bara 2,5GB RAM ledigt. skillnaden är så liten så att jag tvivlar på att det var problemet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har kört 8 timmar med Cpu Voltage 1.2V 4.0 ghz i7 920 i prime 95 drog igång det imorse inte orkat fixat dom andra programmen än och jag orkar inte sänka nå mer volt nu vågar jag slå igång turbo nu med samma setup som jag hade tidigare fast kanske kasta in lite mer volt ?

hur mycket tror ni jag kan behöva i förutsättning att min i7 920 do är fortfarande stabil på stockvolt i 4.0 ghz 1.25v 1.3v ? det kan väl ändå inte gå 4,2 ghz på stockvolt ?

För er som glömt mina settings:

Klockfrekvens CPU 4000 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 20
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,20 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V

alla andra settings har varit samma sen jag starta med 3.8 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Jag har kört 8 timmar med Cpu Voltage 1.2V 4.0 ghz i7 920 i prime 95 drog igång det imorse inte orkat fixat dom andra programmen än och jag orkar inte sänka nå mer volt nu vågar jag slå igång turbo nu med samma setup som jag hade tidigare fast kanske kasta in lite mer volt ?

hur mycket tror ni jag kan behöva i förutsättning att min i7 920 do är fortfarande stabil på stockvolt i 4.0 ghz 1.25v 1.3v ? det kan väl ändå inte gå 4,2 ghz på stockvolt ?

För er som glömt mina settings:

Klockfrekvens CPU 4000 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 20
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,20 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V

alla andra settings har varit samma sen jag starta med 3.8 ghz

Dom här bloomfield processorns äter väldigt mycket volt efter 4ghz. Skulle inte bli förvånad om du måste ha 1,38-1,42 volt för 4.2ghz faktiskt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag har kört ca 20 min nu, kör prime 95 med cpu voltage 1.26 Volt med 4.2 ghz 21x200 turbo Off nu och tempsen på core 0 80,78,75,72.

Känns fan som nått är fel på Processorn om jag kommer ner till 1.2v igen har jag fått nån jävla super prolle eller ?

Borde jag Pilla med CPU PLL voltage sen från 1.9v och neråt ifall jag klarar 1.2v på 4.2 ghz ? eller är den farlig o röra eller onödig ?
samt är 1.9v på cpu ppl voltage lite högt/lågt eller lagom ?

Enda sura är jag skulle haft bättre kylning men 80c eller lägre i prime är ganska lugnt då det oftast blir runt 70 grader + - 3 i tunga spel.

Kanske kan vara aktuellt med Screenshot på CPU-Z om jag når super låga Vcore på 4.2 ghz :p, vad är lägsta Vcore nån haft på 4.2 ghz ?

( DVS om datorn är stabil efter långa tester då dock när jag nått 1.2V or lower )

Kanske borde Reseata H50 nån dag också samt lägga på ny pasta har haft original pasta sen 2009 när jag köpte datorn och aldrig reseatat, jag har bra vcore hittills men tempen fortfarande dålig med H50 PnP o antec standard fans