Permalänk
Medlem

Uppgradering av ljud i V50 -05

har börjat kika på första bil och är inne på en volvo V50 -05. grejen är den dock att jag skulle vilja byta/uppgradera ljudet och undrar helt enkelt om det är möjligt? någon som gjort om något liknande?

det jag oroar mig för är att AC:n o lite annat styrs med samma huvudenhet som stereon vilket känns som ett ganska stort problem :/

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Detta är mer en hobby-relaterad fråga så du borde få bättre hjälp här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Byta stereo är inte möjligt. Du kan dock byta högtalare, alternativt koppla in en extra stereo om du vill ha en ny hu. Kolla på svxc.se så finns det mer info...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Byta stereo är inte möjligt. Du kan dock byta högtalare, alternativt koppla in en extra stereo om du vill ha en ny hu. Kolla på svxc.se så finns det mer info...

Varför kan man inte byta stereo då? bakom allt lull lull som sitter fram på panelen så är det ju en vanlig stereo där under? Sen kan det säkert vara specialkontakter men måste gå att köpa en omvandlare så det passar en vanlig stereo.

Volvo C70 har iaf en normal stereo i sig. och den panelen ser väl lika dan ut i alla volvo mer eller mindre så jag förstår inte problemet?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Varför kan man inte byta stereo då? bakom allt lull lull som sitter fram på panelen så är det ju en vanlig stereo där under? Sen kan det säkert vara specialkontakter men måste gå att köpa en omvandlare så det passar en vanlig stereo.

Volvo C70 har iaf en normal stereo i sig. och den panelen ser väl lika dan ut i alla volvo mer eller mindre så jag förstår inte problemet?

Detta är ju en V50 där själva panelen är några cm tjock och inte är en vanlig dubbel DIN som det varit innan på lite tidigare volvostereo.

Permalänk
Skrivet av Lappa:

Varför kan man inte byta stereo då? bakom allt lull lull som sitter fram på panelen så är det ju en vanlig stereo där under? Sen kan det säkert vara specialkontakter men måste gå att köpa en omvandlare så det passar en vanlig stereo.

Volvo C70 har iaf en normal stereo i sig. och den panelen ser väl lika dan ut i alla volvo mer eller mindre så jag förstår inte problemet?

Nja, stämmer inte riktigt nu. Den är helt integrerad i fronten och som bilden ovan visar så är det ingen eftermarknads stereo som skulle passa. Du kan ju dock behålla original stereon och satsa på att efter montera en stereo någon annan stans i instrument panelen.

Nu vet jag inte hur just v50/s40 har synkingen för parkerings sensorer. Men på v70n 01-07 så är det en canbuss slinga som går i bilen och via stereon som mutar ljudet och spelar upp avståndsljudet. Vissa tidiga modeller har en summer under stolen. v50/s40 är most baserade om jag inte minns fel och är därför osäker på om det fungerar på samma sätt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

tack för alla svar :), ser ju ganska mörkt ut med en ny HU men om man nu använder den gamla så finns det väl inte stöd för att driva högtalarna med ett nytt slutsteg och även koppla in en baslåda? (är det high performance stereon tror jag de räcker me en baslåda)

hittade annars denna http://www.mp3car.com/worklogs/53046-2005-volvo-s40-2.html

är nog dock inte beredd att gå såpas långt :/

har dock nu även börjat kikat på en s60 -02. denna antar jag är enklare att uppgradera ljudet på då den inte har den slimmade HU:n och vad jag vet sitter stereon separat