Permalänk
Medlem

Nätagget small precis..

Nätagget small med en stor blå blixt, ett par gånger eftersom jag fixade säkringen ett par gånger innan jag fattade att det var datorn.

Går bara nätagget sönder i allmänhet eller brukar fler komponenter ta stryk? Lite orolig nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

det kan hända att vissa komponenter har blivit skadat

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Dom dyrare kvalitetsaggen har skydd för komponenterna.. Men det kan gå åt h-vete ändå.. Du får sätta dit ett fungerande nätagg och prova dig fram.. Osis! :/

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Alltid intressant att veta vad för nätagg det var som gick upp i rök?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Alltid intressant att veta vad för nätagg det var som gick upp i rök?

Age of sweden deluxe ;)ahhahahah

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Alltid intressant att veta vad för nätagg det var som gick upp i rök?

Corsair HX 620. Typ 3 år gammalt och kört med lite för mycket damm kanske. Blir inga fler HX för mig.
Spontansmall när jag inte satt vid datorn så det var ingen överbelastning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fråga någon du känner ifall du får låna ett nätagg kort just för att säkerhetsställa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Corsair HX 620. Typ 3 år gammalt och kört med lite för mycket damm kanske. Blir inga fler HX för mig.
Spontansmall när jag inte satt vid datorn så det var ingen överbelastning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Kvittera ut ett nytt på garantin om du har kvitto så får du ett Corsair HX650. Så varför skulle inte vilja ha ett HX?

Permalänk
Vive la liberté!

Av den enkla anledningen
"Mitt HX nätagg small, så därför är HX nätagg dåliga"

Inte som att de bygger dem på samma sätt bara för att det är HX nätagg. Får du ett HX650 så är det en modernare och bättre konstruktion än HX620 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Av den enkla anledningen
"Mitt HX nätagg small, så därför är HX nätagg dåliga"

Inte som att de bygger dem på samma sätt bara för att det är HX nätagg. Får du ett HX650 så är det en modernare och bättre konstruktion än HX620 då.

Alltså äldre HX serien är en förbannat bra serie skulle vilja säga det mest kompetenta nätagget någonsin på marknaden då det har 4-5år på nacken och skulle kunna lanseras idag och fortfarande sälja bra.

3år är en hygglig tid, han snackar själv om damm och har man mycket sånt så blir det sämre ventilation och nätaggets livslängd försämras ju varmare det blir.
Men smäller det efter 3år så ska man inte klaga, har det gått sönder flera gånger under en kortare tid så är det dags att byta till något annat men en gång det kan hända vilken tillverkare som helst oavsett del då alla företag har några % RMA i hårdvarubranschen oavsett datordel.

Permalänk

Som Fesen säger skit kan hända oavsett tillverkare. Cosairs HX-serie är mycket bra, vilket rätt många Sweclockersmedlemmar kan intyga (har ett HX520 själv t.ex.), det var och är ett populärt aggregat, men få har haft problem.

Plocka ut ett nytt på garantin, det är osannolikt att du skulle få samma problem igen (om det nu inte finns någon kortslutning i ditt system).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Har haft ett nätagg som small, men det tog 4 år men alla komponenter höll förutom nätagget vill säga dock så pumpade nätagget ut runt 70 watt efter det small men det var inte tillräckligt för att driva datorn.
Det så var det ett gammal Sunbeam nätagg
Lycka till

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Är det inte HX-serien som folk ofta klagar på?
Anyway så öppnade jag agget för att testa att rensa lite damm och kolla lite. Det hjälpte inte och 30min senare fattade jag att jag bränt 5-års garantin på mitt 3 år gamla agg genom att öppna det........
Köpte ett CX600 eller något sådant, fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Är det inte HX-serien som folk ofta klagar på?
Anyway så öppnade jag agget för att testa att rensa lite damm och kolla lite. Det hjälpte inte och 30min senare fattade jag att jag bränt 5-års garantin på mitt 3 år gamla agg genom att öppna det........
Köpte ett CX600 eller något sådant, fungerar bra.

Troligen kommer ditt nya CX agg inte hålla mer än max 1,5 år...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crackho:

Är det inte HX-serien som folk ofta klagar på?
Anyway så öppnade jag agget för att testa att rensa lite damm och kolla lite. Det hjälpte inte och 30min senare fattade jag att jag bränt 5-års garantin på mitt 3 år gamla agg genom att öppna det........
Köpte ett CX600 eller något sådant, fungerar bra.

Att gå från ett HX (oavsett modell) till ett CX är nog bland de större nerköpen man kan göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att gå från ett HX (oavsett modell) till ett CX är nog bland de större nerköpen man kan göra.

Ja den enda affären som om möjligen är sämre är ju att köpa ett par tre år begagnat ACE agg ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Är det inte HX-serien som folk ofta klagar på?
Anyway så öppnade jag agget för att testa att rensa lite damm och kolla lite. Det hjälpte inte och 30min senare fattade jag att jag bränt 5-års garantin på mitt 3 år gamla agg genom att öppna det........
Köpte ett CX600 eller något sådant, fungerar bra.

Det är CX aggen folk klagar på grabben :/
Kolla på XFX nätagg. Dem är riktigt bra till ett vettigt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Är det inte HX-serien som folk ofta klagar på?
Anyway så öppnade jag agget för att testa att rensa lite damm och kolla lite. Det hjälpte inte och 30min senare fattade jag att jag bränt 5-års garantin på mitt 3 år gamla agg genom att öppna det........
Köpte ett CX600 eller något sådant, fungerar bra.

Klantigt värre. Precis som nån innan mig sa så är det CX serien som folk klagar på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är ju CX V2 bra mycket bättre än något ACE, så långt behöver vi inte gå. Men även jämfört med nu förhållandevis gamla HX520/620 är CX V2 väsentligt sämre på alla punkter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Att gå från ett HX (oavsett modell) till ett CX är nog bland de större nerköpen man kan göra.

Jepp håller med. Mitt CX 600 small för två dagar sedan, inköpt i december förra året så lite mer än 7 månader gammalt var det. Bedrövligt, rena skiten. Inhandlade ett nytt HX 750 nätaggregat från inet som jag fick igår och jag är helnöjd. Man blir lätt bortskämd med ett modulärt nätaggregat.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

Mitt HX 1000 agg är snart 3 år...och det bra belastat (GTX 480 samt överklockning på processorn)...men det är lätt det bästa agget jag haft så här långt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Jepp håller med. Mitt CX 600 small för två dagar sedan, inköpt i december förra året så lite mer än 7 månader gammalt var det. Bedrövligt, rena skiten. Inhandlade ett nytt HX 750 nätaggregat från inet som jag fick igår och jag är helnöjd. Man blir lätt bortskämd med ett modulärt nätaggregat.

Mitt HX 750 som jag skaffade i februari 2010 gav upp i början av augusti. Dock inte med en
smäll utan datorn slocknade bara plötsligt.

Permalänk

Värst vad alla har otur med sina nätaggregat. Mitt FSP 350 Watt har hållit i 5 år trots att det varit på gränsen till för klent för datorn och fått jobba på högvarv. Det fungerar fortfarande och jag bytte bara ut det nyligen för att jag fick köpa ett modulärt Chieftec med mer Watt till vrakpris. Innan dess hade jag en Pentium III som jag använde i 7 år utan att något gick sönder. Jag har också några retrodatorer som jag använder någon gång i veckan och har fullt fungerande AT-nätaggregat som är minst 15 år gamla.
Den enda nätaggregatsbesparande åtgärd jag gör är att jag har datorn avstängd på nätterna och under arbetstid, men på fritiden är den alltid på. Om nu dagens kvalitetsagg verkligen är av kvalitet skulle jag aldrig acceptera en livslängd på bara 3 år. Minst 15 år, som mina no-name AT-nätagg klarat borde man kunna förvänta sig när man betalar för det bästa.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Är AX serien bättre än HX serien?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Androg:

Är AX serien bättre än HX serien?

http://www.corsair.com/power-supplies.html

CX = Builder Series
GS = Gaming Series
TX = Enthusiast Series
HX = Professional Series
AX = Professional Series Gold

Prisklasser på Corsairs nätagg från billigaste till dyraste.

80+ klassificeringen stiger också tillsammans med prisklassen, d.v.s. det billigaste nätaggen har lägsta klassificeringen, men alla Corsair nätagg (förutom den äldre versionen av CX serien) har 80+ klassificering.

Vad som är bäst är dock lite subjektivt. Personligen tycker jag inte du bör köpa dyrare nätagg än vad du är behov av och vad din plånbok tillåter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Vad dåliga nätagg dom gör nuförtiden, driver ett i5 + 460 system med två Chieftec 360 W - datumkoden är 0238...snart 9 år gamla MAO.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti