Tänkte ta med backupen på semestern. HDDn bli sämre i bilen?

Permalänk

Tänkte ta med backupen på semestern. HDDn bli sämre i bilen?

Tänkte ta med mig backupen om huset skulle brinna upp eller om en tjuv kom eller om det blir översvämning i källaren. Fast det är ju inte så stor sannolikhet egentligen.

Men nu till saken.
Jo jag tänkte ta med mig den externa backup-hårddisken på 2TB Samsung F4 3,5" . Det är ungefär 2-3 timmars bilfärd.
Kan det vara så att en hårddisk kan må dåligt eller sämre på något sätt av att åka i bilen och utsättas för lite krafter? Är det värt att ta med den? Eller får den kortare livslängd?
(den kommer ju inte vara påslagen i bilen såklart)

Man flyttar ju runt bärbara datorer överallt, men hårddisken där i säger man inget speciellt om. Kanske mer hållbar?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

En hårddisk som är avstängd lägger sig i ett säkert läge, och då är det svårt att skada den. (Tappa den i sten så går den ju sönder ändå) men vibrationer ska den klara. Du kan med andra ord vara lugn, om du inte ska på en väldigt fartfylld galen semester.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Saken är den att i bärbara är det 2.5 tum dem tål mer när dem flyttas runt hela tiden. Varför tror du många har problem med externa diskar som dem kör datorn med och lanar med? Det är ju en vanlig 3.5 disk som inte tål att man ska flytta på givetvis slits det mer då, men oftast är det när disken är i dirft som den är känslig. Men jag tror inte det är någon fara att ta med disken för den kommer ju inte vara igång.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d