Vertex 3 Max Iops, kontrolkort eller moderkort?

Permalänk
Medlem

Vertex 3 Max Iops, kontrolkort eller moderkort?

Jag får min Vertex 3 120Gb Max Iops nästa vecka och jag har inte sata 3 på mitt moderkort.
Så jag tänkte att man skulle skaffa ett bra kontrolkort men priset hamnar på som ett nytt moderkort med sata 3...

Så jag undrar vad folk skulle rekommendera?

Nuvarande system:
Asus P6T Deluxe, i7 920 @ 3.8Ghz
OCZ Platinum XTC 12Gb
nVidia GTX 580
Asus Xonar Essence STX
Vertex 30Gb x 2 i raid 0 (Dessa gav upp förra veckan och en 300Gb velociraptor har ersatt dom tillfälligt)
Velociraptor 600Gb

Kontrolkortet jag tänkte skaffa:
Intel RS2WC040

Men kostar samma som detta moderkort:
Asus Rampage III Formula

Intel RS2WC040 eller Asus Rampage III Formula?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Jag får min Vertex 3 120Gb Max Iops nästa vecka och jag har inte sata 3 på mitt moderkort.
Så jag tänkte att man skulle skaffa ett bra kontrolkort men priset hamnar på som ett nytt moderkort med sata 3...

Så jag undrar vad folk skulle rekommendera?

Nuvarande system:
Asus P6T Deluxe, i7 920 @ 3.8Ghz
OCZ Platinum XTC 12Gb
nVidia GTX 580
Asus Xonar Essence STX
Vertex 30Gb x 2 i raid 0 (Dessa gav upp förra veckan och en 300Gb velociraptor har ersatt dom tillfälligt)
Velociraptor 600Gb

Kontrolkortet jag tänkte skaffa:
Intel RS2WC040

Men kostar samma som detta moderkort:
Asus Rampage III Formula

Intel RS2WC040 eller Asus Rampage III Formula?

Vad jag har förstått så ger kontrollerkort en längre delay, därför kanske det är lika bra att köpa ett nytt moderkort eftersom Intels inbyggda satakontroller är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

Vad jag har förstått så ger kontrollerkort en längre delay, därför kanske det är lika bra att köpa ett nytt moderkort eftersom Intels inbyggda satakontroller är väldigt bra.

Fast å andra sidan så är de Sata3 portar på det moderkortet Marvell 9128 så de kommer inte ge full prestanda. (finns inget 1366 moderkort vad jag vet som har Intels Sata3 kontroller)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fast å andra sidan så är de Sata3 portar på det moderkortet Marvell 9128 så de kommer inte ge full prestanda. (finns inget 1366 moderkort vad jag vet som har Intels Sata3 kontroller)

Finns väl inget 1155 som har intel sata 3 eller har jag missat nått, alla är väl marvell?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Finns väl inget 1155 som har intel sata 3 eller har jag missat nått, alla är väl marvell?

Alla H67, P67 och z68 har intels Sata3 portar även om flera av korten även har Marvell också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Men med andra ord så skulle du rekommendera kontrolkortet från Intel över moderkortet?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Men med andra ord så skulle du rekommendera kontrolkortet från Intel över moderkortet?

Det borde funka ja, har ingen erfarenhet av det kortet men jag vet men 100% säkerhet att du inte skulle få särskilt mycket bättre prestanda med Rampage III kortet än du skulle få på dina Sata2 portar du har idag.

Edit: skulle dock personligen om jag var i din sits antingen köra disken på en Sata2 port tills det var dags att byta dator (vilket lär vara ett par år till i ditt fall dock) eller köpa en billigare disk om det inte är så att du verkligen behöver fler portar.. att köpa ett kontrollerkort för den summan bara för att få ut prestanda på en SSD som du inte kommer märka av om du inte sitter och kopierar stora filer fram och tillbaka varje dag känns ganska onödigt. Vid vanligt användande så märker du ingen skillnad på om du får ut max Sata2 eller max Sata3 hastighet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

Vad jag har förstått så ger kontrollerkort en längre delay, därför kanske det är lika bra att köpa ett nytt moderkort eftersom Intels inbyggda satakontroller är väldigt bra.

Fördröjningen är väl bara vid uppstart av datorn? Inte sen inne i Windows.

Skrivet av TiasE:

skulle dock personligen om jag var i din sits antingen köra disken på en Sata2 port tills det var dags att byta dator (vilket lär vara ett par år till i ditt fall dock) eller köpa en billigare disk om det inte är så att du verkligen behöver fler portar.. att köpa ett kontrollerkort för den summan bara för att få ut prestanda på en SSD som du inte kommer märka av om du inte sitter och kopierar stora filer fram och tillbaka varje dag känns ganska onödigt. Vid vanligt användande så märker du ingen skillnad på om du får ut max Sata2 eller max Sata3 hastighet

Jo tanken slog en att man skulle köra på sata 2 men jag vill ha ut mer hastighet.

Skrivet av TiasE:

Det borde funka ja, har ingen erfarenhet av det kortet men jag vet men 100% säkerhet att du inte skulle få särskilt mycket bättre prestanda med Rampage III kortet än du skulle få på dina Sata2 portar du har idag.

Hittat lite information att marvell var verkligen problem att hänga med ich10r, så ett intel kontrolkort vore nog bra.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

vill du ha ut sata 3 hastighet så måste du lägga ut 1200-1600kr på ett kontroller kort.

Det finns trådar på ocz forum om vilka kort som kan få ut hastigheten hos sata 3..
Så jag skulle kolla där om jag var du.. SÅ du ej köper ett kort som bara tar sata 2 hastighet iaf..

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?90327-SATA-card-recommendation-for-Vertex-3