Trafikregler - stopplikt vs väjningsplikt (tips i trafiken!)

Permalänk
Medlem

Trafikregler - stopplikt vs väjningsplikt (tips i trafiken!)

Kära Swecare, jag har ett problem.

Efter att ha haft körkort i 8 år nu så börjar minnet svikta ur vissa teoretiska aspekter.

Exempel:

Jag orkade inte söka efter en bättre beskrivande bild. Men låt oss nu anta att jag kommer ut i korsningen där jag har stopplikt. Låt oss även anta att husbilen som kommer från vänster om mig skulle ha väjningsplikt (vilket han inte har på bilden... ser ut som motortrafikled eller dylikt).

Nu anser alltså jag att jag måste stanna för husbilen och ge honom förtur. En polare till mig hävdar däremot annorlunda, och menar att stopplikt endast innebär att man måste stanna, men att husbilen i detta fall skulle låta mig få förtur. Jag anser mig givetvis ha rätt, men känner att jag vill vara säker på detta och inte skapa onödigt krångel i trafik om jag nu skulle ha fel! Ge mig klarhet i detta tack!

För att göra tråden lite matnyttig tänkte jag folk kunde dela med sig av olika trafiksituationer, tips, och gärna egna erfarenheter. Passa på att ställa andra dumma trafikfrågor medans vi ändå är igång. Det är inte fel att få lite uppdatering ibland. Peace!

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Upptäckte att jag undermedvetet blev inspirerad av denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Skulle denna anses vara för snarlik får jag be om ursäkt (men önskar få svar på min huvudsakliga fråga ändå).

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evra:
Skrivet av korkortonline.se:

Väjningsplikt
Släpp fram korsande trafik.
Du ska tydligt visa att du tänker släppa fram medtrafikanterna. Bromsa exempelvis i god tid i stället för skapa osäkerhet genom att tvärnita precis innan korsningen.
Stanna om det krävs, men det är inte ett krav som vid stopplikt.
Stopplikt

Stopplikt
Samma som väjningsplikt, fast du måste stanna oavsett om du tycker det är nödvändigt eller inte.
Att rulla sakta är inte tillåtet, du måste stå helt still (räcker oftast med någon sekund).
Stanna precis innan stopplinjen.
Saknas stopplinje, stanna precis innan du kör in på vägen.
Vid kö måste fortfarande varje bil stanna vid stopplinjen. Det är inte tillåtet att ”haka på” när framförvarande kör.
Flervägsstopp innebär att alla anslutande vägar har stopplikt. Lämpligast är att den som först stannade också först kör. Flervägsstopp är mycket ovanliga.

Huvudled

Alla som ska in på huvudleden måste lämna företräde åt trafikanterna på huvudleden.
Märks ut med en huvudledsskylt efter varje korsning.
Upphör när ett slutmärke är uppsatt.

Viktigt förtydligande om huvudledsskylten

Märket Huvudled är upprepat efter varje korsning, inte före korsningen.

Varför efter och inte före korsningen?
– Så att de anslutande bilarna också ska se märket och veta att de kör in på en huvudled.

Gäller inte huvudleden innan korsningen då? Märket sitter ju först efter.
– Huvudleden gäller både före och efter. Du som kör på huvudleden har sett ett startmärke någonstans och ska veta att det är en huvudled (jämför med att du ska komma ihåg maxhastigheten).

Högerregeln

Lämna företräde åt trafik som kommer från höger.
Gäller där det inte finns andra väjningsregler.
Skylten Varning för vägkorsning sätts ibland upp för att förtydliga att högerregeln ska tillämpas.
Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.
Ett vanligt missförstånd är att tänka på vilken väg som är störst och ”borde” ha företräde. Detta är felaktigt – gatornas storlek har ingen betydelse.

Utfartsregeln

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:

Parkering.
Fastighet (hus eller liknande).
Bensinmack.
Gågata, gångfartsområde, vägren eller terräng.
Gångbana eller cykelbana som du har korsat.

Här är reglerna för de olika, men, inget beskriver den situation du nämner. Vad jag vill minnas så har jag aldrig stött på en sådan plats du beskriver.

Det låter ju om något onödigt förvirrande, men jag hade nog åkt på om jag visste att personen till höger har en stoppskylt framför sig, eftersom han då MÅSTE stanna bilen helt, varpå jag inte behöver.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evra:

Kära Swecare, jag har ett problem.
/.../

Om jag förstår det du skriver rätt så har du rätt.
Stopplikt betyder stanna och lämna företräde.

Tycker du borde dra med dig din kompis till en körskola och be honom/henne skriva in sig igen.

EDIT: Det betyder stanna och lämna företräde från båda hållen dessutom

Permalänk
Medlem

Amen för fan, nu vågar jag inte köra bil längre om det finns vissa i trafiken som inte vet vad stopplikt är för något..

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lasse.L:

Amen för fan, nu vågar jag inte köra bil längre om det finns vissa i trafiken som inte vet vad stopplikt är för något..

Vissa bilister kan vara väldigt roliga ibland:)

Permalänk
Avstängd

Det lär nog vara en huvudled också

Permalänk
Medlem

Din kompis borde lämna in sitt körkort till polisen och börja om från början med att ta körkort.

Vad en stoppskylt är väl bland det mest grundläggande och viktigaste i skyltväg?!

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse.L:

Amen för fan, nu vågar jag inte köra bil längre om det finns vissa i trafiken som inte vet vad stopplikt är för något..

+1.

TS polare måste vara dum i huvudet (eller inte ha körkort).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tillåt mig citera ur körkortsboken anno 1996.
*EHUM*
”Stopplikt innebär att korsande trafik har förkörsrätt. Rödljus gäller över STOP-skylt. STOP-skylt gäller över väjningsplikt. Om rödljus är ur funktion med blinkande eller släckta ljus så gäller STOP-skylten över väjningsplikt. Om man trots avklarat teoriprov kör sönder sin stopplikt så kommer polisen och bankar skiten ur en.”

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte hans polare är dum i huvudet, frågan är om ni ens har läst hans inlägg ordentligt?

Han skriver att den korsande vägen också skulle ha väjningspliktsskyltar, vilket jag tycker låter mycket konstigt. Det betyder att bägge de korsande vägarna har väjningsplikt. Det närmsta jag kan komma att tänka på är isåfall en fyrvägskorsning, men den borde ha stoppskyltar vid alla vägarna isåfall.

TS, jag tror helt enkelt inte att en situation som den du beskriver existerar, och om den gör det borde den bli åtgärdad.

Permalänk

Vi har en korsning i stan med 4 vägs stopplikt. Finns dock inte på många ställen i Sverige som jag förstått det rätt.

När amn kör i den så är det ett samspel vem som kör först. Brukar nästan alltid bli 'högerreglen' om det är fler än två bilar. Man läser av varandra vem som kör först och vart man ska etc.

Kan det vara detta som TS syftar på?

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=56.825188,13.915705&spn=0...

Bild på 4vägs stoppet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Jag tycker inte hans polare är dum i huvudet, frågan är om ni ens har läst hans inlägg ordentligt?

Han skriver att den korsande vägen också skulle ha väjningspliktsskyltar, vilket jag tycker låter mycket konstigt. Det betyder att bägge de korsande vägarna har väjningsplikt. Det närmsta jag kan komma att tänka på är isåfall en fyrvägskorsning, men den borde ha stoppskyltar vid alla vägarna isåfall.

TS, jag tror helt enkelt inte att en situation som den du beskriver existerar, och om den gör det borde den bli åtgärdad.

Väjningsplikt != stopplikt. Stopplikt = väjningsplikt.
Går att läsa mer på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070090.htm

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Verkar som sagt som att dem flesta inte läst vad TS faktiskt har skrivit.

Såhär tolkar jag det:

Vilket väger tyngst, stopp eller väjplikt? Är det helt enkelt som vid flervägsstopp, och finns det ens korsningar som ser ut såhär? Tror aldrig jag har sett någon i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerolav:

Verkar som sagt som att dem flesta inte läst vad TS faktiskt har skrivit.

Såhär tolkar jag det:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2084e6bac8f_trafik.jpg

Vilket väger tyngst, stopp eller väjplikt? Är det helt enkelt som vid flervägsstopp, och finns det ens korsningar som ser ut såhär? Tror aldrig jag har sett någon i alla fall.

Tack för förtydligande, det är alltså precis så där jag menar. Jag var redan 99% säker på min ståndpunkt, men kände mig tvungen att ställa frågan då polaren lät säker på sin sak. Jag kan tillägga att detta samtalsämne mellan mig och polaren har några år på nacken... men kände mig tvungen att ställa frågan då jag vid ett flertal tillfällen (så sent som i går när tråden skapades) stött på bilister som verkar tro precis som min kompis trodde. Och det finns alltså korsningar som ser ut som detta, åtminstone en mitt i centrum där jag bor. En jävligt märklig korsning för övrigt, som även kan liknas vid en kurva. Något jag håller med om är att det skulle behöva åtgärdas för att undvika missförstånd.

Denna kompis i fråga kan ha ändrat sin ståndpunkt i dagsläget (vad vet jag, vi talar sällan om stoppskyltar ), men jag använde honom som referens för att lättare beskriva och lägga upp frågan.

Men jag har fått det bekräftat nu att stopplikt väger tyngre än väjningsplikt. Nu kan jag känna mig 100% igen, och kan konstatera att mitt svärande har varit fullt befogat. : )

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Det där med korsningar med "flervägsstopp" är ju ett relativt nytt påhitt, men där har ju alla stopp-plikt.
Jag har haft körkort i 13år, kört yrkesmässigt med tung lastbil och rullat 3-400mil i veckan över hela norra Europa under alla dessa år..... Jag har aldrig någonsin sett en korsning där den ena vägen har väjningsplikt och den andra stopp-plikt, har aldrig förens nu hört talats om någon heller. Själva konceptet med en sån korsning är ju fullständigt vansinnigt, varför skulle den ena bilen behöva väja för den andra som har stopp-plikt?

Är du helt säker på att det inte bara är nån tonåring med en skiftnyckel o lite humor som spelar er ett spratt?

Jag är dock absolut inte säker på att detta inte finns, jag skulle uppskatta en bild på denna korsning där skyltarna framgår.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag kan knata ner någon dag och ta kort. Jag är mer än hyffsat säker på att det inte är något ungdomsspratt. Annars hade det varit ett ytterst idiotiskt och genom tidernas mest tråkiga practical joke, som vägverket ignorerat i... ja jag vet inte hur många år. Så oavsett om ni inte tror att dessa korsningar existerar kan jag bevisa motsatsen.

Så här ser alltså just den korsningen jag hänvisar till ut, när jag försökt skissa i paint.

Dryg korsning, men har ofta inte mycket trafik från alla håll samtidigt.

EDIT: Skylten jag klippt in visas från vägen där man har väjningsplikt alltså. Placerade den lite missvisande. Men dessa skyltar sitter uppsatta från alla håll, men från rätt perspektiv så att säga.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Nu vart det lite tydligare Evra, blir dock inte så mycket klokare på hur den som designat korsningen tänkte.

Men för att svara på din ursprungsfråga, om det kommer en bil fram till stopp-plikten samtidigt som det kommer en annan bil vid väjningsplikten så skulle det nog kännas mest naturligt enligt mig att bilen vid stopp-plikten släpper fram den andra bilen först. Mest för att den andra bilen kommer från höger.
Hur korsningen skall hanteras i teorin enligt regelboken känner jag mig faktiskt inte helt säker på, men i verkligheten skulle jag bara ta det lugnt, söka ögonkontakt med föraren av den andra bilen och lösa situationen i samverkan med min medtrafikant

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Dessutom vet jag även om denna mindre avancerade korsning i Eskilstuna (Hällbybrunn).

Fast bor sedan en tid tillbaka i Nybro och kan ej ta kort på denna. Också mycket ovanlig att den är trafikerad från alla riktningar samtidigt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu vart det lite tydligare Evra, blir dock inte så mycket klokare på hur den som designat korsningen tänkte.

Men för att svara på din ursprungsfråga, om det kommer en bil fram till stopp-plikten samtidigt som det kommer en annan bil vid väjningsplikten så skulle det nog kännas mest naturligt enligt mig att bilen vid stopp-plikten släpper fram den andra bilen först. Mest för att den andra bilen kommer från höger.
Hur korsningen skall hanteras i teorin enligt regelboken känner jag mig faktiskt inte helt säker på, men i verkligheten skulle jag bara ta det lugnt, söka ögonkontakt med föraren av den andra bilen och lösa situationen i samverkan med min medtrafikant

Nej precis, den är som uppgjord för missförstånd. Det var därför jag kände att jag var tvungen att ifrågasätta mitt eget kunnande när allt för många nissar åker hejvilt i denna korsning. Hela jävla Nybro centrum skulle ritas om enligt mig.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Den där andra i Eskilstuna känns inte alls lika knepig, mycket vanligt förekommande. När dom gör så så beror det oftast på att sikten är bättre från den sidan där det enbart är väjningsplikt.

Efter lite mer fundering så känner jag mer o mer säker på min teori ang den första korsningen, stopplikten är ju egentligen bara typ "väjningsplikt 2.0", enda skillnaden mellan de 2 är ju bara att man måste stanna vid stopplikten, efter att man stannat till så råder exact samma regler som om det vore väjningsplikt. Så egentligen skulle den korsningen kunna ses som ett flervägsstopp eller flervägsväjning. Då kan man läsa i reglerna att "det är lämpligt att den som kom först fram till korsningen kör först". Men det är ju som upplagt för vilda diskussioner vid en eventuell krock. Håller nog ändå fast vid min lugn, ögonkontakt, samverkan teori

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Den där andra i Eskilstuna känns inte alls lika knepig, mycket vanligt förekommande. När dom gör så så beror det oftast på att sikten är bättre från den sidan där det enbart är väjningsplikt.

Efter lite mer fundering så känner jag mer o mer säker på min teori ang den första korsningen, stopplikten är ju egentligen bara typ "väjningsplikt 2.0", enda skillnaden mellan de 2 är ju bara att man måste stanna vid stopplikten, efter att man stannat till så råder exact samma regler som om det vore väjningsplikt. Så egentligen skulle den korsningen kunna ses som ett flervägsstopp eller flervägsväjning. Då kan man läsa i reglerna att "det är lämpligt att den som kom först fram till korsningen kör först". Men det är ju som upplagt för vilda diskussioner vid en eventuell krock. Håller nog ändå fast vid min lugn, ögonkontakt, samverkan teori

Ah fan... alltså... jag önskar jag undviker problem i dessa korsningar säger jag bara.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Stoppskyltar sätter dom ju upp där det är svårt att se, mycket trafik, för att undvika olyckor. Väjningspliktskyltar sitter där man tidigt ser om det kommer någon och att man lätt ska kunna rulla medan man ser om det kommer någon eller inte, så att man lätt ska kunna köra och inte stanna upp trafiken i onödan.

Jag skulle gå efter skylten, sedan högerregeln, ponera att det istället för väjskylten sitter en stoppskylt så att det är två st stoppskyltar. Vem kör först då?
"Flervägsstopp innebär att alla anslutande vägar har stopplikt. Lämpligast är att den som först stannade också först kör. Flervägsstopp är mycket ovanliga." Så det verkar inte vara så bestämt, mycket beroende på situationen, verkar det som...

Finns mycket att förbättra vad gäller skyltar och regler i trafiken, mycket som går att förenkla. Ibland förstår man inte hur dom har satt upp vissa skyltar...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Egen situation: 3-4 gånger har folk försökt ta sig in på mitt körfält, genom att bara försöka plöja rakt igenom mig. Men dom har märkt mig i sista stunden och väjt undan snabbt som fan.
Jag kör hoj, har kört sen maj detta året.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Egen situation: 3-4 gånger har folk försökt ta sig in på mitt körfält, genom att bara försöka plöja rakt igenom mig. Men dom har märkt mig i sista stunden och väjt undan snabbt som fan.
Jag kör hoj, har kört sen maj detta året.

Om det är till någon tröst när du ligger där mosad under bilen så var det iaf inte ditt fel
ALLTID den som byter fil som ansvarar för att körfältsbytet genomförs på ett säkert sätt, och dom har givetvis väjningsplikt för trafik som redan ligger i den filen dom tänker svänga in i.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Väjningsplikt != stopplikt. Stopplikt = väjningsplikt.
Går att läsa mer på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070090.htm

Ja, det vet jag mycket väl om, det är därför jag menade att det slutar med att de bägge korsande vägarna har väjningsplikt, vilket är ologiskt. Därför drog jag slutsatsen: fyrvägsstopp.

Men nu fick vi en ritad bild av hur korsningen ser ut, och då ser vi att det är 3 vägar, 2 som ansluter in i en tredje. Då är det inte konstigt längre, släpp helt enkelt fram personen till höger. Påtal om bilden Evra, så är det en huvudled om det sitter en sådan skylt där. Det är därför vägen är fetmarkerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vissa bilister kan vara väldigt roliga ibland:)

Kul att läsa om... mindre roligt att uppleva. Förra veckan så råkade jag ut för en idiot som trodde att högerregeln gäller i rondeller. :X

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Påtal om bilden Evra, så är det en huvudled om det sitter en sådan skylt där. Det är därför vägen är fetmarkerad.

Jag har sett dessa skyltar uppsatta på vägar där inga vägmärken eller något annat anger att det är en huvudled. Men detta kan däremot vara slarv av VV (eller sabotage), något som inte är allt för ovanligt har jag märkt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Den skylten säger att det är en huvudled och att den bred markerade vägen har förtur över dom anslutande vägarna som båda bör ha stopp/väjnings plikt

Visa signatur

En trött jäkel.