Prestandajämförelse AMD/Nvidia i Bitcoin

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandajämförelse AMD/Nvidia i Bitcoin

Det har dykt upp en bra jämförelse för er som sysslar med Bitcoin: http://www.hardocp.com/article/2011/07/13/bitcoin_mining_gpu_...

Länkade direkt till prestandasidan, men det är 6 sidor totalt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt dåligt skrivet det där bitcoin

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Verkar vara väldigt dåligt skrivet det där bitcoin

Jag och dessutom så kollar jag alltid på spel benchmarks istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Verkar vara väldigt dåligt skrivet det där bitcoin

Bullshit.

Alla vet att AMD-kort har många gånger fler ALUs än nvidiakort. Därav prestandan i bitcoin mining.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Verkar vara väldigt dåligt skrivet det där bitcoin

Om du ska kommentera är väl det minsta man kan begära att du läst artikeln, eller hur?

AMD beräknar specifika INT32-funktioner på en klockcykel, där nVidia kräver flera. Det tillsammans med fler beräkningsenheter är det troliga tekniska förklaringen till skillnaderna. Något som gås igenom i testet.

"There are a couple of reasons why AMD GPUs are faster at Bitcoin mining. Bitcoin mining uses SHA-256, based on the new SHA-2 cryptographic hash algorithm. SHA-256 just so happens to use something called the 32-bit integer right rotate operation. Apparently this can be carried out as a single instructions on AMD GPUs. On NVIDIA GPUs this requires more instructions. AMD also simply has more ALUs on each GPU compared to NVIDIA because of the use of the VLIW engine"

Skrivet av matnojje:

Jag och dessutom så kollar jag alltid på spel benchmarks istället.

Hur menar du att spel skulle vara en bra prestandaindikation när det gäller bitcoin-mining?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro