Permalänk
Medlem

Extremt tyst nätaggragat

Hejsan alla

Jag funderar att köpa ett nytt nätaggregat.
Det måste vara "EXTREMT tyst".

Det ska monteras i en Cooler Master Cosmos 1000
låda med följande datadelar:

Moderkort ASUS M5A99X EVO
Processor AMD Phenom II X6 1100T 3,3GHz
(överclockat till 4GHZ)
Minnet Corsair Dominator 8GB
(2x4GB) 1600Mhz DDR III
Hårddisar OCZ Solid 3 Series
SATA III 2,5" SSD - 60GB
Samsung SpinPoint F3 500GB 16MB
Samsung SpinPoint F3 500GB 16MB
Grafik-kort Gigabyte GeForce GTX 470 1280MB
Kylning Corsair lanserar Hydro H100

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Seasonic X-serie, Corsair AX-serie (som baseras på Seasonics X-plattform) och NXZT Hale 90 är alla bra alternativ då.

Har du inget grafikkort förresten? Har du inte det, eller ett låg till mellanklasskort, så kan du ta det helt fläktlösa Seasonic X-460FL.

Övriga aggregat i X-serien, Corsairs AX-serie och NXZT's Hale 90 serie är semipassiva (fläkten står still tills temperaturen blir för hög och sedan smygs den på allt eftersom belastningen ökar).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Corsairs AX-serie kyls passivt upp till 20% load innan fläkten drar igång. Mycket bra och tyst nätdel men kostar därefter.

Permalänk
Medlem

Seasonic x400FL eller x460FL, fläktlösa och modulära agg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

"Original" SeaSonic X-serie ska väl vara tystare än Corsair AX-serie även om de baseras på samma plattform. Tycker mig ha läst det, men inte jämfört själv. NXZT Hale 90 är också mycket tyst som ovanstående skriver. Bästa valen för tysta agg i en prestandarigg.

Helt fläktlöst är jag tveksam till i en speldator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

AX850w om du är beredd att betala lite extra. Fläkten går inte igång före du belastar det till 20% vilket betyder att i idle är det 100% ljudlöst. Och eftersom 850w är lite överdimensionerat kommer fläkten nog inte komma upp i så höga varv ändå.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Original" SeaSonic X-serie ska väl vara tystare än Corsair AX-serie även om de baseras på samma plattform. Tycker mig ha läst det, men inte jämfört själv. NXZT Hale 90 är också mycket tyst som ovanstående skriver. Bästa valen för tysta agg i en prestandarigg.

Helt fläktlöst är jag tveksam till i en speldator.

Hale90 verkar vara tyst även under hög belastning pga fläkten men det är väl inte semipassivt utan helt enkelt svalt och väldigt bra presterande? Detta medför ju lägre hastigheter på fläkten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Hale90 verkar vara tyst även under hög belastning pga fläkten men det är väl inte semipassivt utan helt enkelt svalt och väldigt bra presterande? Detta medför ju lägre hastigheter på fläkten.

Jag har aldrig påstått att det är semipassivt. Om det skulle vara det nu är det en nyhet för mig iaf. Det är dock fortfarande ett mycket tyst agg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig påstått att det är semipassivt. Om det skulle vara det nu är det en nyhet för mig iaf. Det är dock fortfarande ett mycket tyst agg.

Aha sorry, felciterade.

Jo det var ju precis det jag tänkte. Hale90 är nog tyst nog även för mig som är kräsen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av ernor_86:

Corsairs AX-serie kyls passivt upp till 20% load innan fläkten drar igång. Mycket bra och tyst nätdel men kostar därefter.

Eftersom fläkten är temperaturstyrd, så beror tidpunkten när fläkten drar igång i mångt och mycket på nätaggregatets placering. Sitter det i botten av chassit och det finns tillgång till frisk luft för nätaggregatsfläkten att dra in, så startar fläkten senare än vid 20% belastning (och håller då låga extremt tystlåtna varvtal längre).
http://www.silentpcreview.com/article1073-page4.html
Se jämförelsen mellan i "hotbox", vilket motsvarar placering av aggregatet i toppen av chassit och "out", vilket motsvarar bottenplacering med fritt luftflöde från utsidan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hale90 helt klart däremot så är det skillnad på fläktkontrollern i 550/650/750 jämfört med 850+ modellerna har jag läst, dom lägre ska vara väldigt tysta men dom andra vet jag inte men dom lär ju vara bra i alla fall sen rör det inte TS då han bara sitter med ett grafikkort

Permalänk
Medlem

Hale 90 läste jag på silentpcreview för ett tag sedan att de var besvikna på, i jämförelse med Seasonics x-serie och motsvarande Corsairs. Kommer inte exakt ihåg hur de formulerade det men jag kommer ihåg att slutsatsen var att det var bättre ur tystnadssynvinkel att köpa Seasonic eller Corsairs motsvarande hellre än Hale90.

Och om du vill ha ett system som är "extremt tyst" så ska du nog allvarligt ta och fundera på att slänga ut de där två 7200RPM diskarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför extremt tyst när det finns ljudlösa ? köp ett passivkyllt agg så blir det ljudlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Hale 90 läste jag på silentpcreview för ett tag sedan att de var besvikna på, i jämförelse med Seasonics x-serie och motsvarande Corsairs. Kommer inte exakt ihåg hur de formulerade det men jag kommer ihåg att slutsatsen var att det var bättre ur tystnadssynvinkel att köpa Seasonic eller Corsairs motsvarande hellre än Hale90.

Och om du vill ha ett system som är "extremt tyst" så ska du nog allvarligt ta och fundera på att slänga ut de där två 7200RPM diskarna.

Vad jag vet så har SPCR inte recenserat Hale 90, så var läste du det?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det var ingen recension, utan snarare i en diskussionstråd. Fast när jag tänker efter var det kanske i en fredagspanelsvideo här som kommentaren fälldes att Hale 90 inte var lika bra som konkurrenterna på tysthetsfronten. Jag vet faktiskt inte var det var, bara att jag för inte alls så länge sen tänkte för mig själv när jag läste/hörde det att "det var tur att jag inte köpte ett Hale90 utan ett Seasonic". Det var nämligen mellan de två aggen som jag stod och vägde när jag byggde min dator i vintras. Tyvärr kan jag inte bli mer specifik än så. Den som har lyssnat på båda aggen har säkert mer på fötterna än vad jag har, men jag ville bara flika in vad jag snappat upp eftersom Hale90 plötsligt fick ganska många hurrarop utan att det framgick tydligt huruvida de som hurrade verkligen hade testat det i jämförelse med SeaSonic.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag har 3 st som jag ska välja mellan, men jag har inte bestämt mig än.

Corsair AX 850W 80+ Gold 1575:-
Cooler Master Silent Pro Gold - 800W 1425:- och
Corsair HX850W 1395:-

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag har 3 st som jag ska välja mellan, men jag har inte bestämt mig än.

Corsair AX 850W 80+ Gold 1575:-
Cooler Master Silent Pro Gold - 800W 1425:- och
Corsair HX850W 1395:-

mvh
Njanja

Har själv ett HX650. Köpte det pga att jag läste att det var väldigt bra och framförallt tyst. Men nej, det är verkligen inte tyst så jag kan absolut inte rekommendera det. Visst, har man 7200 diskar i och fläktar på 1500rpm så är nätagget säkert tyst då det andra låter mer. Men här sitter jag med endast 2 fläktar i hela systemet på 800rpm + grafikkortet, 1ssd samt en greendisk som oftast är avstängd och det är nätagget som låter. Kan absolut inte kalla HX serien tyst (om det nu inte skiljer sig mellan de olika aggen i serien).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det var ingen recension, utan snarare i en diskussionstråd. Fast när jag tänker efter var det kanske i en fredagspanelsvideo här som kommentaren fälldes att Hale 90 inte var lika bra som konkurrenterna på tysthetsfronten. Jag vet faktiskt inte var det var, bara att jag för inte alls så länge sen tänkte för mig själv när jag läste/hörde det att "det var tur att jag inte köpte ett Hale90 utan ett Seasonic". Det var nämligen mellan de två aggen som jag stod och vägde när jag byggde min dator i vintras. Tyvärr kan jag inte bli mer specifik än så. Den som har lyssnat på båda aggen har säkert mer på fötterna än vad jag har, men jag ville bara flika in vad jag snappat upp eftersom Hale90 plötsligt fick ganska många hurrarop utan att det framgick tydligt huruvida de som hurrade verkligen hade testat det i jämförelse med SeaSonic.

Har inte mycket att gå på heller men det jag har att gå på är Sweclockers test med Hale 750 där snurrade fläkten strax under 700rpm hela testet oavsett last, alltså det kanske inte ät tystare idle då Seasonic(baserade) aggen är semipassiva men under belastning så kommer Hale90 vara tystare eftersom som Seasonic baserade nätdelarna varvar upp en hel del efter 70%

Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag har 3 st som jag ska välja mellan, men jag har inte bestämt mig än.

Corsair AX 850W 80+ Gold 1575:-
Cooler Master Silent Pro Gold - 800W 1425:- och
Corsair HX850W 1395:-

mvh
Njanja

Varför köpa en så kraftig nätdel? Du har ett grafikkort och totalt så drar din dator kanske 400watt om ens det vid belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag har 3 st som jag ska välja mellan, men jag har inte bestämt mig än.

Corsair AX 850W 80+ Gold 1575:-
Cooler Master Silent Pro Gold - 800W 1425:- och
Corsair HX850W 1395:-

Jag röstar på AX 850! Det är modulärt och passivt kylt under 20%. Seasonic FTW!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har inte mycket att gå på heller men det jag har att gå på är Sweclockers test med Hale 750 där snurrade fläkten strax under 700rpm hela testet oavsett last, alltså det kanske inte ät tystare idle då Seasonic(baserade) aggen är semipassiva men under belastning så kommer Hale90 vara tystare eftersom som Seasonic baserade nätdelarna varvar upp en hel del efter 70%

Varför köpa en så kraftig nätdel? Du har ett grafikkort och totalt så drar din dator kanske 400watt om ens det vid belastning.

Förra gången jag köpte en nätdel på 600W men lät så i helvete. Kostade mig nästa 700 kr.
Nu ska jag inte göra samma misstag igen. Jag vill satsa på en bra nätdel som ska klara nästa generation av
processorer, moderkort och grafikkort.
Nu köpte jag en ny datorn Phenom II X6 1100T som jag ska överklocka. Jag ska ska köpa vattenkylning också. Det betyder att dator ska bli belastad hela tiden eftersom jag ska stänga alla funktion som ger att processor kan inte gå in i vila läge eller nåt sånt. Därför vill jag ha en bra nätdel som klarar överbelastningen samt är tyst också.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag har 3 st som jag ska välja mellan, men jag har inte bestämt mig än.

Corsair AX 850W 80+ Gold 1575:-
Cooler Master Silent Pro Gold - 800W 1425:- och
Corsair HX850W 1395:-

Av dem så skulle jag välja AX. HX har helt klart högre fläktvarv vid låg- och mellanbelastning. Finns till och med nått test på det här på Swec tror jag? (HX750 och 850 är förresten tillverkat av en annan OEM än HX650)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

AX850 är helt knäpptyst. Talar utifrån egen upplevelse

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hejsan

Ok, då satsar jag på AX850.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Ok, då satsar jag på AX850.

mvh
Njanja

Varför inte nöja sig med ett Corsair CMPSU-750AX 750W?
Enligt http://www.anandtech.com/show/4011/corsair-ax750-80plus-gold ska den täcka alla dina behovs plus lite till

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Förra gången jag köpte en nätdel på 600W men lät så i helvete. Kostade mig nästa 700 kr.
Nu ska jag inte göra samma misstag igen. Jag vill satsa på en bra nätdel som ska klara nästa generation av
processorer, moderkort och grafikkort.
Nu köpte jag en ny datorn Phenom II X6 1100T som jag ska överklocka. Jag ska ska köpa vattenkylning också. Det betyder att dator ska bli belastad hela tiden eftersom jag ska stänga alla funktion som ger att processor kan inte gå in i vila läge eller nåt sånt. Därför vill jag ha en bra nätdel som klarar överbelastningen samt är tyst också.

mvh
Njanja

Ja men datorn kommer inte dra mer än 400watt även om du klockar eller stoppar in vattenkylning eller stänger av strömspar funktionerna.
Men det är du som väljer.