Hjälp! Jag kommer inte åt min externa usb-disk! Write protected

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag kommer inte åt min externa usb-disk! Write protected

Hej!

När jag vaknade i morse och startade min datorskärm så hade det hänt något under natten. Jag vet inte vad men det gick inte att läsa från min externa usb-disk. Jag startade om datorn och när den starta upp igen så hittades disken inte i utforskaren och när jag går in i windows 7:s egna partitions/disk-program och försöker komma åt disken där så säger den att disken är skrivskyddad och disken visas som opartitionerat diskutrymme. Mycket underligt tänkte jag, vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka. Jag vill inte behöva formatera disken eller göra något annat som kan förstöra datan på den för där är backup och annat viktigt.

Det är en WD elements 2TB

Någon som har några tips eller förslag om vad som bör göras för att få tillgång till diskens innehåll igen?

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Vive la liberté!

Testdisk kan nog fungera.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Det är bra att göra en avbild av disken som du sedan kan arbeta med. Vilket gör att du slipper risken för att tappa all data om disken kvaddar helt. Går att göra med ddrescue och SystemRescueCD.

Men är det värdefulla saker så ta disken till ett proffs. Backup är det inte om du bara har sakerna på ett ställe.

Permalänk
Medlem

Jag provade med GetDataBack men det verkar kört. Den hittar inte några partitioner över huvud taget. Denna disken höll i en månad. Min förra externa, som var en likadan, gick också åt pipan.

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem

ladda linux, dra över på usb.. boota "live boot" in i terminalen och börja leka ^

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl