Permalänk
Medlem

Kylning och PSU till Phenom II X6 1055T OC

Hej! Det här är min första tråd! Kul att äntligen gå med på sweclockers.com!

Så här ligger det till:
Jag har ett system som jag själv uppgraderat ett par gånger. Spec. finnes i signaturen.
I skrivande stund har jag en 650w Corsair PSU och paketfläkten till processorn. 5770 i CF.
Min processor är överklockad med hjälp av ASRocks inbyggda funktion till 3,2 GHz.
Jag skulle vilja överklocka mer, både processorn och grafikkorten, och dessutom sänka fläktljudnivån.
Första frågan är vad jag behöver för kylning! Helst av allt skulle jag vilja köra BF3 på så höga inställningar som möjligt. Vet att jag kommer klarar mig förbi de rekommenderade kraven.

OBS! Moderkortet har endast en chassis fan-kontakt. (Finns det något annat sätt att strömförsörja fläkt?)

Detta är vad jag har tittat på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/528952/kylning

Fråga nummer två: Hur höga klockfrekvenser räcker min PSU till?
Tack på förhand!

Permalänk

OBS! Moderkortet har endast en chassis fan-kontakt. (Finns det något annat sätt att strömförsörja fläkt?)
Bygg in en fläktkontroll som denna i ditt chassi Här

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

OBS! Moderkortet har endast en chassis fan-kontakt. (Finns det något annat sätt att strömförsörja fläkt?)
Bygg in en fläktkontroll som denna i ditt chassi Här

Som nytt chassi skulle jag välja fractal design R3 eller Xl om du vill ha extra mycket plats: Här

Svarade i alla fall på några av dina frågor, ska se om jag får tid till att svara på de andra lite senare !:)

Hur fungerar fläktkontrollen? För den ström direkt från PSU eller från cha.fankopplingen på moderkortet?

Permalänk

Om du verkligen vill överklocka bra så skulle jag rekomendera vattenkylning corsair h70, h80, h100 ?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Skrivet av Emilcore:

Hur fungerar fläktkontrollen? För den ström direkt från PSU eller från cha.fankopplingen på moderkortet?

Från nättaggget har jag för mig, vet ej hur det ser ut nu förtiden men hade en gammal fläktkontroll som kopplades in så.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk

Tror ditt nättagg funkar utmärkt! hade du tänkt volta din processor?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Tror ditt nättagg funkar utmärkt! hade du tänkt volta din processor?

Jag hade faktiskt tänkt använda ASRocks auto oc funktion i bios, den går upp till 4,0 GHz om jag inte minns fel. Är det en dålig idé?

Permalänk

Fläktkontrollen störmförsörjer fläkten(arna) via nätaggregatet, sedan kan du reglera hastigheten på fläktarna med potentiometrar. Beroende på modell så finns det även olika många fläktanslutningar på kontrollern. Ingen del av den är ansluten till moderkortet.

F.ö har jag samma kylare som dig och har själv överklockat min CPU (med ett 600W nätagg), och så länge du inte ska överklocka till några extrema frekvenser så ska den kylaren du tittat på räcka gott och väl. Vill du överklocka ytterligare så kan du börja kolla på vattenkylningssystem, t.ex någon av Corsairs slutna system.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

har samma nätagg och processor och har överklockat processorn till 3.6 GHz med stock kylaren.
30 grader idle, 60 grader under stress test.
dock kör jag inte CF så det kanske gör en skillnad.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneJa:

har samma nätagg och processor och har överklockat processorn till 3.6 GHz med stock kylaren.
30 grader idle, 60 grader under stress test.
dock kör jag inte CF så det kanske gör en skillnad.

Vad har du för chassi och annan kylning? Hur är dina fläktar konfigurerade? Vill gärna veta då jag redan nu får 60*C+ under stress med tre scythe gentle typhoon 1850 i ett dåligt xigmatek-case

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emilcore:

Hej! Det här är min första tråd! Kul att äntligen gå med på sweclockers.com!

Så här ligger det till:
Jag har ett system som jag själv uppgraderat ett par gånger. Spec. finnes i signaturen.
I skrivande stund har jag en 650w Corsair PSU och paketfläkten till processorn. 5770 i CF.
Min processor är överklockad med hjälp av ASRocks inbyggda funktion till 3,2 GHz.
Jag skulle vilja överklocka mer, både processorn och grafikkorten, och dessutom sänka fläktljudnivån.
Första frågan är vad jag behöver för kylning! Helst av allt skulle jag vilja köra BF3 på så höga inställningar som möjligt. Vet att jag kommer klarar mig förbi de rekommenderade kraven.

OBS! Moderkortet har endast en chassis fan-kontakt. (Finns det något annat sätt att strömförsörja fläkt?)

Detta är vad jag har tittat på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/528952/kylning

Fråga nummer två: Hur höga klockfrekvenser räcker min PSU till?
Tack på förhand!

kör på noctua kylare och 2 gt fläktar och den fläktkontroller någon länka, jag har dem och går och få tyst och jag skulle rekommendera det före dessa vattenkylda lösningar. även bra kylning på lite högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Vad har du för chassi och annan kylning? Hur är dina fläktar konfigurerade? Vill gärna veta då jag redan nu får 60*C+ under stress med tre scythe gentle typhoon 1850 i ett dåligt xigmatek-case

Har nyligen uppgraderat mitt system med Fractal Design Arc chassi med 4 140 mm fläktar.
insug: front och botten
utsug: bak och topp

cpu fläkt kör jag med Noctua NH-U9B SE2
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2

med överklockning kommer jag då upp i
Idle, Load
Cpu: 18c , 49c
Chassi: 30c , 57c

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.