Råka ta bort mina bilder och tömmde papperskorgen.

Permalänk
Medlem

Råka ta bort mina bilder och tömmde papperskorgen.

Hej råkade ta bort min mapp där jag hade en massa bilder utan att jag tänkte på det. Och sedan så råkade jag tömma papperskorgen, går det att få tillbaka filerna?

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, släng in hårddisken i en annan burk och kör Recuva. Vartenda sak du skriver till disken kan skriva över bilderna du "tagit bort".
http://www.piriform.com/recuva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szkar:

Stäng av datorn, släng in hårddisken i en annan burk och kör Recuva. Vartenda sak du skriver till disken kan skriva över bilderna du "tagit bort".
http://www.piriform.com/recuva

Har ingen annan dator! Har inte sparat något annat på hårddisken sen dess funkar det ändå?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Har ingen annan dator! Har inte sparat något annat på hårddisken sen dess funkar det ändå?

Starta bara inte datorn mera. Be en vän eller liknande om att få låna hans eller hennes dator för att göra det på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Starta bara inte datorn mera. Be en vän eller liknande om att få låna hans eller hennes dator för att göra det på.

Datorn e på nu. Men skall jag testa med att återställa den till en tidigare tidpunkt.

Dock så har jag dom flesta bilderna på mobilen men det var ett par fina killcams från mw2 som försvann samt alla genvägar jag hade....

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Har ingen annan dator! Har inte sparat något annat på hårddisken sen dess funkar det ändå?

Kanske, att använda datorn innebär att skriva saker till disken. Cachen till webbläsaren är ett exempel på sådant som skrivs. När du återställer med recuva, hämtar recuva och installerar recuva skriver du till disken och riskerar att förstöra bilderna. Du får själv värdera datan som du raderat. Vid flera tusen ringer du ibas. Men det viktigaste använd inte disken i onödan om du inte vet vad du håller på med. Ta hjälp av en väns dator där du kopplar disken till och läser från din disk och skriver till vännens.

Permalänk
Medlem

Återställde till en tidigare tidspunkt nu och alla genvägar kom tillbaka men inte bilderna... Aja shit happends

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Återställde till en tidigare tidspunkt nu och alla genvägar kom tillbaka men inte bilderna... Aja shit happends

Nej, återställningspunkter återställer inte filer. Endast inställningar och installerade program.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Sötast
Skrivet av Inteno:

Återställde till en tidigare tidspunkt nu och alla genvägar kom tillbaka men inte bilderna... Aja shit happends

Jag gillar hur du gör en tråd för att be om hjälp endast för att totalt ignorera svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Återställde till en tidigare tidspunkt nu och alla genvägar kom tillbaka men inte bilderna... Aja shit happends

Du läste inte vad som stod när du gör en återställning? "Filer berörs inte av blablabla..".

Permalänk
Medlem

en återställning till en tidigare fungerande punkt återställer endast vissa systemfiler som har rasat och inga filer. Det finns bra program för att plocka fram data men dom kostar lite om du nu inte gör som många andra gör... något vi inte talar om här iaf.

Tips: Det finns program till windows som du kan göra snapshots på delar eller hela systemet om du vill. ett tips för framtiden.

mer tips
Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gillar hur du gör en tråd för att be om hjälp endast för att totalt ignorera svaren!

Gör jag! Då ingen i min närhet har en stationär dator så kan jag inte plocka ut hårddisken och sätta den i en annan dator.

Men jag hade några av dom bilderna på mobilen iaf. Så nu vet jag hur jag skall göra nästa gång om det händer.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Nu är jag verkligen ingen expert men jag råkade ta bort över 400 bilder på min son.. dom låg på d:/ tanka hem recuva och hitta dom direkt, skulle återställa bilderna och till min förvåning kom infon "Om du återställer till samma disk så kan filerna bli skadade" så jag återställde till c:/ istället, funka skit bra.. riktigt smidigt program också. på svenska dessutom

Visa signatur

//Johan

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan ruskat om datorn sedan du förlorade bilderna förlorar du knappast något mer på att köra Recuva nu på direkten. Beroende på hur fragmenterad din dator är så kan det mycket väl vara så att det är helt ok att installera recuva och sedan återställa bilderna utan problem. Jag skulle ta den risken iallafall. Om du har flera hårddiskar i datorn och bilderna inte låg på systemdisken är det ju bara att köpa ett externt hårddiskchassi och köra allt via USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Eftersom du redan ruskat om datorn sedan du förlorade bilderna förlorar du knappast något mer på att köra Recuva nu på direkten. Beroende på hur fragmenterad din dator är så kan det mycket väl vara så att det är helt ok att installera recuva och sedan återställa bilderna utan problem. Jag skulle ta den risken iallafall. Om du har flera hårddiskar i datorn och bilderna inte låg på systemdisken är det ju bara att köpa ett externt hårddiskchassi och köra allt via USB.

Vadå kan det hända något om man kör Recuva?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Kör "EASUS data recovery" direkt i windows, har funkat för mig.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inteno:

Vadå kan det hända något om man kör Recuva?

Om man startar samma installation som filerna låg på eller kör Recuva på samma disk man raderade bilderna på så finns risken att antingen Windows eller Recuva (eller något annat program för den delen) skriver över den delen av hårddisken där de raderade bilderna ligger.

Permalänk

Pandora Recovery har funkat för mig förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av icqdevil:

Nu är jag verkligen ingen expert men jag råkade ta bort över 400 bilder på min son.. dom låg på d:/ tanka hem recuva och hitta dom direkt, skulle återställa bilderna och till min förvåning kom infon "Om du återställer till samma disk så kan filerna bli skadade" så jag återställde till c:/ istället, funka skit bra.. riktigt smidigt program också. på svenska dessutom

beror ju på att filerna ligger på en del av hårddisken som är marked som ledig, programmet kan inte styra var på hårddisken som den återskapade filen hamnar, fil1 kan tex sparas över fil2 och då går det inte att rädda fil2.

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Gör jag! Då ingen i min närhet har en stationär dator så kan jag inte plocka ut hårddisken och sätta den i en annan dator.

Men jag hade några av dom bilderna på mobilen iaf. Så nu vet jag hur jag skall göra nästa gång om det händer.

Tack så mycket för hjälpen!

Varför tror du att man måste ha en stationär dator för att läsa innehållet i någon annans disk? Det är bara att köpa/låna en sladd som gör om disken till en usb-disk - kostar en hundring eller så.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~