ssd+lagringsdisk med AHCI aktiverat

Permalänk
Medlem

ssd+lagringsdisk med AHCI aktiverat

har läst att om man har en ssd så ska man aktivera AHCI mode i bios för att få bättre prestanda på ssdn, men om man då tex har en mekanisk hårddisk som lagringsdisk hur påverkas då den av AHCI, får den också bättre prestanda då eller hur funkar det egentligen ?

Permalänk
Medlem

Tror att alla SATA enheter tjänar på att ha AHCI aktiverat har dock inget belägg bakom det påståendet, men jag vet iaf att prestandan inte blir sämre. Jag har kört AHCI så länge jag kan minnas även utan SSD disk i systemet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

okej

läste någonstans också att man ska aktivera AHCI i bios innan man installerar windows 7 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

okej

läste någonstans också att man ska aktivera AHCI i bios innan man installerar windows 7 ?

det du kan göra är att ställa om till ACHI i windows, sen byta i BIOS, då ska det funka utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

det du kan göra är att ställa om till ACHI i windows, sen byta i BIOS, då ska det funka utan problem.

okej, men om man ställer in AHCI i bios före man installerar windows 7 så behöver man väl inte ställa in AHCI i windows 7 sen när det e installerat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

okej, men om man ställer in AHCI i bios före man installerar windows 7 så behöver man väl inte ställa in AHCI i windows 7 sen när det e installerat ?

precis, då installeras drivrutinerna för AHCI under w7 installationen.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

okej, tack för svar