Rekommenderar ni SSD eller mekanisk till en äldre dator?

Permalänk

Rekommenderar ni SSD eller mekanisk till en äldre dator?

Hej!

Byggde en dator åt mina päron med överblivna delar, bl.a. en snål AMD X2, 2GB RAM, ett HD4550
och ett ASUS M2N68 tror jag det var. Hårddisken är en IDE-disk på 80GB. Högljudd och den blir fruktansvärt slö ett par månader efter installation av Windows XP.

Ska jag köpa en billig SSD på 32-60GB (behövs inte mer lagringsutrymme än så) eller en rapp och prisvärd mekanisk disk, typ Samsung F3 på 500GB eller dylikt?

Hur skulle ni ha tänkt i min situation?

Permalänk
Medlem

En hybrid kanske? Såg en för 1000:- på Inet innan, men hittar den inte nu, hmm.
500gb, med 4gb "SSD" var det iaf.

EDIT: Här var dem Hybrid

Permalänk
Medlem

en 160-320gb sata 2 5400rpm som är tyst och snabb nog för att surfa på internet

Permalänk
Skrivet av Uvania:

en 160-320gb sata 2 5400rpm som är tyst och snabb nog för att surfa på internet

Aa, du kanske har rätt. Antar att det är väldigt stor skillnad på en modern Sata2 5400-varvare och en IDE-disk från millenieskiftet?

Största problemet med datorn är uppstartstiden (typ 8-10 minuter med Windows XP, och den är hyfsat nyinstallerad) och att program tar 1000 år att starta!

Skrivet av biorrith:

En hybrid kanske? Såg en för 1000:- på Inet innan, men hittar den inte nu, hmm.
500gb, med 4gb "SSD" var det iaf.

EDIT: Här var dem Hybrid

Kul idé, men det känns inte så prisvärt? 1000 spänn för en 500GB-are...

Permalänk

Jag har haft en X25m g2 i en dator med en 4850e processor och det var det definitivt värt. Har ssd i alla mina datorer förutom netbooken och det ger en bra skjuts för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Skrivet av ministerkrister:

Jag har haft en X25m g2 i en dator med en 4850e processor och det var det definitivt värt. Har ssd i alla mina datorer förutom netbooken och det ger en bra skjuts för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för info, speciellt eftersom det sitter en 5050e-processor i den dator som jag behöver en disk till.

Det kanske är så att den viktigaste faktorn är hur mycket pengar jag vill spendera? En modern HDD skulle nog snabba upp allt väldigt mycket till ett lågt pris medan en SSD ger ännu större effekt till ett högre pris...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Tack för info, speciellt eftersom det sitter en 5050e-processor i den dator som jag behöver en disk till.

Det kanske är så att den viktigaste faktorn är hur mycket pengar jag vill spendera? En modern HDD skulle nog snabba upp allt väldigt mycket till ett lågt pris medan en SSD ger ännu större effekt till ett högre pris...?

Det där summerar nog ihop det ganska bra
Oavsett vad du väljer så bör det gå snabbare än idag, kollar man på din post om att det tar upp till 10 minuter att starta datorn låter det ju som att det finns fysiska fel på den disken som används idag så då lär även en ny 5400RPM disk gå bättre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

En bra 5400-varvare skulle jag köpa.

Ssd verkar strula på många burkar, speciellt lite äldre.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det där summerar nog ihop det ganska bra
Oavsett vad du väljer så bör det gå snabbare än idag, kollar man på din post om att det tar upp till 10 minuter att starta datorn låter det ju som att det finns fysiska fel på den disken som används idag så då lär även en ny 5400RPM disk gå bättre.

Yessir! Nu återstår bara att välja en lämplig mekanisk disk... kanske borde gå efter pris där med? Några uppenbara minor att undvika?

Det är möjigt att den sjunger på sista versen. Den knattrar frenetiskt under hela uppstartsprocessen och ett bra tag efter att skrivbordet kommit fram så den kanske borde förpassas till en ny värld...

Skrivet av davyp3:

En bra 5400-varvare skulle jag köpa.

Ssd verkar strula på många burkar, speciellt lite äldre.

Jaag är mer och mer inne på det spåret. Någon speciell du rekommenderar?

Permalänk

Har du inte provat att optimera datorn med olika program?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Har du inte provat att optimera datorn med olika program?

Har provat det tidigare och effekten var försumbar. Antar att du syftar på Defrag etc?

Permalänk
Medlem

alltså en modern 5400rpm med sata 2 är absolut inte slö och kommer funka felfritt i en äldre dator medans en SSD kommer flaskhalsa / bli instabil i en äldre dator som du beskriver den, SSD's är gjorda för nya datorer och inte för datorer som leverades med xp till exempel

Permalänk
Medlem

om du gör en litet mindre system partition om säj kanske 60-100 gig det första du gör på en modern hårddisk kommer den att bli bra snabb, plus att om du kan få dina päron att spara ev "viktiga" saker som foton och sånt på den andra partitionen är det lättare att blåsa c: om du skulle behöva installera om xp tex.

Permalänk

Vi kör på en 5400rpm:are och gör som tjabo säger helt enkelt! Tack pojkar!