Permalänk

Okunnig behöver hjälp!

Hej! Det är så att jag har äntligen har bestämt mig för att lösa ett stort problem jag har haft.

Jag har en 40" Samsung LED TV och en extern hårddisk med massa filmer på. Jag vill kunna koppla in den externa disken till tv;n så att jag kan spela upp filmer därifrån. Både full HD (1080p) och normala dvd.

Har lite frågor jag skulle gärna vilja få svar på och lite tips vad ni tycker jag ska köpa för mitt användningsområde.

Är det en mediaspelare jag behöver köpa för detta enbart? Eller måste jag köpa någon kabel eller annat för att få det hela att funka? Vad är den bästa lösningen och vad för prylar rekommenderas? Sidofråga; Det är inte möjligt att bara plugga in usbn till tv;n och få det att funka? Bara att jag kanske har missat något...

Förlåt för min okunnighet, absolut inte mitt forum

All hjälp uppskattas till tusen!

Edit: Kan tilllägga att jag har en Blue-ray spelare också om det spelar någon roll

Det jag vill ha är den bästa/smidgaste lösningen för att uppnå den bästa tänktbara kvaltén helst så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Om det bara gäller att spela upp filmer så rekommenderar jag en mediaspelare.
Har själv en mediaspelare med i 1tb hdd och den funkar alldeles utmärkt spelar upp i 720p men det finns säkert mediaspelare som spelar upp i 1080p.

billigaste jag kunde hitta :).
http://www.inet.se/artikel/6304285/western-digital-wd-tv-live...

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk

Hur är det om man vill köra trådlöst? Streama full 1080p helt från datorn och både kunna koppla in den externa hårddisken om man skulle vilja det.

Boxee Box kostar ju nästan 2 tusen det är nog smärtgränsen men jag tvekar på om det är värt det?

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

om du vill ha trådlöst så är nog det här den billigaste lösningen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/631298/mediaspelare

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk

Hejsan!

Tänkte bara kika.. vad är det för modell på Samsungen? Min 40" Samsung LED har USB-uttag, i vilket man kan plugga i externa hårddiskar! Via TVn kan du sen välja hårddisken -> Välja Movie och bläddra bland dina filmer. Den inbyggda mediaspelaren kan spela upp de flesta vanliga formaten, tyvärr inte DTS-ljud (men det kan fixas m.h.a www.samygo.tv). Det lär vara det absolut billigaste alternativet

Edit: Det är inga problem att spela upp 1080-filmer!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av F.Krueger:

Hejsan!

Tänkte bara kika.. vad är det för modell på Samsungen? Min 40" Samsung LED har USB-uttag, i vilket man kan plugga i externa hårddiskar! Via TVn kan du sen välja hårddisken -> Välja Movie och bläddra bland dina filmer. Den inbyggda mediaspelaren kan spela upp de flesta vanliga formaten, tyvärr inte DTS-ljud (men det kan fixas m.h.a www.samygo.tv). Det lär vara det absolut billigaste alternativet

Edit: Det är inga problem att spela upp 1080-filmer!

Oj, du jag kan erkänna att jag tog förgivet att det inte gick men kanske är värt att testa!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=410962 - Är tv;n jag har.

Uppdatering: Försökte ansluta nu men det står att källan inte hittas/liknande. Konstigt...

Permalänk
Skrivet av Lightdevil:

Oj, du jag kan erkänna att jag tog förgivet att det inte gick men kanske är värt att testa!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=410962 - Är tv;n jag har.

Uppdatering: Försökte ansluta nu men det står att källan inte hittas/liknande. Konstigt...

Hm.. jag har en UE40B7050 och den kan läsa alla usb-hårddiskar jag pluggat in, en extern hårddisk (en gammal laptophårddisk i en kabinett och diverse mindre usb-stickor).

Står det så direkt när du pluggar in den eller när du försöker input till den? Kan du kanske prova med en usb-sticka om det fungerar?

Permalänk
Skrivet av F.Krueger:

Hm.. jag har en UE40B7050 och den kan läsa alla usb-hårddiskar jag pluggat in, en extern hårddisk (en gammal laptophårddisk i en kabinett och diverse mindre usb-stickor).

Står det så direkt när du pluggar in den eller när du försöker input till den? Kan du kanske prova med en usb-sticka om det fungerar?

Jag har en Western Digital My Book Essential 1.5TB.

Det står när jag försöker jag går in på menyn och väljer usb längst ner =/

"Källan är inte ansluten, kontrollera anslutningen igen" så står det.

Ska pröva en annan sticka och testa. Uppdaterar inlägget.

Edit: Fan, funkade inte, fortfarande samma. Tack för all hjälp hittills, undrar bara vad problemet är =(

Permalänk

Ahh, dåliga nyheter tyvärr. Det verkar som skillnaden mellan min UE40B7050 och din UE40B6050 är bland annat det. När jag jämförde våra på samsungs hemsida så stod det mycket om just att man kan använda externa hårddiskar på 7050'n, något som det inte stod någonting alls om på 6050.. Tråkigt

But! Det är jättekul att bygga HTPC Dessutom får du mycket mer frihet med en HTPC!

Permalänk

Skit, varför tog man inte 70'in :>P Men du ska ha tack så mycket för all hjälp, kunde ju ha gått!

Tror det får bli en mediaspelare, vill helst komma undan med 1500 max. Men får läsa runt lite vilken som är bäst och så

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=473945 funkar det inte med en sån? Billig och bra efter vad jag hört. Använder inte själv.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.