Simplaste Automatiska Backupsystemet?

Permalänk
Medlem

Simplaste Automatiska Backupsystemet?

Okej, så jag har insett att jag behöver ett rejält backup system för mina bilder och filmer.

Mina Behov?
I nuläget har jag ca 250 gb film/bilder alla dessa först in direkt på E: (en WD 1tb)
Efter att filöverföringarna gjorts från Kamera till Hårddisk Kopierar jag dem sedan till F: (En identisk WD 1tb)
I nuläget tas väl ca 30gb Bilder/filmer i veckan, men det varierar och kommer bara öka ju mer prylar till kameran jag får.

För att vara något försäkrad med utrymme ett tag framöver anser jag mig själv i ett behov av 2tb diskar. Bör räcka något år eller så. Lär göra mig av med en del material och visst hamnar på annat än digitalt medium.

Nu till själva frågan, är beräd att lägga en del pengar (läs 2000-3000:-) men vad skall jag köpa?
Ska jag köpa 2x2tb diskar, raidkort för raid 1? hur pass krångligt är detta? Jag vill fortfarande använda E: som källan som tar emot data från kameran för att sedan kopiera ut detta (utsorterade materialet) till två andra diskar.

En NAS? Dyrt? Krångligt? RAid 1?

Har ni förslag?
Att jobba lite för att få ihop ett system är inga problem men så lite underhåll som möjligt helst och ett system som gör att jag spar tid.
Kamera -> E: = 30-40 minuter
E: -> F: = 20-30 minuter
F: -> Ännu en HD = 20-30 Minuter
Det är ganska mycket tid för att mina bilder skall vara säkra.

MvH
KF

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Raid är inte backup! Ett script som kopierar till en annan disk med fördröjning är backup och helst ska du skydda kopian mot fysiska skador. Men en nas är nog lösningen för dig. Fungerar helt oberoende av din main dator och efter konfiguration sköts replikeringen automatiskt.

Permalänk
Medlem

låt säga att jag i framtiden kommer behöva så mycket som 6-8tb x 2 lagring för mitt material, En sån nas e inte billig direkt. Hur skulle en extra dator fungera för detta ändamålet? Alltså BARA lagring, absolut inget annat. Tänker mig ett chassi (i stil med Fractal Design Define Mini Svart) med minimal lösning för CPU/grafik kraft och utrymmer för hårddiskar (moddning såklart)
Vad skulle man välja idag? Inte alls insatt i mini datorer.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Raid är inte backup!

Förlåt mig men jag hade fått för mig att speglingen av data i RAID 1 är en funktion man kan kalla "backup" ?

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Rekordmedlem

En backupp ska du inte ha ansluten alls, köp lösa diskar och kopiera varje fil till minst 2 backuppdiskar, koppla sedan bort diskarna på alla sätt, de ska inte ha någon anslutning till el eller nätverk eller datorer utom just vid det tillfälle det kopieras filer, och då ska du endast ha en backuppdisk i taget inkopplad, för att få säker backupp ska du skydda dig för alla elfel och filfel som kan förutses, tex en inkopplad nas kan dö samtidigt som din dator om det blir ett elfel tex pga åska, på samma sätt kan det gå illa om det kommer in virus, de kan korrumpera filsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Raid skyddar välan mest om en utav hårddiskarna skulle paja (Raid 1 och 5 iaf), inte riktigt samma som en ren backup. Sen när jag uppgraderar min speldator kommer jag låta den gamla bli en NAS med 6 x 2TB HDD i Raid 5, samt 2 x 2TB i Raid 1. Tycker det borde räcka ett tag...

Om du vill ha ordentlig backup så följ råden ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Förlåt mig men jag hade fått för mig att speglingen av data i RAID 1 är en funktion man kan kalla "backup" ?

Om du får fel i filsystemet kommer detta speglas till båda diskarna. Så nej - RAID är inte backup.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem

#! /bin/bash echo Backup Started `date` >> /var/www/docs_backup/backuplog.txt tar -cf /var/www/docs_backup/`date +%Y%m%d`.tar /var/www/docs/ gzip -f9 /var/www/docs_backup/`date +%Y%m%d`.tar /var/www/docs_backup/`date +%Y%m%d`.tar.gz echo Backup Completed `date` >> /var/www/docs_backup/backuplog.txt

ett simpelt "backup" script som jag skrev för allmänna dokument här på jobbet. körs varje vardag efter alla gått hem. problemet är att det gör en komplett backup av samtliga dokument varje gång och inte är en inkrementell backup. så data mängden blir större.

Permalänk
Medlem

Igen, om jag ska ha vad ni kallar "ren backup" blir det ju helt plötsligt krångligt med extra moment osv osv.

Så raid 1 verkar det enklaste, för jag antar att om jag sorterar ut bilder på arbets disk E: o sen kopierar materialer till K: speglas det automatiskt på H: om K och H ligger i raid 1 ?

Tipps för o komma igång med raid 1? Bra guide sidor etc?

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Rekordmedlem

Raid 1 har ABSOLUT INGET MED BACKUP ATT GÖRA !!! Det ger endast skydd mot hårddiskfel.
Du är dum om du tror att du skyddar din data med raid, elfel och fel i filsystemet dödar båda diskarna samtidigt, och allt är borta. det är bättre att kopiera till en enkeldisk än att köra raid , även om disken sitter i datorn är det säkrare än raid 1 om det inte är upptime du är ute efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Förlåt mig men jag hade fått för mig att speglingen av data i RAID 1 är en funktion man kan kalla "backup" ?

Om något går fel blir det fel på båda diskarna. Enda fördelen är skydd mot diskkrasch och är bra om man inte kan ha downtime på servern (företag). Mycket trevligare att köra en backup fördröjt till en annan disk.

Skrivet av mrqaffe:

En backupp ska du inte ha ansluten alls, köp lösa diskar och kopiera varje fil till minst 2 backuppdiskar, koppla sedan bort diskarna på alla sätt, de ska inte ha någon anslutning till el eller nätverk eller datorer utom just vid det tillfälle det kopieras filer, och då ska du endast ha en backuppdisk i taget inkopplad, för att få säker backupp ska du skydda dig för alla elfel och filfel som kan förutses, tex en inkopplad nas kan dö samtidigt som din dator om det blir ett elfel tex pga åska, på samma sätt kan det gå illa om det kommer in virus, de kan korrumpera filsystemet.

Om man kör en disk i datorn dit man kör daglig backup och sedan en gång i veckan ansluter en till disk och kör extern backup som sedan skyddas mot brand.

Skrivet av folkeryd:

låt säga att jag i framtiden kommer behöva så mycket som 6-8tb x 2 lagring för mitt material, En sån nas e inte billig direkt. Hur skulle en extra dator fungera för detta ändamålet? Alltså BARA lagring, absolut inget annat. Tänker mig ett chassi (i stil med Fractal Design Define Mini Svart) med minimal lösning för CPU/grafik kraft och utrymmer för hårddiskar (moddning såklart)
Vad skulle man välja idag? Inte alls insatt i mini datorer.

En nas behöver inte vara en färdig produkt från typ Netgear. För i grunden är det en dator. Om man kör med freenas så har du ett förslag nedan med två interna diskar och en backup-disk.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/632586/2011-07-18

Permalänk
Medlem

Okej, då e jag med, tack.

Skrivet av jocke92:

Om något går fel .....

Och om jag sedan planerar att utöka min lagring på denna mini itx burk? PCI kort med sata expansioner finns väl? och i längden bör väl det bli billigare än att köpa en Märkes "NAS" ?

En hemma byggd nas för mitt ändamål bör väl inte i regel BEHÖVA mer kräm än tex ett Intel D510MO Atom D51? o där med kanske klara sig undan på ett ca 250w agg?
Och kanske då tillomed en simpelt hemmagjord burk ? (just nu tänker jag ekonomiskt)

Eller så skiter man i allt detta o köper ett gäng LaCie Minimus USB 3.0 2TB och kopierar över till dom efter varje foto session.
Alltså brand och atombomber bryr jag mig inte om, är olyckan framme ja.... då e livet surt men jag orkar inte vara så paranoid, tänker mest på blixten och disk meltdowns.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Okej, då e jag med, tack.

Och om jag sedan planerar att utöka min lagring på denna mini itx burk? PCI kort med sata expansioner finns väl? och i längden bör väl det bli billigare än att köpa en Märkes "NAS" ?

En hemma byggd nas för mitt ändamål bör väl inte i regel BEHÖVA mer kräm än tex ett Intel D510MO Atom D51? o där med kanske klara sig undan på ett ca 250w agg?
Och kanske då tillomed en simpelt hemmagjord burk ? (just nu tänker jag ekonomiskt)

Eller så skiter man i allt detta o köper ett gäng LaCie Minimus USB 3.0 2TB och kopierar över till dom efter varje foto session.
Alltså brand och atombomber bryr jag mig inte om, är olyckan framme ja.... då e livet surt men jag orkar inte vara så paranoid, tänker mest på blixten och disk meltdowns.

Nu är det ett mini-itx (som är lite högre). Som sitter i ett m-atx chassi. 6 hdd-platser, plats för en 2x5,25"->3x3,5" adapter och du kan säkert modda in flera platser med enkla medel. Du har en pci-e x16-port och en x4. Så du kan stoppa i två s-ata-kort. Kommer bli billigare i längden för ingen färdig nas har så många hårddiskplatser.

Nackdelen med kortet du pratar om är mängden s-ata kontakter och även att det finns en pci-e plats mindre. Du sparar inte mycket på att köpa ett nätagg med mindre styrka.

Visst kan du köpa en usb-disk och strunta i nasen men då kommer du inte ifrån systemet du kör nu med filöverföringar. För på nasen slänger du efter varje foto-session över bilderna till nasens ena disk. Sedan på en bestämmd tidpunkt sker en replikering till den andra disken och en gång i veckan stoppar du i din usb-disk och automatiskt sker en backup dit. Visst kan samma procedur rulla på din dator men då kan det inte ske oberoende. För idag kör du med Windows filöverföring? Och jag tror inte den kör med någon koll på datan efteråt. Har man otur kan den bli förvanskad på vägen och bilden korrupt.

Permalänk
Medlem

Alot makes sense, skitfina punkter, känner att jag börjar hajja
Ska titta närmare på en egenbyggd nas, då det nu ploppade upp lite ideer till ett hemmagjort chassi (vilket inte spelar nån roll då nasen ska stå på vinden brevid routern.
Nej windows har la ingen efterkoll men sen så har jag aldrig varit med om dataförlust igenom det. Den lilla risken att ett par bilder kanske försvinner har jag kunnat leva med.
Menar du att freenas tillexempel eliminerar denna risk? vilka program ska jag ta en titt på för att få en simpel nas att smidigt fungera med min stationära?

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Alot makes sense, skitfina punkter, känner att jag börjar hajja
Ska titta närmare på en egenbyggd nas, då det nu ploppade upp lite ideer till ett hemmagjort chassi (vilket inte spelar nån roll då nasen ska stå på vinden brevid routern.
Nej windows har la ingen efterkoll men sen så har jag aldrig varit med om dataförlust igenom det. Den lilla risken att ett par bilder kanske försvinner har jag kunnat leva med.
Menar du att freenas tillexempel eliminerar denna risk? Vilka program ska jag ta en titt på för att få en simpel nas att smidigt fungera med min stationära?

Filsystemet zfs håller koll på filerna när de är lagrade och via rsync i freenas så verkar det finnas en växel att lägga i för att garanterat få checksumman kollad. Vid filöverföringar i Windows kör jag ibland med teracopy som har möjlighet till det.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha ett Robocopy script som du har schemalagt att köras med jämna intervaller till 2 olika diskar?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead