Permalänk
Medlem

ssd i ny laptop

Tjena:)

Jag tänkte skaffa en ny laptop, och hade tänkt att ta och kasta in en ssd i den:)

Men nu har jag 2 frågor:
1: blir det stor skillnad mellan en 5,4k varvs hårddisk och ssd?
Domma ssd har jag kollat in:
http://www.inet.se/artikel/4301744/ocz-ssd-vertex-2-60gb
http://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

2. är det lätt att byta i en runt 15 tums laptop?
Och hur är det exakt med garantin?

Jag kan också tillägga att jag inte har bestämt mig helt vad jag ska ha för laptop, men lutar iallfall åt en fusion:)

Tack för hjälpen i förhand!:)

//Viktor

EDIT: blir nog ingen fusion, då den inte kanske passar så bra till surf:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

SSD är dizzart snabbare än mekaniskadiskar, tyvärr blir man snabbt fart blind.

De flesta är mycket enkla att byta, en skruv för att öppna luckan och sedan eve fyra skruvar för att hålla disken i vaggan, men dock kan det vara stora variationer mellan laptoptillverkare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

SSD är dizzart snabbare än mekaniskadiskar, tyvärr blir man snabbt fart blind.

De flesta är mycket enkla att byta, en skruv för att öppna luckan och sedan eve fyra skruvar för att hålla disken i vaggan, men dock kan det vara stora variationer mellan laptoptillverkare.

Okej, jag kastar upp vilken laptop det blir så fort jag har bestämt mig:)

Tack för hjälpen, men kanske återkommer om en stund till dig (om det går bra):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

SSD är dizzart snabbare än mekaniskadiskar, tyvärr blir man snabbt fart blind.

De flesta är mycket enkla att byta, en skruv för att öppna luckan och sedan eve fyra skruvar för att hålla disken i vaggan, men dock kan det vara stora variationer mellan laptoptillverkare.

tjena igen:)

Lutar åt en mini-pc, och jag undrar hur det är med att byta ssd på dom?
funderar lite på: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
(dock kanske inte elgiganten:P)
vet du hur det är med ram minnen på dom, är det lätt?
Och garanti är nått jag också vill behålla:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag ingen aning angående specifika modeller.

Googlade, hittade. http://www.youtube.com/watch?v=E5U6fuiqKKY

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag bytte till en ssd i min eeepc 1000h och den blev ju lite kvickare men inge supersonic speed.
Det ända jag har noterat är att den bootar något fortare och är lite tystare nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Tyvärr har jag ingen aning angående specifika modeller.

Googlade, hittade. http://www.youtube.com/watch?v=E5U6fuiqKKY

Tackar för hjälpen, jag ska sticka till någon fysisk butik och kolla efter någon laptop med service luckor:)
Och eftersom det värkar soppas enkelt så kanske man tar mer ram (om det är mini-laptop) på det också:)

Och garantin sitter kvar om man byter tillbaka till originaldelar om nått skulle hända?:)

Skrivet av bärplockaren:

Jag bytte till en ssd i min eeepc 1000h och den blev ju lite kvickare men inge supersonic speed.
Det ända jag har noterat är att den bootar något fortare och är lite tystare nu.

Okej, men då kanske det är ovärt?
Vilken ssd kör du med?:)

funderar isåfall på att köpa en sådan här till:)
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2745409&SL_...

(typ 65 kr med swec rabatt):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Samsung 470 Series 128gb.

Angående om de är ovärt eller inte med tanke på att min 1000h har ju några år på nacken nu, så det har säkert blivit bättre nu skulle jag tro.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Tackar för hjälpen, jag ska sticka till någon fysisk butik och kolla efter någon laptop med service luckor:)
Och eftersom det värkar soppas enkelt så kanske man tar mer ram (om det är mini-laptop) på det också:)

Och garantin sitter kvar om man byter tillbaka till originaldelar om nått skulle hända?:)

Okej, men då kanske det är ovärt?
Vilken ssd kör du med?:)

funderar isåfall på att köpa en sådan här till:)
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2745409&SL_...

(typ 65 kr med swec rabatt):)

Idag får man oftast behålla garantin om uppgraderingen gjorts på ett "fackmannamässigt sätt" mao du lär inte få ut ngt om mördar komponenterna med en ESD (Electo Static Discharge). Men det varierar från tillverkare till tillverkare, och datorn kan vara "plomberad" så att de kan se om du öppnat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör med en Samsung 470 Series 128gb.

Angående om de är ovärt eller inte med tanke på att min 1000h har ju några år på nacken nu, så det har säkert blivit bättre nu skulle jag tro.

Okej, jag har nu kollat i en mini-laptop från hp (10,1 tum) som har en 7,2k varvs hårddisk:)
Men jag får se om det blir en uppdatering nu eller lite senare, ska testa den först (om det blir den):)

Skrivet av TorrentKatten:

Idag får man oftast behålla garantin om uppgraderingen gjorts på ett "fackmannamässigt sätt" mao du lär inte få ut ngt om mördar komponenterna med en ESD (Electo Static Discharge). Men det varierar från tillverkare till tillverkare, och datorn kan vara "plomberad" så att de kan se om du öppnat den.

Okej, ska ta och läsa på mer om det ifrån tillverkaren och kanske fråga någon:)
Tror även (om det går) att jag byter upp ram minnen från 1 gb till 2 gb:)

Tack för svaren båda två!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |