Spel med skönast atmosfär och story?

Permalänk
Medlem

Spel med skönast atmosfär och story?

Tänkte höra vilka ni har som favoriter då jag kom att tänka på "Fahrenheit" som är mitt favoritspel om man bortser från snes/psx rpgs. Alltså samma utvecklare som gjort Heavy Rain. Riktigt skön atmosfär och annorlunda upplägg, och lagom långt dessutom. Dvs ganska kort och man kastas in i handlingen utan att behöva känna att det är för mycket att sätta sig in i. Känslan är lite som att "spela en film" och det går knappt att sluta för man vill hela tiden ta reda på vad som komma skall.
Har ni liknande spel upplevelser får ni gärna dela med er.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Mass Effect (1-2) har en enligt mig bra story som är värd sina tretiotal timmar!

Monkey Island är coolt som fan

Skriver mer när jag kommer på!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att första Bioshock-spelet är oerhört atmosfäriskt och storyn är riktigt bra. Tyvärr är det en halvkass konsolportning, men annars är det ett bra spel.

Permalänk
Medlem

Bäst atmosfär är ju Stalker utan tvekan

Permalänk
Medlem

Fallout 3, Bioshock och Mass Effect 1 och 2. Tre spel med skön "karaktär" tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

LOTRO, fast det förutsätter förstås att man är en inbiten fanatiker av hela grejen samt att man spelar med rätt folk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bioshock 1&2, HalfLife, BlueShift, HL2 ep1&2
[EdIt] Portal 2&1

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om vi bara ser till atmosfär så STALKER spelen. Som helhet är de inte direkt märkvärdiga kanske men atmosfären är suverän. Dystert, mörkt, rengigt, ödsligt post-apocalyptic. Kusligt bara att knata runt.

Permalänk
Medlem

Warcraft II

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

System Shock 2 har en bra story och helt otrolig atmosfär, jämfört med "uppföljaren" Bioshock är det helt överlägset i min mening. Grafiken må inte vara i topp men för övrigt håller spelet helt än idag.

Allting känns otroligt genomtänkt, där minsta detalj känns som det har en story bakom sig.

Permalänk
Medlem

Mass Effect!

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk

SKulle nog säga att Fallout 3 och Fallout new vegas är de spelen jag spelat med bäst story och skönast atmosfär. Knata runt i en post apocalyptisk värld och möta olika karaktärer och allt är möjligt!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Planescape: Torment, utan tvekan. När det kommer till story och atmosfär är det de bästa spelet jag spelat. Särskilt huvudkaraktärens bakgrundshistoria, som vecklas ut mer och mer allteftersom man tar sig längre i spelet är mycket intressant och fångande. Man möter en mängd intressanta karaktärer som man har långa filosofiska samtal med, vilket bitvis ger större inblick i huvudkaraktärens förflutna som hela spelet i princip bygger på.

Själva combat-delen av spelet var inte jättebra tyvärr, men jag tyckte inte det spelade någon större roll. Jag var alldeles för driven att ta mig vidare för att låta spelmekanikens brister stoppa mig från att veta mer om snubben man spelar och utforska spelvärlden.

Ett riktigt bra spel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Mafia 2
Bioshock
Final Fantasy X
Fall Out 3
Metal Gear Solid
Metal Gear Solid 3
Metal Gear Solid 4
Red Dead Redemption
Batman Arkam Asylum
Uncharted 2 Among Thiefs
Heavy Rain
Assasins Creed 2
Assasins Creed Brotherhood

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

The Witcher 2

Permalänk

Bioshock, System Shock, Fallout 3, Half-Life 1 & 2, ICO, Shadow of the Colossus tycker jag har bäst stämning/atmosfär.

Story, lite mer RPG-inriktade spel kanske. Planescape: Torment, diverse Final Fantasy, Grim Fandango, Kingdom Hearts (endast ettan, herregud), Chrono Trigger, Zelda såklart.

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1/2 & Fallout New Vegas är har ytterst nice atmosfär, med fantastisk story.

Även Stalker & Metro 2033 har även dom en mkt fin känsla, tycker personligen inte dom e särskilt roliga dock Även Bioshock är härligt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Deus Ex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

System Shock 2 har en bra story och helt otrolig atmosfär, jämfört med "uppföljaren" Bioshock är det helt överlägset i min mening. Grafiken må inte vara i topp men för övrigt håller spelet helt än idag.

Allting känns otroligt genomtänkt, där minsta detalj känns som det har en story bakom sig.

Citerat för Sanning

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Fallout 3/New vegas.

Permalänk

Fallout 3
Fallout New Vegas
Assassins Creed 2 / Brotherhood

Permalänk

I princip alla singleplayer-spel av Valve har riktig bra atmosfär. Och story för den delen.
Det jag gillar med deras spel - och som jag fortfarande hoppas att fler utvecklare kan följa - är deras sätt att förtälja en story utan att bryta upplevelsen med en mellansekvens stup i kvarten så fort en karaktär börjar babbla. Jag ser allting från huvudkaraktärens perspektiv oavsett situation och oftast har jag frihet att kika runt. Informationen tvingas inte upp i fejset på spelaren utan man får ta in samt upptäcka på eget bevåg. Detta bidrar även till utmärkt tempo.

Andra spel med skön atmosfär är Fallout 3, Stalker och Bioshock. Varav sistnämnda har bättre story av de tre.

Permalänk
Medlem

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Mafia II

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

STALKER helt klart!

Permalänk
Medlem

Bioshock, Fallout 3 och mass effect 1 och 2 och the longest journey.

Permalänk

Mafia

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Metro 2033 helt otrolig atmostfär, liknar inte nått annat spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Fallout 2!

Även om jag kanske inte gillar det riktigt lika mycket nu som när det var nytt, så har det satt djupa spår.

Visa signatur

5950X, 3090