Permalänk
Medlem

SSD för RAID0

Sitter just nu på 2 olika 60Gb SSDer som är fyllda till bristningsgränsen och ska därför bytas. Det jag funderat på är 2st 120GB diskar och köra dessa i RAID 0. Blir det någon märkbar skillnad i vardaglig användning mellan 1 240Gb och 2 120Gb SSDer?

Sen kommer ju frågan vilken/vilka diskar man ska köpa som även funkar bra i RAID0. Är lite lost när det kommer till RAID så jag vet inte vad som funkar bra och vad som inte funkar.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Bumpa/lånar denna tråden lite, istället för att göra en egen, har en liknande fråga.

Enligt Sweclockers senaste SSD-test så är Crucial m4 bra grejer.

Jag tänkte dock att för ~150kr mer så kan man få 2x 64GB istället för 1x 128GB. Är det värt att köpa 2x och köra i RAID 0?

Jag kommer att ha Windows och spel på dem. Så skrivhastigheten är inte lika relevant som läshastigheten.

Hur mycket tjänar jag på det och hur stora nackdelar/risker blir det?

Tänkte köpa en helt ny dator, siktar på ett Asus P8P67 Pro B3.
Hade en RAID 0 för länge sedan, på gamla mekaniska diskar, det gick inte så bra, kraschade efter något år, men tänker att tekniken måste gått framåt nu så det är stabilare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zegrod:

Bumpa/lånar denna tråden lite, istället för att göra en egen, har en liknande fråga.

Enligt Sweclockers senaste SSD-test så är Crucial m4 bra grejer.

Jag tänkte dock att för ~150kr mer så kan man få 2x 64GB istället för 1x 128GB. Är det värt att köpa 2x och köra i RAID 0?

Jag kommer att ha Windows och spel på dem. Så skrivhastigheten är inte lika relevant som läshastigheten.

Hur mycket tjänar jag på det och hur stora nackdelar/risker blir det?

Tänkte köpa en helt ny dator, siktar på ett Asus P8P67 Pro B3.
Hade en RAID 0 för länge sedan, på gamla mekaniska diskar, det gick inte så bra, kraschade efter något år, men tänker att tekniken måste gått framåt nu så det är stabilare?

Det känns ganska meningslöst att köra RAID0 med två SSD.
"at a minimum, catastrophic data loss is almost twice as likely compared to single drives without RAID"
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det känns ganska meningslöst att köra RAID0 med två SSD.
"at a minimum, catastrophic data loss is almost twice as likely compared to single drives without RAID"
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Plus att kör du SSD i raid så funkar inte TRIM

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det känns ganska meningslöst att köra RAID0 med två SSD.
"at a minimum, catastrophic data loss is almost twice as likely compared to single drives without RAID"
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Skrivet av TiasE:

Plus att kör du SSD i raid så funkar inte TRIM

Ok, tack för svaren, då blir det en större istället för två små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Plus att kör du SSD i raid så funkar inte TRIM

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2010/03/23/intel-releas...
Inte?

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Inte det där gamla missförståndet igen...intel var lite otydliga i informationen till den versionen av IRST som släpptes då vilket ledde till att många tolkade det som att dom lagt till stöd för trim i raid. Intel gjorde sedan en klargörande där dom konstaterade att en kontroller i raid-läge stödjer trim så länge ssd:n inte är en del av en raid-array. Orkar inte leta reda på länken till intel, men det går att googla alternativt söka i detta forum. Frågan har kommit upp många gånger tidigare.

Kort sagt: Trim kommer INTE att fungera för två (eller fler) ssd:er i rad.