Kommer mitt nätagg att räcka ?

Permalänk
Medlem

Kommer mitt nätagg att räcka ?

Funderar på köpa ett 6870 billigt, blev sugen på tanke på priset och undrar om mitt nätagg kommer palla trycket för tillfället innan jag byter upp mig då bulldozer kommer, då ja troligen kommer köra på CF med 6870 ? ett CX400w

Enligt denna tabell så verkar kortet dra under 300 ? har ett 5770 för tillfället, vet inte riktigt vad det drar heller, sitter även på en athlon x2 250, alltså inte så kraftfull

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ygd3n:

Funderar på köpa ett 6870 billigt, blev sugen på tanke på priset och undrar om mitt nätagg kommer palla trycket för tillfället innan jag byter upp mig då bulldozer kommer, då ja troligen kommer köra på CF med 6870 ? ett CX400w

Enligt denna tabell så verkar kortet dra under 300 ? har ett 5770 för tillfället, vet inte riktigt vad det drar heller, sitter även på en athlon x2 250, alltså inte så kraftfull

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Nej du du behöver minst 1000w annars kan det brinna upp.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej du du behöver minst 1000w annars kan det brinna upp.

Haha, fösöker du lura han på något vis, 400w räcker men då kan delarna bli skadade, jag skulle säga köp minst ett 650w nätagg om du vill köra crossfire, single går bra med 400w skulle jag tro!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Haha, fösöker du lura han på något vis, 400w räcker men då kan delarna bli skadade, jag skulle säga köp minst ett 650w nätagg om du vill köra crossfire, single går bra med 400w skulle jag tro!

Det är de ja undrar.. om 400w 80+ nätagg räcker för single än sålänge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja det klarar 1 kort beroende på vad du har för annnat i datorn med.

jag tryckte i ett 6850 i ett dator med 350w och brände på med diverse tester. -> OK!
datorn va då en c2d med 2 hdd 4minnes moduler , 1dvd och 1chassifläkt.
hade samtidigt en elmätare vid uttaget och kom som max upp i 260w tror jag om jag inte minns fel.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Suck.

Ett ATX-nätaggregat har tre stycken(relevanta) spänningar;

+3,3V
+5V
+12V

Beroende på kvalité och komponenter i nätaggregatet klarar det av en viss strömstyrka på varje given spänning. När näraggregatet belastas, utvecklas en viss effekt, som mäts i Watt.

Datorkomponenterna i en datorn drivs av antingen 3,3V, 5V, 12V eller en kombination av ovanstående. Hur i hela friden kan ni då avgöra om en komponent kan drivas av ett nätaggregat genom att titta på och jämföra effekten; Watt!?

HD 6870 har en maximal värmeutveckling motsvarande 151W. Ett grafikkort drar huvudelen av sin ström från +12V spänningen. Vilket innebär att man kan göra ett antagande att 151W/12V = ~12,5A krävs för att driva grafikkortet.

Ett Corsair CX400 klarar av 30A vid +12V.

12,5 / 30 = ~41%

Sen tillkommer även processor som drar rätt mycket ström från +12V, där kan man lägga till ungefär ~8A. Så vid maximal processor och grafikkortsbelastning krävs ~20A vid +12V. Vilket är cirka 66% av vad ett CX400 klarar av.

Svaret är alltså att, ja det nätaggregatet kommer utan problem klara av det tänkta grafikkortet.

PS. Jag begär inte att ni andra ska kunna, eller ens fatta hur det fungerar men ge då inte heller råd till folk om ni inte vet vad ni pratar om. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kenti:

ja det klarar 1 kort beroende på vad du har för annnat i datorn med.

jag tryckte i ett 6850 i ett dator med 350w och brände på med diverse tester. -> OK!
datorn va då en c2d med 2 hdd 4minnes moduler , 1dvd och 1chassifläkt.
hade samtidigt en elmätare vid uttaget och kom som max upp i 260w tror jag om jag inte minns fel.

Tilläggas bör i detta sammanhanget också att elmätaren mäter i växelström (AC) och datorn drar likström (DC). Beroende på kvalité på nätaggregatet så har det en mer eller mindre bra effektivitet så sannolikt drog din dator 260*0,75 = 195W ungefär.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Suck.

Ett ATX-nätaggregat har tre stycken(relevanta) spänningar;

+3,3V
+5V
+12V

Beroende på kvalité och komponenter i nätaggregatet klarar det av en viss strömstyrka på varje given spänning. När näraggregatet belastas, utvecklas en viss effekt, som mäts i Watt.

Datorkomponenterna i en datorn drivs av antingen 3,3V, 5V, 12V eller en kombination av ovanstående. Hur i hela friden kan ni då avgöra om en komponent kan drivas av ett nätaggregat genom att titta på och jämföra effekten; Watt!?

HD 6870 har en maximal värmeutveckling motsvarande 151W. Ett grafikkort drar huvudelen av sin ström från +12V spänningen. Vilket innebär att man kan göra ett antagande att 151W/12V = ~12,5A krävs för att driva grafikkortet.

Ett Corsair CX400 klarar av 30A vid +12V.

12,5 / 30 = ~41%

Sen tillkommer även processor som drar rätt mycket ström från +12V, där kan man lägga till ungefär ~8A. Så vid maximal processor och grafikkortsbelastning krävs ~20A vid +12V. Vilket är cirka 66% av vad ett CX400 klarar av.

Svaret är alltså att, ja det nätaggregatet kommer utan problem klara av det tänkta grafikkortet.

PS. Jag begär inte att ni andra ska kunna, eller ens fatta hur det fungerar men ge då inte heller råd till folk om ni inte vet vad ni pratar om. DS.

oh oh

Räkna lite åt mig med är du snäll!

6970 istället för 5770 crossfire tillsammans med de övriga grejerna grejerna i sign plus 4gb ram. (på den stationära)
(Test av nätagget)

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sen tillkommer även processor som drar rätt mycket ström från +12V, där kan man lägga till ungefär ~8A. Så vid maximal processor och grafikkortsbelastning krävs ~20A vid +12V. Vilket är cirka 66% av vad ett CX400 klarar av.

Svaret är alltså att, ja det nätaggregatet kommer utan problem klara av det tänkta grafikkortet.

PS. Jag begär inte att ni andra ska kunna, eller ens fatta hur det fungerar men ge då inte heller råd till folk om ni inte vet vad ni pratar om. DS.

Då förutsätter du också massor med saker i din slutsats. Till exempel att ygd3n inte tänker överklocka processor eller grafikkort, samt att det inte finns andra komponenter som drar mycket +12V inkopplade. Eller att komponenterna i nätagget inte har åldrats eller är av sämre kvalitet än de som certifierats för rätt strömstyrka.

Att dessutom avrunda nedåt i sådana här sammanhang är INTE att rekommendera, även om det råkade finnas gott om marginaler i uträkningen denna gången.

12,5 + 8 = 20,5 , bör alltså inte avrundas nedåt till 20.
20/30 = 0,666... bör inte heller avrundas nedåt till 66%

Dessutom skulle jag lägga på en säkerhetsmarginal på minst 10% (för att ta med variationer både i nätagg och komponenter) innan jag vågade ge någon råd i frågan.

Enligt mig bör alltså uträkningen se ut ungefär såhär: (20,5x1,1)/30 = 0,752 vilket bör avrundas uppåt till 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Suck.

Ett ATX-nätaggregat har tre stycken(relevanta) spänningar;

+3,3V
+5V
+12V

Beroende på kvalité och komponenter i nätaggregatet klarar det av en viss strömstyrka på varje given spänning. När näraggregatet belastas, utvecklas en viss effekt, som mäts i Watt.

Datorkomponenterna i en datorn drivs av antingen 3,3V, 5V, 12V eller en kombination av ovanstående. Hur i hela friden kan ni då avgöra om en komponent kan drivas av ett nätaggregat genom att titta på och jämföra effekten; Watt!?

HD 6870 har en maximal värmeutveckling motsvarande 151W. Ett grafikkort drar huvudelen av sin ström från +12V spänningen. Vilket innebär att man kan göra ett antagande att 151W/12V = ~12,5A krävs för att driva grafikkortet.

Ett Corsair CX400 klarar av 30A vid +12V.

12,5 / 30 = ~41%

Sen tillkommer även processor som drar rätt mycket ström från +12V, där kan man lägga till ungefär ~8A. Så vid maximal processor och grafikkortsbelastning krävs ~20A vid +12V. Vilket är cirka 66% av vad ett CX400 klarar av.

Svaret är alltså att, ja det nätaggregatet kommer utan problem klara av det tänkta grafikkortet.

PS. Jag begär inte att ni andra ska kunna, eller ens fatta hur det fungerar men ge då inte heller råd till folk om ni inte vet vad ni pratar om. DS.

Cred för det inlägget!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Suck.

Ett ATX-nätaggregat har tre stycken(relevanta) spänningar;

+3,3V
+5V
+12V

Beroende på kvalité och komponenter i nätaggregatet klarar det av en viss strömstyrka på varje given spänning. När näraggregatet belastas, utvecklas en viss effekt, som mäts i Watt.

Datorkomponenterna i en datorn drivs av antingen 3,3V, 5V, 12V eller en kombination av ovanstående. Hur i hela friden kan ni då avgöra om en komponent kan drivas av ett nätaggregat genom att titta på och jämföra effekten; Watt!?

HD 6870 har en maximal värmeutveckling motsvarande 151W. Ett grafikkort drar huvudelen av sin ström från +12V spänningen. Vilket innebär att man kan göra ett antagande att 151W/12V = ~12,5A krävs för att driva grafikkortet.

Ett Corsair CX400 klarar av 30A vid +12V.

12,5 / 30 = ~41%

Sen tillkommer även processor som drar rätt mycket ström från +12V, där kan man lägga till ungefär ~8A. Så vid maximal processor och grafikkortsbelastning krävs ~20A vid +12V. Vilket är cirka 66% av vad ett CX400 klarar av.

Svaret är alltså att, ja det nätaggregatet kommer utan problem klara av det tänkta grafikkortet.

PS. Jag begär inte att ni andra ska kunna, eller ens fatta hur det fungerar men ge då inte heller råd till folk om ni inte vet vad ni pratar om. DS.

Du förstår väll att jag bara skämtade och hoppades att alla skulle fatta det för 1000w är jävligt långsökt när det står 350w i swec test?
Till TS, i crossfire räcker t.om 550w, men med överklock på cpu o gpu är det viktigt att det är av bra kvalité, såsom XFX eller Corsair (Inte CX eller GS serierna).

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av blagi:

oh oh

Räkna lite åt mig med är du snäll!

6970 istället för 5770 crossfire tillsammans med de övriga grejerna grejerna i sign plus 4gb ram. (på den stationära)
(Test av nätagget)

Ok,

Athlon II x2 TDP = 65W
HD6970 TDP = 250W (Vilket är grovt överdrivet, enligt guru3D är det närmare 160W. Men vi pratar max här.)
2xHD5770 TDP = 108Wx2 = 216W.

Corsair VX550 specs.
+12V = 41A

HD6970+Athlon II x2 (65+250)/12 = ~26A.
2xHD5770+Athlon II x2 (65+216)/12 = ~23A

26/41 = ~63%.
23/41 = ~56%.

Som jag nämner nedan så är detta absolut ingen exakt vetenskap. Belastningen varierar beroende på vilket spel du spelar och hur mycket du överklockar t.ex. Men ovan beräknade siffror är om grafikkort och processor går absolut max tillsammans men eftersom vi har andra komponenter och kanske överklockning så tror jag siffrorna är hyffsat nära verkligheten.

Skrivet av Ixos:

Då förutsätter du också massor med saker i din slutsats. Till exempel att ygd3n inte tänker överklocka processor eller grafikkort, samt att det inte finns andra komponenter som drar mycket +12V inkopplade. Eller att komponenterna i nätagget inte har åldrats eller är av sämre kvalitet än de som certifierats för rätt strömstyrka.

Att dessutom avrunda nedåt i sådana här sammanhang är INTE att rekommendera, även om det råkade finnas gott om marginaler i uträkningen denna gången.

12,5 + 8 = 20,5 , bör alltså inte avrundas nedåt till 20.
20/30 = 0,666... bör inte heller avrundas nedåt till 66%

Dessutom skulle jag lägga på en säkerhetsmarginal på minst 10% (för att ta med variationer både i nätagg och komponenter) innan jag vågade ge någon råd i frågan.

Enligt mig bör alltså uträkningen se ut ungefär såhär: (20,5x1,1)/30 = 0,752 vilket bör avrundas uppåt till 80%.

Jag avrundade aldrig, jag använde mig av tecknet för cirka; ~.

Varför använder jag cirka? Jo för att vi inte håller på med någon exakt vetenskap. Jag håller med dig om att man ska vara på den säkra sidan men det anser jag att vi redan är genom att räkna på både grafikkortets och processorns absoluta max kapacitet. Visa mig det spelet som både max belastar processor och grafikkort på samma gång. Visst, om han kraftigt överklockar både processor och grafikkort så skulle jag rekommendera ännu vassare grejor men det skulle också innebära rätt avancerad kylning m.m. Vilket jag helt enkelt förutsatte att han troligen inte är särskilt inne på.

Aldrig i livet att det nätaggregatet kommer bli belastat till 80% av hans setup med ett HD6870, just ain't happening.

Skrivet av BenVilio:

Cred för det inlägget!

Tack.

Skrivet av MSIOCGenie:

Du förstår väll att jag bara skämtade och hoppades att alla skulle fatta det för 1000w är jävligt långsökt när det står 350w i swec test?
Till TS, i crossfire räcker t.om 550w, men med överklock på cpu o gpu är det viktigt att det är av bra kvalité, såsom XFX eller Corsair (Inte CX eller GS serierna).

Min kritik var inte riktad till dig, det framgick med all önskvärd tydlighet att du var ironisk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok,

Athlon II x2 TDP = 65W
HD6970 TDP = 250W (Vilket är grovt överdrivet, enligt guru3D är det närmare 160W. Men vi pratar max här.)
2xHD5770 TDP = 108Wx2 = 216W.

Corsair VX550 specs.
+12V = 41A

HD6970+Athlon II x2 (65+250)/12 = ~26A.
2xHD5770+Athlon II x2 (65+216)/12 = ~23A

26/41 = ~63%.
23/41 = ~56%.

Som jag nämner nedan så är detta absolut ingen exakt vetenskap. Belastningen varierar beroende på vilket spel du spelar och hur mycket du överklockar t.ex. Men ovan beräknade siffror är om grafikkort och processor går absolut max tillsammans men eftersom vi har andra komponenter och kanske överklockning så tror jag siffrorna är hyffsat nära verkligheten.

965 BE TDP 125w tror jag att det är. iofs, nu kan jag ju dock lista ut räkningen själv ;P

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av blagi:

965 BE TDP 125w tror jag att det är. iofs, nu kan jag ju dock lista ut räkningen själv ;P

Sorry, jag rörde ihop dig med trådskaparen.

Det viktiga att räkna på är +12V. Du kan googla runt och få TDP och störmförbrukning för de flesta komponenterna i din dator men allting annat bortsett från processor och grafikkort är i princip försumbart. Fläktar drar en del på +12V och om du kopplat in pumpar och dylikt men jag antar att du inte har vattenkylning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

PS. Jag begär inte att ni andra ska kunna, eller ens fatta hur det fungerar men ge då inte heller råd till folk om ni inte vet vad ni pratar om. DS.

MSIOCGenie inlagg va av ren ironi då va detta rent ut skrivet som en attack mot mig.
Jag uppskattar ditt vetskap om ämnet och informationen du skriver här och av dina tidigare inägg.

Ok jag ska inte försöka ge råd mer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kenti:

MSIOCGenie inlagg va av ren ironi då va detta rent ut skrivet som en attack mot mig.
Jag uppskattar ditt vetskap om ämnet och informationen du skriver här och av dina tidigare inägg.

Ok jag ska inte försöka ge råd mer.

Ok, det kanske är lite drastiskt, jag ber om ursäkt om jag förolämpat dig men det var fler än bara du som gav råd i tråden så du ska verkligen inte uppfatta det som en ren attack mot dig. Det var bara allmän kritik. Jag tycker ditt inlägg var rätt bra eftersom du hade mätt den faktiska förbrukningen, det ända du missade var just effektiviteten för att beräkna DC-förbrukningen.

Om du vill lära dig mer i detalj om nätaggregat så rekommenderar jag denna sidan;

http://www.hardwaresecrets.com/article/Anatomy-of-Switching-P...

http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt