Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag håller med, men Windows 7 känns snabbare, mer kompatibelt och mindre "hassle-free". Sen är det svårt att säga exakt vad som gör det, men så upplevs det från min sida i alla fall.

Precis, "känns".
Jag tycker också att Windows 7 är supermycket bättre än Vista men det är rätt få saker som jag konkret kan säga varför.
Och det är precis därför jag tycker det var så dumt att säga att man inte ser meningen med Windows 8 då man inte hört talas om någon funktion som gör det värt att uppgradera, samtidigt som man inte kan nämna en enda funktion som gör Windows 7 bättre än Vista trots att man påstår att den uppgraderingen var självklar.

Skrivet av Loxus:

Windows 7 är resurssnålare än Vista.

Det är för det första ingen funktion utan en förbättring.
För det andra så handlar just den här tråden om att Windows 8 antagligen kommer vara resurssnålare än Windows 7 och om det är det enda konkreta man kan säga att Windows 7 är bättre på än Vista så har Windows 8 än så länge exakt samma fördel gentemot 7 som 7 hade gentemot Vista.

Skrivet av cAWPer:

Vista har väl ungefär samma funktioner som win7, enda anledningen till att folket bytte var väl pga alla buggar som var innan servicepacket kom.

Jag tror den absolut värsta grejen med Vista var att det skeppades med för låga systemkrav.
Att använda Vista med 512MB RAM är en ren pina, framförallt med UAC.
På min laptop kunde det fan ta 1 minut att klicka "ok" när UAC ploppade upp i standardläge.
Det gjorde att Vista rent allmänt var en väldigt oangenäm upplevelse att sitta vid.

Skrivet av cAWPer:

Varför tror du att microsoft valde att släppa ett nytt os strax efter?

Den absolut största anledningen var att Vista som varumärke var helt kört efter den katastrofala lanseringen.
Att de flesta missar fixats med bättre datorprestanda och uppdateringar spelar ingen roll, Vista som varumärke var horribelt.
Att lägga fiaskot bakom sig och lansera någonting nytt så snabbt som möjligt var väldigt väldigt viktigt.
Att då ta åt sig av all kritik som var mot Vista och fokusera på att fixa det samtidigt som man gjorde lite finputsningar, småuppgraderingar och lite annat smått och gott här och där gjorde att man kunde lansera Windows 7 ganska snabbt.
Och kritiken mot Windows 7 var överväldigande positiv när det kom och skapade en positiv bild av varumärket Windows igen.

EDIT: Eller en sak som jag glömde bort eftersom jag själv inte hade några erfarenheter av det som nämndes i senaste Fredagspanelen var ju extremt dåliga drivrutiner det fanns till Vista för många saker.

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt att se ersättaren till Windows Vista, blir mitt val när jag köper ny dator 2012 i allafall.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Och jag kan nämna många skillnader från Vista --> 7:an många småsaker, men oj vad underbart! Finns även flera stora! Fattar inte att man kan sitta med Vista (eller XP) idag när 7:an finns!!

Windows XP är underbart, även om det är gammalt, har aldrig haft ett mer driftsäkert OS

Vista däremot är bara Mellenium Edition med ögongodis enligt mig.

Saknar sökassistenten i WinXP - Win7/Vistas sökfunktion är lite buggad, men fungerar

I nya windows när en omstart är obligatorisk för en uppdatering, så skulle jag vilja kunna välja att:
* skjuta upp omstarten
* starta om datorn
* stänga av datorn (Varför finns inte detta alternativ ?!?)

Har även tröttnat på Win7's (vet inte om vista har den skiten också..) kontroll av usb-minnen - om det slutar funka har minnet oftast slutat fungera helt, det blir inte som på en hårddisk, dvs; vissa bitar funkar, andra felar (För övrigt ett annat argument till varför jag fortfarande kör WinXP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

I nya windows när en omstart är obligatorisk för en uppdatering, så skulle jag vilja kunna välja att:
* skjuta upp omstarten
* starta om datorn
* stänga av datorn (Varför finns inte detta alternativ ?!?)

Vad är "nya" Windows? De datorer (ett dussintal) jag kör Win7 på erbjuder dessa alternativ på följande sätt:

* Starta om eller skjuta upp omstarten (10min, 1h, 4h) i påminnelsedialogen
* Stänga av den gör man som vanligt via startmenyn, då kommer den ta hand om uppdateringarna
* Starta om går också att göra via startmenyn eller direkt i Windows Update-gränsnittet man av någon outgrundlig anledning använder det.

Permalänk

Ny Tråd

Hur Skapar man en ny tråd?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MapleDave2:

Hur Skapar man en ny tråd?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e252069239d4_get_it.TIF

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Windows XP är underbart, även om det är gammalt, har aldrig haft ett mer driftsäkert OS

Vista däremot är bara Mellenium Edition med ögongodis enligt mig.

Saknar sökassistenten i WinXP - Win7/Vistas sökfunktion är lite buggad, men fungerar

I nya windows när en omstart är obligatorisk för en uppdatering, så skulle jag vilja kunna välja att:
* skjuta upp omstarten
* starta om datorn
* stänga av datorn (Varför finns inte detta alternativ ?!?)

Har även tröttnat på Win7's (vet inte om vista har den skiten också..) kontroll av usb-minnen - om det slutar funka har minnet oftast slutat fungera helt, det blir inte som på en hårddisk, dvs; vissa bitar funkar, andra felar (För övrigt ett annat argument till varför jag fortfarande kör WinXP)

Windows XP är gammalt,Tråkigt, Mindre säkert, sämre bandbredd, Dåligt hemmanätverk, framförallt är det så himla tradigt! Jag har 4st datorer, 3 st lådor, och en bärbar med tråkiga XP (jag ska formatera om den, men har inte pallat) Herregud vilken pina det är att sitta bredvid den bärbara/XP, man bara retar sig järnet! Och varje gång undrar jag? hur står folk ut med detta O S ?????? Ge mig ett Exempel som XP är bättre på!!!! Ett 10årigt gammalt O S som har gjort sitt, är vad det är!! Snart kommer 8:an men du kommer väl att envisas med XP då med!! Helt otroligt, vad mycket du missar!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]