Permalänk
Medlem

Skapa enkelt spel

Jag har olika bilder som jag vill "göra" till ett spel, en bakgrundsbild, ett monster och en karaktär.
Jag vill att gubben ska kunna gå fram och slå monstret med sitt svärd som då ska dö.
Hur ska jag göra detta på ett så lätt sett som möjligt utan någon sorts erfarenhet inom ämnet/programmering? Alltså ett väldigt grundläggande spel

Permalänk
Medlem

Förmodligen via något "game maker"-liknande tjofräs (typ http://www.yoyogames.com/gamemaker). Men om du vill göra spel så det väl bättre att faktiskt lära sig programmera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Förmodligen via något "game maker"-liknande tjofräs (typ http://www.yoyogames.com/gamemaker). Men om du vill göra spel så det väl bättre att faktiskt lära sig programmera?

Vilket språk är bra att börja programmera i då, det absolut lättaste, och som man kan lära sig med svenska guider och manualer?

Permalänk
Medlem

Till det du vill göra duger gamemaker säkert.Har du aldrig någonsin programmerat är nog inte ett spel det lättaste att börja med.

Permalänk
Medlem

GM är bra att börja med. Man får lära sig tänket innan man behöver lära sig ett språk. Sedan är det ganska enkelt att gå över till GM's egna scriptspråk GML.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

En vän till mig gjorde det här http://www.remar.se/daniel/ggc.php i gamemaker och det är grymt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

En vän till mig gjorde det här http://www.remar.se/daniel/ggc.php i gamemaker och det är grymt kul.

Det där har jag spelat på arkadmaskin! Trodde det var gjort i C++ dock.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det där har jag spelat på arkadmaskin! Trodde det var gjort i C++ dock.

Nope game maker. Han gjorde spelet när han gick på skövde högskola. Han har även gjort ett grymt spel som heter Iji.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nope game maker. Han gjorde spelet när han gick på skövde högskola. Han har även gjort ett grymt spel som heter Iji.

Det var där jag spelade det

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

Till det du vill göra duger gamemaker säkert.Har du aldrig någonsin programmerat är nog inte ett spel det lättaste att börja med.

Jag försöker göra RPG och det funkar inte i game maker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave016:

Jag försöker göra RPG och det funkar inte i game maker

http://www.rpgmakerweb.com/

Men ska jag vara ärlig tror jag inte att spelutveckling är något för dig.

Permalänk
Medlem

Vill man lära sig programmering och ta det hela så långt som att göra spel i C/C++, men vill börja med nått enklare, så tycker jag att man ska börja med sånt som liknar C lite mer än vad Basic och Python gör. Kanske actionscript(flash) eller Javascript (enormt begränsat när det gäller spel, men en enkel och snabb introduktion till C-liknande språk)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stencyl är ett trevligt program om man vill göra flashspel utan programmeringskunskaper.

Permalänk
Medlem

Spel

Vad bra men då så ska jag lära mig c++ men vet nån ett program för att göra fps spel (Inte För advancerat)

Permalänk
Skrivet av Dave016:

Vad bra men då så ska jag lära mig c++ men vet nån ett program för att göra fps spel (Inte För advancerat)

Googla fps creator. Det är ett enkel verktyg för att göra fps-spel. Tror även att det har en del mer avancerade funktioner för den som vill ge sig in på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Asså, ledsen att säga detta Dave016 men tror inte du vet vad du ger dig in på. Det finns en anledning till att folk får betalt även för de mest banala spel. Spel tar tid, skicklighet och kreativitet i stora mängder. Vill du helt seriöst göra spel. Köp en bok som handlar om spel för nybörjare och börja plugga. Räkna med iaf 1-2 månader innan ditt första spel är "klart".

Permalänk

Om du vill lära dig koda och göra enkla spel men samtidigt vill kunna faktiskt publicera dina spel skulle jag rekomendera XNA och C# på den plattformen når du Window/Steam/Xbox360/WindowsPhone 7/ Och troligen även integrerat stöd för window 8 appmarket senare.

Med simpel logik / programmering kommer du väldigt långt. Exempelt du gav i början borde en någerlunda erfaren programemrare kunna göra på typ 1 timme. Du kanske på 2 eftersom du måste undersöka och ta reda på lite saker också.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa Unity eller UDK om du vill ha en färdig motor att göra spel i.

http://unity3d.com/
http://www.udk.com/

De är båda fullständiga 3D-motorer för att göra spel i. Men visst kommer det vara svårt att göra precis det du vill göra. Du får börja litet och göra mer och mer avancerade spel.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Shit, alltså jag rekommenderar dig inte att börja med FPS direkt, tro mig, börja med något enkelt kul spel, sen kommer nästa bli bättre och sen bättre och blablabla.

Börja med game maker, använd drag and drop och gå sedan över lite lite i taget till GML (game maker language), långsamt men säkert så börjar du förstå hur programmering fungerar. Lite versionen som är gratis funkar för att börja experimentera med.

Jag rekommenderar dig att börja med game maker eftersom att om du börjar från svårare program så kommer det bli för svårt, det tar jättelång tid att få resultat och till slut tröttnar du.

Min programmeringslärare i gymnasiet dödade mitt intresse för programmering i flera år (vi fick sitta i ett helt år och göra program i jscript som räknade ut mattetal)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av omen:

Stencyl är ett trevligt program om man vill göra flashspel utan programmeringskunskaper.

Aldrig hört talas som ;o Ska ta en titt på det själv

On Topic: Lär dig programmera om du vill göra spel, C# & XNA är en fin början.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Asså, det är inte bara att säga "hej jag vill göra ett fps spel, hur gör man?"
Ska du göra ett spel måste du först veta vad det innebär.
Först måste du kunna programmera i antingen Java / C# eller C++ vilket tar sin tid att lära sig.
Om du ska göra ett spel i 2D så är väll Flash bra, men då måste du också kunna ActionScript.
Ska du göra ett spel i 3D så måste du lära dig 3D modellering och dessutom ha någon sorts spelmotor som tex Unity.
Om du tror att du är redo att lära dig allt detta, så visst kan du kanske så småningom kunna göra något litet spel!
Men om du bara är ute efter att göra ett spel på 5 minuter så är det nog inte din grej.