Hur gick det för era antagningar till gymnasiet?

Permalänk

Hur gick det för era antagningar till gymnasiet?

Såg en annan tråd om detta fast med högskola och tyckte det skulle vara roligt att veta vad ni andra 95:or sökte och kom in/hamnade som reserv på.

Själv kom jag in på mitt förstaval! International Baccalaurate (kan vara bra att öva mig på att stava det redan nu! ) på Katte (katedralskolan) i Lund. De hade 60 platser och 59 sökande så alla kom in, men medianvärdet låg högt som vanligt: 300p(!).

Skriv vad och var ni sökte och om ni kom in. Skriv gärna ev. reservplats och intagningspoäng också (kan förstå om alla inte vill skriva det).

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Kan skriva mitt fast jag är årsmodell 1992 så har precis gått ur.
kom in på mitt förstaval elprogrammet. Hade 225p men tror alla kom in.
Mina andra val var fordon och bygg.

Men för er nya har de vel byggt om hela skolsystemet som jag förstått ?:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan skriva mitt fast jag är årsmodell 1992 så har precis gått ur.
kom in på mitt förstaval elprogrammet. Hade 225p men tror alla kom in.
Mina andra val var fordon och bygg.

Men för er nya har de vel byggt om hela skolsystemet som jag förstått ?:)

Japp, betygsystemet också. Men jag slipper allt det där eftersom IB är ett internationell program.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Japp, betygsystemet också. Men jag slipper allt det där eftersom IB är ett internationell program.

Slipper är ju dumt att säga då det tydligen ska hjälpa er
Men du får lycka till med din gymnasietid och hoppas du slipper konstiga mattelärare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Syftar inte baccalaurate på elever som gått ut ur gymnasiemotsvarigheten i USA? Vilken program kom du in på?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Syftar inte baccalaurate på elever som gått ut ur gymnasiemotsvarigheten i USA? Vilken program kom du in på?

Nej, det är en internationell standard framtaget i Genève. Är mest populär i Europa och Asien.

Programmet är " International Baccalaureate". Eller "IB programmet"

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

jag har alltid undrar vara lite vad är det i ib programmet som gör att du vill gå det? har själv gått det och det är inte roligt så undrar bara varför nån faktiskt vill gå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick bra för mig förra året att komma in på natur här i Ånge. Hade nog kommit in oavsett poäng, men jag hade 275 och jag tror lägsta låg på 255 eller liknande. Valde inriktning matte/data om det är av intresse. Är glad att jag kom in med "gamla" gymnasiesystemet då bland annat projektarbetet blivit mer strikt samt att lokala kurser inte är tillåtna längre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

jag har alltid undrar vara lite vad är det i ib programmet som gör att du vill gå det? har själv gått det och det är inte roligt så undrar bara varför nån faktiskt vill gå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har det lättare att konkurrera med andra om man söker till universitet utomlands.

Sen att man lär sig mer, speciellt inom Higher Level ämnena. Har man gått IB så brukar första året på svenska universitet vara
mycket lättare än för dem som gått vanliga nationella program.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

jag har alltid undrar vara lite vad är det i ib programmet som gör att du vill gå det? har själv gått det och det är inte roligt så undrar bara varför nån faktiskt vill gå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Jag behöver lära mig prata engelska bättre. Jag kan skriva väldigt bra, men när jag pratar stammar jag en del.

2. Jag kan inrikta mig på de ämnen jag gillar eftersom man inte läser lika många ämnen.

3. Jag behöver en utmaning; jag gick ut högstadiet med 305p utan att ens försöka. Topp 3 på skolan trots att majoriteten pluggade väldigt mycket mer än vad jag gjorde.

4. Man lär sig mer.

5. Sist men absolut inte minst vill jag komma i en klass där iallafall några andra också är intresserade av NO/teknik/elektronik/datorer. Precis som att många av mina klasskompisar såg mig som ett geni såg jag de flesta som idioter. Hela högstadiet har jag längtat efter gymnasiet där jag kan träffa likasinnade.

Stavfel :)
Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Räknas väl inte riktigt som att komma in på gymnasiet, men eftersom det var en helt ny intagning så tycker jag att det passar här.
Lyckades komma in på min individuella inriktning som i mitt fall resulterar i en flytt till Arvidsjaur för Natur/ Trafikflygare utbildning hos Sandbackaskolan och Scandinavian Aviation Academy.

EDIT:
Tror det var runt 200 pers som sökte.
Poängen från grundskolan för att få komma till testerna låg runt 250p.
Det är ca 45 pers som kommer att börja till hösten i två klasser

Permalänk
Skrivet av Fredrik94:

Räknas väl inte riktigt som att komma in på gymnasiet, men eftersom det var en helt ny intagning så tycker jag att det passar här.
Lyckades komma in på min individuella inriktning som i mitt fall resulterar i en flytt till Arvidsjaur för Natur/ Trafikflygare utbildning hos Sandbackaskolan och Scandinavian Aviation Academy.

EDIT:
Tror det var runt 200 pers som sökte.
Poängen från grundskolan för att få komma till testerna låg runt 250p.
Det är ca 45 pers som kommer att börja till hösten i två klasser

Vad är det för linje du går på? Låter spännande!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Vad är det för linje du går på? Låter spännande!

Det är fortfarande Natur som jag gick ett år på en vanlig skola, men istället för att läsa Natur,Natur eller Matte/Data exempelvis läser vi ett Specialutformat NV program. Läser skolämnen varannan vecka och flygämnen varannan vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

5. Sist men absolut inte minst vill jag komma i en klass där iallafall några andra också är intresserade av NO/teknik/elektronik/datorer. Precis som att många av mina klasskompisar såg mig som ett geni såg jag de flesta som idioter. Hela högstadiet har jag längtat efter gymnasiet där jag kan träffa likasinnade.

Så tänkte jag när jag valde natur för ett gäng år sedan men jag blev tyvärr mycket besviken. Vad jag fått för mig så är inte IB ett undantag det heller, men det kan väl hända att de värsta puckon filtreras ut snabbare och effektivare än på natur. Det är kul att man kan gå i trean på gymnasiet och fortfarande höra folk bli förvånade över saker som man lärde sig i högstadiet. Nu var ju inte alla såhär, men säg att 1/4 hade inte där och göra men kunde ändå klara sig igenom utbildningen.

Men men, nu har jag lämnat gymnasiet (som jag för övrigt hatar av hela mitt hjärta) bakom mig och skall till hösten påbörja en högskoleutbildning. Jag får hoppas att den blir mer stimulerande än vad NV var.

Jag får hoppas att ni tycker att gymnasiet är roligare än vad jag tyckte. Jag upplevde att det var precis samma korvstoppning som man utsattes för i grundskolan med undantag för vissa kurser som faktiskt gav mig väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Så tänkte jag när jag valde natur för ett gäng år sedan men jag blev tyvärr mycket besviken. Vad jag fått för mig så är inte IB ett undantag det heller, men det kan väl hända att de värsta puckon filtreras ut snabbare och effektivare än på natur. Det är kul att man kan gå i trean på gymnasiet och fortfarande höra folk bli förvånade över saker som man lärde sig i högstadiet. Nu var ju inte alla såhär, men säg att 1/4 hade inte där och göra men kunde ändå klara sig igenom utbildningen.

Men men, nu har jag lämnat gymnasiet (som jag för övrigt hatar av hela mitt hjärta) bakom mig och skall till hösten påbörja en högskoleutbildning. Jag får hoppas att den blir mer stimulerande än vad NV var.

Jag får hoppas att ni tycker att gymnasiet är roligare än vad jag tyckte. Jag upplevde att det var precis samma korvstoppning som man utsattes för i grundskolan med undantag för vissa kurser som faktiskt gav mig väldigt mycket.

Gymnasiet är hundratals gånger bättre än högstadiet enligt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Så tänkte jag när jag valde natur för ett gäng år sedan men jag blev tyvärr mycket besviken. Vad jag fått för mig så är inte IB ett undantag det heller, men det kan väl hända att de värsta puckon filtreras ut snabbare och effektivare än på natur. Det är kul att man kan gå i trean på gymnasiet och fortfarande höra folk bli förvånade över saker som man lärde sig i högstadiet. Nu var ju inte alla såhär, men säg att 1/4 hade inte där och göra men kunde ändå klara sig igenom utbildningen.

Men men, nu har jag lämnat gymnasiet (som jag för övrigt hatar av hela mitt hjärta) bakom mig och skall till hösten påbörja en högskoleutbildning. Jag får hoppas att den blir mer stimulerande än vad NV var.

Jag får hoppas att ni tycker att gymnasiet är roligare än vad jag tyckte. Jag upplevde att det var precis samma korvstoppning som man utsattes för i grundskolan med undantag för vissa kurser som faktiskt gav mig väldigt mycket.

på ib brular sådanna filtreras ut efter en halv termin. det är så mycket jobb jämfört med svensk skola.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Gymnasiet är hundratals gånger bättre än högstadiet enligt mig.

Vad går/gick du för linje?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Vad går/gick du för linje?

Börjar andra året på naturvetenskap, inriktning mattematik/data.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

på ib brular sådanna filtreras ut efter en halv termin. det är så mycket jobb jämfört med svensk skola.

Skickades från m.sweclockers.com

Läser man någon kurs i svenska på IB? Gick du klart programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Läser man någon kurs i svenska på IB? Gick du klart programmet?

om man tar svenska a så läser man det på svenska annars så är allt på engelska. jepp jag gick klart programmet ända från andra klass:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Räknas väl inte riktigt som att komma in på gymnasiet, men eftersom det var en helt ny intagning så tycker jag att det passar här.
Lyckades komma in på min individuella inriktning som i mitt fall resulterar i en flytt till Arvidsjaur för Natur/ Trafikflygare utbildning hos Sandbackaskolan och Scandinavian Aviation Academy.

EDIT:
Tror det var runt 200 pers som sökte.
Poängen från grundskolan för att få komma till testerna låg runt 250p.
Det är ca 45 pers som kommer att börja till hösten i två klasser

Då ses vi väl antagligen i höst, själv ska jag gå teknik.

Var är du ursprungligen ifrån?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Då ses vi väl antagligen i höst, själv ska jag gå teknik.

Var är du ursprungligen ifrån?

Teknik med inriktning flyg? Eller bara på Sandbacka?

Jag är ursprungligen från Sorunda, ligger på Södertörn ca 4 mil söder om Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Teknik med inriktning flyg? Eller bara på Sandbacka?

Jag är ursprungligen från Sorunda, ligger på Södertörn ca 4 mil söder om Stockholm.

Näe bara på sandbacka Har du varit hit något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Börjar gå väl OT nu, Nu återgår vi till topic.

Shrudder du har PM