Gammal PC till HTPC, hårdvaru problem

Permalänk
Medlem

Gammal PC till HTPC, hårdvaru problem

Tjenare, har suttit hela dagen och installerat om gammal dator som jag tänkte göra om till en HTPC för vardagsrummet. Men nu när bitarna faller på plats sakta men säkert så upptäcker jag ett litet problem.

Den verkar inte vara så bra på att spela tillbaka film...:(

Jag streamar just nu över nätverket med SMB protokollet och det funkar skitbra på alla datorer utom den.
Först trodde jag självklart problemet var att nätverkskortet var problemet, men det var inte fallet
För jag drog över en 720p film på datorn lokalt och körde, detta resulterade i lika stort lagg som över ström.

Hur som helst, borde inte den här datorn kunna köra 720p eller behöver jag uppgradera något? Jag spelar igenom XBMC

Specs är
Windows 7 Ultimate
Intel P4 3.4Ghz
1GB DDR
Nvidia GeForce 6800

MVH Erik

Permalänk
Medlem

Njah, tror inte att det kortet stödjer hårdvaruaccelseration (grafikkortet) och processorn klarar inte att dra hela filmen själv. Så när det kommer till HD-film så är det kört, skulle inte lägga pengar på att fixa ett nytt grafikkort om du inte är redo att pilla en massa. Och även om du köper nytt grafikkort så kanske det inte fungerar bra iaf, du kommer aldrig att få 1080p att fungera..
Kan ju ha fel men jag har försökt mig på detta själv och då var det en gammal tvåkärning processor.
Sry, krossar dina drömmar

Permalänk

Spelar upp 720p genom nätverket på en P4a 3.2Ghz 2mb, 2gb ram, ati x800xl 256mb utan problem, körde även oceans i 1080p med pyttelite lagg ibland.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik345:

Tjenare, har suttit hela dagen och installerat om gammal dator som jag tänkte göra om till en HTPC för vardagsrummet. Men nu när bitarna faller på plats sakta men säkert så upptäcker jag ett litet problem.

Den verkar inte vara så bra på att spela tillbaka film...:(

Jag streamar just nu över nätverket med SMB protokollet och det funkar skitbra på alla datorer utom den.
Först trodde jag självklart problemet var att nätverkskortet var problemet, men det var inte fallet
För jag drog över en 720p film på datorn lokalt och körde, detta resulterade i lika stort lagg som över ström.

Hur som helst, borde inte den här datorn kunna köra 720p eller behöver jag uppgradera något? Jag spelar igenom XBMC

Specs är
Windows 7 Ultimate
Intel P4 3.4Ghz
1GB DDR
Nvidia GeForce 6800

MVH Erik

Lättast borde väl vara att dra över filmen till htpc:n och testa om den klarar HD-film

Permalänk
Medlem

Jag kom just på att jag installerade 64bit på maskinen, ska detta göra någon skillnad prestandamässigt? med tanke på att den bara har 1GB ram.

För till och med vanliga dvdrips laggar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik345:

Jag kom just på att jag installerade 64bit på maskinen, ska detta göra någon skillnad prestandamässigt? med tanke på att den bara har 1GB ram.

För till och med vanliga dvdrips laggar lite.

Visste inte att man kunde köra 64bitars på gamla P4, men om det nu funkar så tror ja knappast det är ditt problem. Jag kör en P4 på 2.26Ghz med ett Geforce 8400GS PCI (OBS! ej PCI-E) och den spelar 1080P utan problem över nätverket.

Det du behöver är ett nytt grafikkort som accelererar HD-film med DXVA eller DXVA2. Dessa finns för runt 350Kr. Antar att ditt moderkort enbart har AGP och PCI platser med tanke på tidseran.

Så ett förslag är tex detta kort för AGP: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431805
Eller detta för PCI: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=808459

Båda korten har HDMI och klarar av att accelerera Hd-film, dvs avlasta processorn vid uppspelning av hd-film. Min CPU brukar ligga på ca 30% användning när ja kör t.ex. avatar i 1080P. Jag tror dessutom att ATI-kortet har inbyggd ljudkrets, så du kan få ut ljudet till tv:n direkt genom HDMI-kabeln. Så tro inte på vad vissa säger, du kan utan problem använda denna dator som HTPC.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

nästan hundra på att det är för du har så lite ram.

Var tvungen och slänga in 3gb ram för att allt skulle flyta på med windows 7 64 med film/spel på p4an ^.^

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

nästan hundra på att det är för du har så lite ram.

Var tvungen och slänga in 3gb ram för att allt skulle flyta på med windows 7 64 med film/spel på p4an ^.^

Jag har aldrig testat med 1GB ram, men hade tidigare 1.5GB i min HTPC och det funkade bra. Kör dock Windows XP och inte W7. Så om det verkligen är för lite ram, så släng in XP istället. DXVA funkar bra med MPCHC i Windows XP bara att välja VMR9 Renderless i inställningar på output. Men som sagt, du måste byta grafikkort för att få igång DXVA. Tror inte P4:an orkar 1080P, 720P kan funka om du kör tex CoreAVC som codec, den drar inte lika hårt på CPU:n.

Dock om du ska köra XBMC så måste du ha w7 eller linux för att få DXVA att funka. Eller skripta in så du får in MPCHC som extern spelare till XBMC, men då får du vara beredd på att pilla i timmar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm